روزنامه زرد سان هفته گذشته جزئیات سندی را منتشر کرد که در آن نشان می‌دهد جرمی رهبر حزب کارگر انگلیس در دهه ۸۰ میلادی با یک مأمور اطلاعاتی چکسلواکی سابق به نام جان سارکوزی در ارتباط بوده است. به گفته این روزنامه، نام مستعار جرمی کوربین &#۳۹;کوب&#۳۹; بوده و تاکنون چندین مرتبه با سارکوزی که در پوشش دیپلمات چکسلواکی در لندن اقامت داشته دیدار کرده است.

سان ادعا کرده که دیدگاه مشترک کوربین و دولت چکسلواکی علیه نظام سرمایه‌داری، سبب شکل‌گیری این رابطه شده و رهبر پیشین حزب کارگر که در آن زمان نماینده مجلس انگلیس بود، اطلاعات محرمانه‌ای را در رابطه با فعالیت سازمان‌های جاسوسی انگلیس ازجمله «ام ای ۶» و «ام ای ۵» را از این طریق به دولت چکسلواکی فروخته است.

این خبر به‌شدت در رسانه‌های دست راستی انگلیس طی روزهای اخیر بازتاب داشت و ترزا می نخست‌وزیر انگلیس از جرمی کوربین خواسته تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با گذشته خود افشا کند. «بن بردلی» یک نماینده حزب محافظه‌کار نیز در توئیتر ضمن بازنشر اتهام علیه کوربین وی را جاسوس کمونیست‌ها خواند.

بااین‌حال کوربین روزگذشته ( سه شنبه ) طی اظهاراتی در کنفرانسی در لندن چنین اتهاماتی را تکذیب کرد و از بردلی خواست تا رسماً از وی عذرخواهی کند. یک سخنگوی حزب کارگر نیز اعلام کرده است: جرمی کوربین نه جاسوس، نه مأمور و هیچ همکاری با سرویس اطلاعات دولت سابق چکسلواکی نداشته است. اتهام دیدار جرمی کوربین با جان سارکوزی در ۳۰ سال گذشته غلط است و هیچ اعتباری ندارد.

این برای اولین بار نیست که جرمی کوربین از زمان تصدی رهبری حزب کارگر هدف اتهامات مختلف از سوی گروه‌های جناح راست و طیف سنتی قرار می‌گیرد. حمایت از حماس، همسو بودن با تروریست‌ها و یهودستیزی ازجمله اتهاماتی است که از دو سال گذشته علیه وی واردشده اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده است.

هرچند دیدگاه چپ جرمی کوربین در مخالفت با نظام سرمایه‌داری بر کسی پوشیده نیست اما همین مواضع او سبب شده تا وی را به شخصیتی محبوب در میان قشر جوان و نیز عامه مردم انگلیس و از سویی تهدیدی برای امنیت طبقه حاکم مبدل سازد.

به‌رغم اینکه حزب جرمی کوربین در انتخابات ژوئن گذشته انگلیس به پیروزی نرسید اما او توانست با حمایت گسترده طبقه عوام، آرای حزب محافظه‌کار را به میزان زیادی به سمت حزب خود متمایل سازد و بدین ترتیب «ترزا می» اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس را از دست داد.

ترزا می که پس از کناره‌گیری دیوید کامرون ازنخست وزیری انگلیس در ژوئن سال ۲۰۱۶ سکان دولت را به دست گرفت، به‌شدت نیازمند کسب اعتبار از سوی افکار بود و بدین‌جهت طرح برگزاری انتخابات سراسری پارلمانی را در ژوئن گذشته مطرح کرد. او برخلاف پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این انتخابات ناکام مانده و اکثریت قاطع کرسی‌های پارلمان را از دست داد و مجبور شد تا با حزب دمکراتیک وحدت طلب ایرلند ائتلاف کند.

سیاست‌های امروز حزب محافظه‌کار، فارغ از دستور کار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برگرفته از مانیفست‌هایی است که حزب کارگر در حمایت از طبقه عوام مطرح می‌کند. آخرین سخنرانی ترزا می درباره کاهش شهریه دانشگاه‌های انگلیس یکی از مسائلی است که حزب کارگر از زمان روی کار آمدن جرمی کوربین مطرح ساخته است.

ناظران بر این باورند که حلقه جناح راست انگلیس، گفتمان اصلی کشور را به حزب کارگر باخته و تنها رهیافت نجات خود را در متهم کردن اردوگاه رقیب می‌داند؛ اتهاماتی که حتی در اثبات آن عاجز است و صرفاً به شوهای تبلیغاتی روزنامه‌های زرد محدود می‌باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.