مطلب پیش رو به انواع کولرهای آبی اشاره شده است؛

کولرهای آبی مانند بسیاری از لوازم و تجهیزات دیگر براساس نوع کاربری و استفاده مورد نیاز از آنها به انواع مختلفی به شرح زیر تقسیم می گردند :

  • کولرهای آبی پرتابل یا متحرک، همانطور که از نام آن مشخص است قابلیت جابه جایی و پرتابل بودن را دارد. مخزن این کولر یا به صورت دستی پر می شود و یا قابلیت اتصال مستقیم به شلنگ و شیر آب را دارد.
  • کولر آبی ثابت که معمول ترین نوع کولر آبی است به دلیل داشتن ابعاد بزرگ بر روی پشت بام یا تراس یا بعضا در حیاط نصب میشود و با استفاده از کانال کشی میتوان از هوای خنک آن بهره مند شد.

کولرهای آبی ثابت، از نظر نحوه خنک کنندگی هوا، به دو نوع کلی کولرهای آبی معمولی (با پوشال) و کولرهای آبی سلولزی تقسیم می شوند.

همانطور که می دانیم در کولر آبی معمولی، با ریزش آب روی پوشال ها و عبور هوا از میان پوشال های خیس، هوای خنک ایجاد می شود و البته پوشال بعد از مدت کمتر از یک ماه پیوستگی خود را از دست می دهد و خالی شدن پوشال در بعضی نقاط، باعث کاهش راندمان خنک کنندگی در کولرهای آبی معمولی و پوشالی می گردد.

در کولر آبی سلولزی به جای پوشال از پد های سلولزی استفاده می گردد که بدلیل پیوستگی حجمی سلولز نسبت به پوشال تامین هوای خنک در کولرهای سلولزی به صورت بهتر و پیوسته تری انجام می گردد.

استفاده از پد سلولزی بجای پوشال در کولر های آبی، بدلیل خاصیت جذب بیشتر آب نسبت به پوشال و همچنین قرارگیری لایه های منظم، موج دار و یکنواخت سلولز در کنار هم، توزیع یکنواخت آب بر روی پد سلولزی و در نتیجه وجود بیشترین سطح تماس موثر بین هوای عبوری و سطح مرطوب پد سلولزی ، باعث ایجاد خنکی بیشتر( حدود ۲ تا ۳ درجه سانتیگراد بیشتر از کولرهای با پوشال ) و عدم انتقال ذرات معلق هوا و باکتری ها به داخل کانال کولر می گردد.

کولر آبی با فن هوادهی پروانه ای یا آکسیال : در این نوع کولرهای آبی که مستقیما در محل پنجره قرار می گیرند، فقط امکان هوادهی مستقیم و بدون امکان عبور هوا از کانال وجود دارد. (بطور کلی نصب فن سانتریفیوژ در کولرهای آبی ثابت جهت غلبه بر افت فشار عبور هوا از درون کانال های هوای کولر انجام می پذیرد)، اما در صورتیکه مایل به استفاده مستقیم و بدون کانال کشی از کولر آبی برای هر محل باشید می توانید از انواع کولر های آبی با فن آکسیال (پنجره ای) که قیمت آنها تقریباً نصف قیمت کولر های آبی رایج می باشد استفاده نمائید. (البته فراموش نکنید که جهت تامین هوای تازه این کولرهای آبی نیز باید این کولرها در فضای بیرونی ساختمان نصب شوند )نوع پرتابل این کولرها نیز باید در محلی قرار گیرد که پشت آن، هوای آزاد بیرون از اتاق جریان داشته باشد. بنابراین کولرهای آبی با فن هوادهی آکسیال (پنجره ای) فقط در مواردی قابل استفاده می باشند که هوای خنک آنها از دهانه خروجی هوای کولر مستقیما و بدون کانال کشی به فضای مورد نظر دمیده شود.

  • همچنین کولرهای آبی از نظر محل و نحوه هوادهی نیز به دو دسته تقسیم می شوند.

۱. کولرهای آبی که دهانه هوای خروجی یا کانال هوادهی آنها در یکی از اضلاع کناری کولر آبی قرار گرفته اند و نیز کولرهای هوادهی از بالا که کانال هوادهی آنها در سقف کولر قرار گرفته است.

۲. کولرهای آبی هوادهی از بالا : این کولرهای آبی که مناسب ترین انتخاب جهت نصب در بالکن یا تراس واحدهای مسکونی می باشند، اولا امکان خنک نمودن هوای ورودی از هر چهار جهت کولر را دارا می باشند و ثانیا در صورت نصب در بالکن یا تراس، با توجه به هوادهی از بالا، دارای امکان کانال کشی راحت تری می باشند.

نکته مهم در خصوص راه اندازی کولرهای آبی با توجه به آمار برق گرفتگی های منجر به فوت در سرویس کولرهای آبی اینکه قبل از سرویس سالیانه یا فصلی آنها حتما کلید برق دستگاه را خاموش نمائید یا از سرویسکاران با تجربه کمک بگیرید.

لازم به ذکر است کولرهای آبی با هوادهی از بالا در هر دو نوع کولر آبی با پوشال و کولر آبی با سلولز تولید و عرضه می گردند.

برای آگاهی از انواع، مزایا، چگونگی نصب و راه اندازی و... کولر آبی به سایت مرجع و فروشگاهی دماتجهیز مراجعه فرمایید.

photo_2018-02-21_14-56-03

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.