«کوربین» که در مراسم سراسری «از مسجد من دیدن کنید» حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت، جرائم مرتبط با تنفر علیه مسلمانان در انگلیس اشتباه و شرم‌آور است و اکثر مردم انگلیس چنین رفتارهایی را برنمی‌تابند.

وی افزود، در جلسات خود با مسلمانان به‌ویژه زنانی که به دلیل داشتن حجاب مورد تعرض و بی‌احترامی قرار می‌گیرند، توصیه کرده که از متخلفین در هنگام ارتکاب جرم فیلم گرفته و به مراجع قانونی شکایت کنند.

کوربین تصریح کرد که اخیرا دادگاهی در انگلیس فردی را که به یک زن مسلمان در اتوبوس بی‌احترامی کرده، مورد بازخواست قرار داده و متعاقباً محکوم کرده است.

رهبر حزب کارگر همچنین حمله تروریستی خرداد ماه گذشته به نمازگزاران مسجد فینزبری را که در پی آن یک تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند به‌شدت محکوم کرد و خاطرنشان ساخت که تنها پاسخ محکم به چنین اقداماتی «وحدت میان مردم است».

در جریان حمله تروریستی خردادماه گذشته فردی به نام «درن آزبورن» با خودرو به نمازگزارانی که پس از اقامه نماز عشاء از مسجد خارج می‌شدند حمله و به گفته خود تلاش کرد تا تعداد زیادی از مسلمانان را زیر بگیرد.

وی اعتراف کرد که در ابتدا قصد داشته به راهپیمایی روز قدس حمله و «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر را به زیر گیرد اما به دلیل تدابیر امنیتی از سوی پلیس لندن قادر به انجام نقشه خود نشده است. دو هفته پیش دادگاهی در لندن وی را مجرم شناخته و به ۴۳ سال حبس محکوم کرد.

جرمی کوربین نماینده مجلس عوام انگلیس از حوزه «ایزلینگتون نورث» است که مسجد فینزبری در این منطقه واقع‌ شده است.

او امروز در کنار املی ثورنبری وزیر امورخارجه کابینه در سایه حزب کارگر و شماری از نمایندگان شورای شهر در مسجد فینزبری حاضرشده بود.

در این مسجد غرفه‌های متعددی درباره معرفی اسلام و نمایشگاه آثار هنری و فرهنگ دینی برپاشده بود و شرکت‌کنندگان فرصت داشتند تا سئوالات خود را با کارشناسان امور دینی مطرح کنند. یکی از ابتکارات مسجد فینزبری، دادن یک شاخه گل رز و روسری به زنانی بود که در این مراسم شرکت می‌کردند. همچنین شماری از برگزارکنندگان این مراسم مقابل در ورودی مسجد ضمن پذیرایی با شیرینی از عابران، از آن ها دعوت می‌کردند تا در مراسم امروز شرکت کنند.

مرکز اسلامی انگلیس (نهاد وابسته به دفتر مقام معظم رهبری) نیز از دیگری مساجدی بود که امسال برای اولین بار طرح «از مسجد من دیدن کنید» را به اجرا گذاشت.

بر اساس اعلام شورای مسلمانان بریتانیا به ‌عنوان مجری طرح یادشده، بیش از ۲۰۰ باب مسجد در سراسر انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، امسال در اجرای این طرح شرکت کرده و درهای خود را به روی مردم بازکرده‌اند.

این نهاد اسلامی هدف از اجرای این طرح را آشنایی پیروان سایر ادیان با اسلام و مقابله با جریانات اسلام هراسی، به‌ویژه احکام ضد مهاجرتی ترامپ، اعلام کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.