علی‌اکبر ولایتی در دیدار با آلفون داستیس، وزیرامورخارجه اسپانیا ضمن ابراز امیدواری از اینکه این سفر دستاوردهای خوبی داشته باشد، گفت: رابطه ایران و اسپانیا یک رابطه قدیمی است و بنده زمانی که در وزارت خارجه بودم بارها به اسپانیا سفر داشتم.

وی تصریح کرد: در دوران بسیار سخت و حساس جنگ تحمیلی علیه ایران هیچ‌گاه رابطه اسپانیا با ما تحت تاثیر مسائل حاشیه‌ای قرار نگرفت و برای ما مهم است که دوستان قدیمی خودمان را هیچ‌گاه فراموش نمی کنیم به خصوص اینکه اکنون دنیا، دنیای متحولی شده و منطقه ما به عنوان حساس‌ترین مناطق عالم احتیاج به معاضدت کشورها در سطح بین‌المللی برای حل مسائل بسیار مهم این منطقه دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل خاطر نشان کرد: خوشحالیم که به صورت عام اروپا و کشور اسپانیا به صورت خاص سیاست متفاوت و مثبت‌تری در مقایسه با سایر کشورها نسبت به کشورهای منطقه ما دارند.

وی افزود: آنهایی که حساسیت منطقه ما را می دانند، به این مسئله توجه داشته باشند که پیش از اینکه بخواهند ضربه بزنند خودشان از حضور نامناسب در منطقه ضرر می‌کنند.

ولایتی ادامه داد: بعد از چند سال که این منطقه با دخالت بیگانگان زیان دیده  اکنون همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل مسائل منطقه سیاسی و نه نظامی است و سرنوشت مردم منطقه باید به خودشان و بدون دخالت بیگانگان واگذار شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل اظهار کرد: در مورد مسئله سوریه هم امیدواریم هرچه زودتر در جهت منافع دولت این کشور و خواست دولت قانونی سوریه به سمت راه‌حل پایدار بروند.

وی در پایان گفت: مشاهده کردیم که به هم ریختگی در غرب ‌آسیا در تمام دنیا از جمله اروپا و کشورهای دیگر تاثیر گذاشت و ما آماده هستیم تا در جهت حل مسالمت آمیز و متناسب با موازین بین‌المللی تبادل نظر کرده و به سمت آرامش برویم.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با وزیر خارجه اسپانیا در جمع خبرنگاران  با بیان اینکه روابط ایران و اسپانیا متفاوت است، گفت: روابط دوجانبه و توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه رابطه ایران و اسپانیا قدیمی بوده و سابقه 500 ساله دارد و رابطه رسمی و تبادل سفیر هم حدود 400 سال سابقه دارد، گفت: اسپانیا یکی از قدیمی‌ترین کشورهای اروپایی است که با ایران در ارتباط بوده و در واقع رابطه این دو کشور متفاوت است.

وی افزود: در شرایط بعد از انقلاب، جنگ تحمیلی و بعد از آن همواره شاهد دیدگاه‌ها و موضع‌گیری‌های مثبت اسپانیا بودیم. در این دیدار هم در مورد روابط دوجانبه و توسعه آن و همچنین همکاری مشترک برای ایجاد صلح در منطقه شمال آفریقا و غرب آسیا صحبت‌هایی انجام شد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل همچنین تصریح کرد: هر دو معتقد هستیم به اینکه کشورهای منطقه باید توسط مردم و حکومت‌های مردمی بدون دخالت خارجی اداره شوند، مردمی که در سوریه و یمن دچار مشکلات معیشتی و مسائل تاسف‌بار ناشی از جنگ هستند باید به آنها کمک کنیم تا از این شرایط سخت محاصره بیرون بیایند.

ولایتی در ادامه اظهار کرد: همکاری‌های بین دو کشور در روابط دوجانبه و توسعه روابط تجاری و اقتصادی رو به افزایش است و هر دو معتقد هستیم که ظرفیت ایران و اسپانیا برای توسعه روابط بیش از آن است که الان وجود دارد و عزم راسخ دو طرف هم بر این است که رابطه و همکاری‌ها بیشتر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.