«سیخرید کاخ» وزیر امور خارجه هلند که به تهران سفر کرده بعدازظهر امروز (چهارشنبه) با علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه‌های مختلف و آخرین تحولات امنیتی در سطح بین‌الملل گفت‌وگو کرد.

شمخانی با استقبال از آمادگی دو کشور به منظور گسترش مناسبات در مسائل سیاسی، اقتصادی و امنیتی گفت: همکاری و رایزنی بین ایران و اتحادیه اروپا به نفع صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد بود.

نماینده مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: پس از برجام فرصت‌های فراوانی برای افزایش سطح مبادلات تجاری و سرمایه گذاری‌های اقتصادی به ویژه در حوزه انرژی و فناوری فراهم شده است.

علی شمخانی گفت: نقض برجام و اتخاذ رویه زورگوییانه از سوی آمریکا موجب بی اعتمادی و بدبینی گسترده مقامات کشورهای مختلف به ساختار و هیأت حاکمه آمریکا شده و جمهوری اسلامی ایران این فرصت را یافته که ضمن تبیین ماهیت تحریم‌های ضدانسانی و غیرقانونی برای شرکای خود با ایجاد گفتمان و درک مشترک مسیر پیمان‌های پولی دوجانبه و حذف دلار را پیگیری کند.

وی با اشاره به سیاست ترامپ مبنی بر گسترش سلاح‌های هسته‌ای تصریح کرد: راهبرد امنیت ملی و دکترین هسته‌ای آمریکا در دوره جدید تهدیدی جدی علیه صلح جهانی و نقض منشور سازمان ملل بوده و ضروری است تمامی اقدامات بازدارنده برای اتمام این دیوانگی به کار گرفته شود.

شمخانی با بیان اینکه داعش در غرب آسیا با همکاری‌های گسترده و هماهنگی بین جمهوری اسلامی ایران، سوریه، عراق و روسیه نابود شده است، تاکید کرد: شواهد گسترده حاکی از تلاش بی وقفه آمریکا برای احیای گروه‌های مسلح تروریستی در منطقه و شمال آفریقاست که نشان می‌دهد این کشور اهمیتی به امنیت جهانی نمی‌دهد.

شمخانی ضرورت ورود اتحادیه اروپا به بحران یمن و جلوگیری از کشتار بی رحمانه مردم این کشور از سوی عربستان سعودی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: سکوت در قبال جنایات تاسف آور آل سلمان بر علیه زنان و کودکان بی دفاع یمنی شراکت در نسل کشی و انهدام منابع و زیر ساخت‌های این کشور فقیر است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه امروز تروریسم محدود به جغرافیا نبوده و حضور تروریست‌ها و عملیات متعدد آنها به اروپا نیز گسترش یافته است، افزود: متاسفانه محاسبات نادرست برخی سیاستمداران غربی و پیروی از منطق تروریست خوب و تروریست بد امنیت شهروندان اروپایی را با مخاطرات جدی روبرو کرده است.

خانم سیخرید کاخ وزیر خارجه هلند نیز در این دیدار با قدردانی از برخورد فعال جمهوری اسلامی ایران با توافق برجام و اجرای مسئولانه تعهدات گفت: مسیر پیش رو به طور قطع تامین کننده منافع دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی بوده و باید تلاش کنیم تا پایبندی آمریکا به این توافق نیز به طور کامل محقق شود.

وی با تقدیر از نقش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم و جرایم سازمان یافته افزود: دولت هلند به دنبال گسترش همکاری‌های مشترک و توسعه سرمایه گذاری در بخش‌های زیر ساختی ایران است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.