بند ۷ الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که در نهایت به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نرسید، بازار محصولات دخانی را تحت الشعاع قرار داده بود؛ مسئله ای که به طور حتم موجب افزایش چند برابری قیمت سیگارهای ایرانی نسبت به برندهای تولید داخل با نشان بین المللی و برندهای وارداتی می‌شد.

براساس اطلاعاتی که از سوی انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی در اختیار ایسنا قرار داده است، قیمت هر پاکت سیگار تولید داخل با نشان داخلی از ۱۲۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان است که با توجه به وجود ۲۰ نخ سیگار در هر پاکت، کمترین و بیشترین قیمت هر نخ سیگار تولید داخل با نشان داخلی از ۶۰ تا ۱۵۰ تومان است.

همچنین قیمت هر پاکت سیگار تولید داخل با نشان بین المللی از ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان است که با توجه به وجود ۲۰ نخ سیگار در هر پاکت، کمترین و بیشترین قیمت هر نخ سیگار تولید داخل با نشان بین المللی از ۱۰۰ تا ۲۵۰ تومان است.

علاوه بر این قیمت هر پاکت سیگار وارداتی رسمی از ۲۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است که با توجه به وجود ۲۰ نخ سیگار در هرپاکت، کمترین و بیشترین قیمت هر نخ سیگار وارداتی از ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، بند ۷ الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ توسط مجلس شورای اسلامی به لایحه بودجه اضافه شد و در متن لایحه دولت وجود نداشت و این درحالی بود که براساس ماده ۷۳ برنامه ششم توسعه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد که برای سیگار در طول پنج ساله این برنامه، عوارض و مالیات جدیدی در نظر گرفته نشود و همان عوارض و مالیات موجود در ماده ۷۳ کفایت می‌کند.

در صورت تصویب نهایی بند الحاقی ۷ متن نهایی لایحه بودجه سال ١٣٩٧ توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال ۱۳۹۷ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل (انواع سیگار تولید داخلی، تولید مشترک و تولید داخل با نشان بین المللی) مبلغ ۳۵۰ ریال و هر نخ سیگار وارداتی مبلغ ۵۰۰ ریال به عنوان عوارض اضافه می شد و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف بود که مبالغ مزبور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد اخذ و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۱۰۵۱۶ این قانون واریز کند، مسئله‌ای که در نهایت مصوب نشد تا شاهد افزایش این‌چنینی میزان عوارض محصولات دخانی که منجر به آسیب قابل تامل در بخش تولید محصولات دخانی داخلی می‌شد نباشیم و در نهایت در خصوص عوارض این محصولات با ارجاع به بند "ب" ماده ۶۹ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت اقدام شود.

اما در نهایت، اعتراض تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات دخانی داخلی کارساز شد تا کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش میزان ۳۵ تومانی سیگار تولید داخل و ۵۰ تومانی سیگار وارداتی کوتاه بیاید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.