حالا اما غلامی وزیر علوم است و با عملکرد او انتقادات نیز کم‌رنگ‌تر شده. بخشی از سؤالاتی که در گفت‌وگو با منصور غلامی از طرف خبرنگار «شرق» پرسیده شد، سؤالات فعالان دانشجویی بود. درست یک روز پس از انتشار کارت دانشجویی یکی از دانشجویان ستاره‌دار، میهمان دفتر وزیر علوم بودیم. از روی میزش نامه‌ای برداشت که متعلق به یکی دیگر از دانشجویان ستاره‌دار بود. متنی که پاراف‌نامه کرده بود نشان داد و گفت: من هنوز پیگیر این ماجرا هستم. این گفت‌وگو حاصل حضور یک‌‌ساعته در دفتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است.

از زمان هماهنگی برای این گفت‌وگو تا امروز که روبه‌روی شما نشسته‌ایم، وزارت علوم اتفاقات زیادی را تجربه کرد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیرامون وزارتخانه تابعه شما پیش‌آمد، حل‌شدن نسبی ماجرای دانشجویان ستاره‌دار بود و یکی از دانشجویانی که مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته بود، به دانشگاه برگشت.

 

بله. خانم مهدیه گلرو همین ٤٨ ساعت پیش تصویر کارت دانشجویی‌شان را منتشر کردند که برای ما اتفاق بسیار خوشایندی بود.

البته پرونده ستاره‌دارها تمام نشده، فکر می‌کنم هنوز یکی، دو نفر به دانشگاه برنگشته‌اند.

تنها آقای مجید دری باقی‌مانده است. که همین الان نامه‌شان روی میز من است. مسئله ایشان کمی متفاوت است. آقای دری در حین تحصیل از تحصیل منقطع شد؛ یعنی برایشان در دوره تحصیل در مقطع کارشناسی پرونده کمیته انضباطی با هر شکل و محتوا تشکیل شد. بنابراین فرم مشکلشان با بقیه بچه‌ها که در ورود به دانشگاه احیانا متوقف بودند، فرق می‌کند. برای آن هم دستور بررسی دادم و اتفاقا هم چون عکسش را دیروز در رسانه‌ها دیدم، نامه‌اش را دادم تا پرونده کمیته انضباطی‌اش بررسی شود و ببینند چه راهی برای کمک به ایشان وجود دارد.

 

کلا نگاهتان به ماجرای دانشجویان ستاره‌دار چیست؟ از حالا به بعد با این معضل چه می‌کنید؟ نمی‌شود که هر سال چند دانشجو به‌خاطر اعتراض و هر مسئله‌ای از تحصیل محروم شوند... شما هم دانشجوی ستاره‌دار خواهید داشت؟

بحث دانشجویان ستاره‌دار در واقع بعد از اینکه در صحبت‌های دانشجویان پررنگ شد، در رسانه هم مطرح شد و مربوط به امروز هم نیست. در واقع، کسانی که خودشان در این پروسه گیر افتاده بودند، مطرح کردند؛ من هم بنا بر وظیفه وارد شدم. به‌خاطر اینکه من رئیس دانشگاه بودم و با دانشجویان از نزدیک کار کرده بودم و همان احساس هنوز در من بود. بنابراین به‌ دلیل سابقه ذهنی خودم وارد موضوع شدم که ببینم اصل مشکل چیست و چرا به وجود آمده و خوشبختانه در بررسی‌هایی که شد، آیین‌نامه‌ها و ضوابط را دیدم و متوجه شدم که ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توان از همان ظرفیت‌ها در داخل همین آیین‌نامه‌های موجود استفاده کرد. در بعضی از موارد می‌شود اغماض کرد و بنابراین از این فرایند خوشحالم که مشکل اکثر قریب به اتفاق این دانشجویانی که ورودی ٩٦ بودند، حل شده است. اگر موردی هم باشد، مشکل خاصی که در آن آیین‌نامه بشود حلش کرد نداشته باشد، ما حتما کمک می‌کنیم.

 

شنیده‌ شده بخش‌نامه‌ای را صادر کردید مبنی بر اینکه اگر هر دانشجویی اتهامی داشته باشد و حتی اتهامش خارج از حیطه دانشگاه و وزارت علوم باشد، این اتهام در وزارت علوم رسیدگی شود. آیا صدور چنین بخش‌نامه‌ای صحت دارد و جزئیاتش چیست؟

بحث این است که دانشجویان جزء خانواده دانشگاه هستند، بنابراین ما همین‌طور که از کارمندان و استادان، به شکلی حمایت مشاوره حقوقی داریم، باید از دانشجویان نیز حمایت کنیم. یعنی وکیل دانشگاه، مشاور حقوقی دانشگاه به دانشجویان هم مشاوره حقوقی می‌دهد. دانشجویان می‌توانند درخواست کنند، مشکلشان را مطرح کنند و مشاوره حقوقی بگیرند. این بخش‌نامه در قالب همین موضوع است که دانشجویان هم می‌توانند مشاوره حقوقی بگیرند و چون اغلب کم‌تجربه هستند و سابقه این بحث‌ها را ندارند، من بخش‌نامه کردم که در دانشگاه‌ها مشاوره‌های حقوقی گسترده شده و وکلای دانشگاه‌ها بتوانند در مواردی که دانشجوها به هر شکلی سر و کارشان به مسائل قضائی می‌افتد، به آنها کمک کنند. تا جایی که می‌دانم این روش تا الان مؤثر واقع شده؛ چون بچه‌ها نه فرم ورود به موضوع را می‌دانند، نه می‌توانند آن ضوابط و مقررات قانونی را داشته باشند که دلیلش هم کم‌تجربگی است. قبلا هم من این کار را در دانشگاه انجام داده بودم و الان هم خوشبختانه در این یکی، دو ماه اخیر موارد زیادی بوده که به دانشجویان کمک شده است.

 

حالا می‌شود قطع به یقین بگوییم دیگر دانشجوی ستاره‌داری نداریم یا نه؟ ممکن است در این چهار سال پیش‌رو دانشجویی را ستاره‌دار کنید؟

آنچه در ذهن من است، به‌غیر از آقای دری که پرونده‌اش مسیر دیگری دارد، ما دیگر دانشجوی ستاره‌دار به آن معنا نداریم. البته من تعریفی پیش از این کرده بودم به این مضمون که این دوستان چون هنوز دانشجو نشده‌اند، ما نمی‌توانیم به اینها بگوییم دانشجوی ستاره‌دار! اینها کسانی هستند که از مقطع کارشناسی به کارشناسی‌ارشد امتحان داده‌اند؛ در واقع در یک دوره تحصیلی درسشان تمام شده و می‌خواهند دانشجو شوند. ولی در هر صورت این اصطلاح، اصطلاح غلط و رایجی است. حالا سابقه اینکه این اصطلاح چگونه شکل گرفت هم بماند اما برای ورودی‌های ٩٦ اطلاع دارم که الان ما دانشجوی ستاره‌دار نداریم. اما برای مواردی که سال‌های قبل ستاره‌دار شده‌اند، خب پروسه مقداری سخت‌تر می‌شود اما برای سال‌های بعد هم همین روشی که ما امسال به دوستانمان در بخش سنجش و پذیرش دانشجو توصیه کردیم، ادامه خواهد داشت. من تمام آیین‌نامه‌ها را از اول خواندم و یادداشت برداشتم و بعد با همکارانم صحبت کردم.

در واقع خواستم به جزئیات آیین‌نامه‌ها اشراف داشته باشم. دوستان ما روش پیشنهادی بنده را پذیرفتند و منجر به حل‌شدن پرونده اکثریت دانشجویان شد. در سال آینده هم دوستان ما باید همین روش را به کار بگیرند و امیدواریم موردی پیش نیاید. این را هم بگویم که براساس قوانین موجود، ممکن است افرادی باشند که به دلایل خاصی در قالب این آیین‌نامه‌ها محروم شوند و نشود کمکی به آنها کرد، ولی من اعتقادم این است که در میان دانشجویان ما چنین موردی وجود دارد.

 

در حوادث دی‌ماه دانشجویان نیز بازداشت شدند، پیگیری‌های شما و نمایندگان مجلس به جایی رسید که مطابق گفته شما حالا فقط یک دانشجوی بازداشتی داریم. وضعیت آن دانشجو به چه صورت است؟‌ وضعیت تحصیل آنها به چه شکل خواهد بود؟

امیدوارم تا لحظه انتشار این مصاحبه آن یک نفر هم آزاد شود (مطابق پیگیری‌های مسئول روابط عمومی وزارت علوم، دانشجوی مورد نظر هنوز آزاد نشده و وزارتخانه پیگیر وضعیت اوست) بحث این است که در این فضایی که پیش آمد تعدادی دانشجو از روی کنجکاوی وارد شدند و البته تعدادی هم اعتراضاتی داشتند و وارد این بحث شده بودند. در سطح شهرهای مختلف جمعیت دانشجویی وارد شده به اعتراضات کم بود و البته از ‌آنها عده‌ای هم گرفتار این بازداشت‌ها شده بودند. خوشبختانه من خودم از مسئولان محترم، هم از قوه قضائیه و هم وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و... درخواست صحبت و رسیدگی کردم و آنها با روی باز پذیرفتند. به‌هر‌حال من ماهیت زندگی دانشجویی و آن روحیات جوانان را می‌شناسم و خواستم با مسئولان صحبت کنم و خوشبختانه خیلی خوب این بحث را از جانب ما پذیرفتند و ورود کردند تا اگر کسی بازداشت شده آزاد شود و البته سر درس و مشقش بازگردد. در تماس‌هایمان با مسئولان دانشگاهی هم صحبت کردیم که اگر در شهرستان‌ها چنین موضوعی پیش آمده، از همین مجرا وارد شوند و کمک کنند. من هم خیلی خوشحال شدم که مسئولان قضائی کشور در شهرستان‌ها خیلی خوب برخورد کردند، با این درخواست ما به‌خوبی روبه‌رو شدند و من هم تشکر می‌کنم از آنها و هم اینکه می‌گویم این معنی‌اش این است که نگاه مجموعه مسئولان کشور به دانشجویان، یک نگاه ویژه و مثبت است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.