نجفعلی انتظاری، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد از تشکیل شورای زکات روستا در سال ۹۷ طبق برنامه ششم و دستور هیئت امنا این نهاد خبر داد و گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۵ هزار روستای کشور مشمول اقلام زکات می‌شوند که در گام نخست زمینه تشکیل شورای زکات در ۱۵ هزار روستا فراهم شده است.

وی با بیان اینکه هدف از تشکیل شورای زکات در روستاها، مشاهده اثرات پرداخت زکات توسط مودیان و نظارت مردم بر نحوه هزینه‌کرد است گفت: این شورا متشکل از امام جماعت، دهیار، اعضای شورا و معتمدان روستایی است.

انتظاری با اشاره به اینکه شورای زکات روستا با همکاری و تعامل با امدادگران کمیته امداد منطقه، زکات کشاورزان و دامداران را جمع‌آوری می‌کند افزود: کمیته امداد اطلاعات نیازمندان روستا را در اختیار این شورا قرار می‌دهد تا زکات جمع‌آوری شده برای تامین مسکن، ازدواج، درمان و تحصیل نیازمندان همان منطقه هزینه شود.

به گزارش سایت خبری کمیته امداد، مدیرکل امور اجرایی زکات کمیته امداد همچنین از توزیع دفترچه محاسبه زکات کشاورزان و دامداران از سال ۹۷ خبر داد و تاکید کرد: این دفترچه با در نظر گرفتن موازین شرعی و دریافت نظرات صاحب‌نظران مذهب شیعه و فرق اهل سنت توزیع می‌شود.

وی هدف از توزیع این دفترچه را آموزش مبحث زکات، محاسبه و  ثبت دقیق رقم زکات پرداختی توسط مؤدیان اعلام کرد و افزود: مباحث مربوطه یک بار توسط مبلغان به فرد آموزش داده می‌شود تا مشخص شود به چه مقدار از محصول فرد زکات تعلق می‌گیرد.

انتظاری با اشاره به اینکه این طرح به صوت آزمایشی در برخی از استان‌ها اجرا شده است گفت: مراحل طراحی دفترچه به پایان رسیده است و سال آینده چاپ و توزیع آن آغاز می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.