فرشاد حیدری در هشتمین گردهمایی روسای موفق شعب بانک های کشور در محل ساختمان بانک مرکزی افزود: بانک ها باید به موضوعات روز بانکداری از جمله ارایه خدمات نوین و حرکت به سوی افزایش درآمدهای خود از محل کارمزد خدمات توجه ویژه داشته باشند.

وی خواستار اصلاح شیوه اعطای تسهیلات شد و گفت: لازم است شبکه بانکی روش سنتی اعطای تسهیلات را اصلاح و به تدریج با استفاده از خدمات نوین و ایجاد توان خرید برای خانوارها، امکان افزایش تقاضای کل در اقتصاد را فراهم کنند تا واحدهای تولیدی و ارائه کنندگان خدمت بتوانند تولیدات و خدمات خود را بفروشند و با این اقدام موجب بهبود رونق اقتصادی و ایجاد شغل برای جوانان کشور شوند.

حیدری، طراحی «کارت های اعتباری» را یکی از ابزارها در مسیر اصلاح شیوه سنتی اعطای تسهیلات خرد معرفی کرد و گفت: بانک مرکزی با طراحی این کارت ها که برای خرید «کالا» و «خدمات» مورد استفاده قرار می گیرد، موجب اصلاح شیوه های اعطای تسهیلات خرد، کاهش مراجعه مکرر شهروندان به شعب و ممانعت از انجام معاملات صوری می شود.

وی افزود: بانک ها می توانند با تنوع بخشی به آن و ایجاد امکانات متفاوت سعی در جذب مشتریان و جلب رضایت آنان کنند و با اهتمام بیشتری موضوع صدور کارت های اعتباری را در دستور کار قرار دهند.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به لزوم توجه به شفاف سازی اطلاعات در شبکه بانکی گفت: شفافیت در اطلاعات از سوی بانک مرکزی موجب افزایش اعتماد به شبکه بانکی می شود و با اقدام، گام های بلند و جدی در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، شناسایی هویت مشتریان و افزایش کنترل های سیستمی برداشته می شود.

وی افزود: انتظار داریم شبکه بانکی با اهتمام بیشتر برای شفافیت اطلاعات مسیر افزایش اعتماد به شبکه بانکی را هموارتر کند.

حیدری با مروری بر اقدامهای بانک مرکزی در اجرای قانون ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی گفت: با این اقدام و برخورد قاطع با نهادهای پولی غیرمجاز، زمینه بهبود فضای کسب و کار کشور را فراهم و بانک  ها را به مسیر رقابت سالم تر هدایت شده اند.

وی با اشاره به کارکرد مخرب این نهادها در جذب سپرده ها با وعده اعطای سودهای غیرمتعارف، سوء استفاده از سپرده های جذب شده و بکارگیری آن در عملیات سوداگرانه غیرمولد که موجب تخریب اقتصاد کشور شد، تافزود: امروز با قاطعیت و اطمینان می توان گفت که هیچ موسسه غیرمجاز فعال حائز اهمیتی در کشور وجود ندارد.

این عضو هیات عامل بانک مرکزی، یکی از دستاوردهای مبارزه با نهادهای پولی غیرمجاز را کاهش هزینه تمام شده تجهیز منابع برای بانک ها عنوان کرد و گفت: با رقابت ناسالم نهادهای پولی غیرمجاز در بازار پول هزینه سود پرداختی به سپرده ها در شبکه بانکی افزایش یافته بود و این هزینه به دریافت کنندگان تسهیلات منتقل می شد.

وی افزود: اکنون با برچیده شدن این نهادها هزینه تجهیز منابع مالی برای بانک ها برآورد می شود سالانه بیش از ٧٠ هزار میلیارد تومان کاهش یابد و به همین میزان هزینه دریافت کنندگان تسهیلات نیز کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه به همین میزان قیمت تمام شده تولید کالا و خدمات کاهش خواهد یافت و تولیدات کشور توان رقابت با کالاهای مشابه خارجی را پیدا خواهند کرد.

روسای شعب در دستیابی اهداف سیاست گذار پولی نقش موثر دارند

رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران نیز در این گردهمایی با بیان اینکه رؤسای شعب بانک ها در پیشبرد استراتژی های عملیاتی بانک ها و رسیدن به اهداف نهایی سیاست گذاری پولی و بانکی نقش اساسی ایفا می کنند، گفت: با تلاش مجموعه همکاران بانکی در ۲۲ هزار شعبه و اجرایی شدن اهداف سیاست های پولی، می توان گفت که شاغلان بانک ها به ویژه روسای شعب، از کارایی نسبتا بالاتری نسبت به سایر همگنان خود در دستگاه های اجرایی و بخش های اقتصادی برحوردارند.

محسن خوش طینت با اشاره به اینکه رؤسای شعب بانک ها همواره تلاش می کنند تا در عرصه رقابت از طریق توسعه فرهنگ مشتری مداری، بهبود مستمر، کیفیت محصولات و خدمات، استفاده بهینه از فناوری های نوین الکترونیکی و اطلاعاتی، مشتریان بیشتری جذب کنند، افزود: موسسه عالی آموزش بانکداری ایران علاوه بر برنامه های آموزشی متنوع تخصصی و حرفه ای، در راستای اهداف و وظایف آموزشی و پژوهشی خود،با برگزاری «همایش های سالانه بانکداری اسلامی»، «گردهمایی روسای موفق شعب بانک های کشور» را نیز هر سال در رابطه با موضوعات ذیربط مدیران و رؤسای شعب بانک های کشور برگزار کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.