پس از فروکش شدن تَب سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر برخی از فیلم سازان که پروژه سینمایی آنها با آب و هوای زمستان سازگار است کارهایشان را کلید زدند.

از جمله اخبار پروژه های تازه سینمایی می توان به امضای قرارداد حمید فرخ نژاد با فیلم «دختر شیطان» به کارگردانی قربان محمدپور که پروژه مشترک سینمای ایران و هند است، اشاره کرد.

این هفته هادی حجازی‌فر نیز به عنوان بازیگر اصلی جدیدترین اثر علی عطشانی با نام «کاتیوشا» قرارداد امضا کرد.

در ادامه رونمایی از پوسترهای جشنواره جهانی فیلم فجر این هفته نیز پوستر یکی دیگر از بخش‌های این رویداد مهم هنری با عنوان بخش مسابقه سینمای سعادت رونمایی شد.

در این رویداد، ۱۵ فیلم بلند و ۱۵ فیلم کوتاه حضور خواهند داشت که ۱۲ فیلم خارجی و ۳ فیلم ایرانی در هر بخش را شامل می‌شود.

آیین هفتمین جشن کتاب سال سینمای ایران نیز این هفته یکشنبه در خانه سینما برگزار شد و خسرو دهقان دبیر این دوره از جشن گفت که خانه سینما دو وظیفه اصلی دارد که شامل مسائل صنفی و امور فرهنگی از جمله ترویج امور کتاب و کتابخوانی است. 

در این دوره همایون امامی جایزه بهترین تالیف را برای کتاب «یک عمر، یک راه، یک عشق: خسرو سینایی» دریافت کرد و جایزه بهترین ترجمه نیز به مازیار اسلامی برای ترجمه کتاب «سینما و امر تجربی» اهدا شد.

در همین روز نیز طی یک نشست خبری سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران جزییات پنجاه‌ و نهمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان که در سه بخش مسابقه­ فیلم کوتاه، فیلمنامه و عکس، از تاریخ ۴ تا ۷ اسفندماه برگزار می شود، تشریح کرد.

پایان بخش خبرهای روز یکشنبه، پاسداشت خانواده شهدا از ابراهیم حاتمی کیا در پردیس سینمایی ملت بود که در این مراسم حاتمی کیا به بازتاب صحبت‌هایش در اختتامیه سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر اشاره کرد و گفت که نمی دانم نان چه کسی را از سفره اش برداشته ام که اینگونه غضب می کنند.

خبر مجوز نمایش فیلم «بلوک ۹ خروجی ۲» ساخته علیرضا امینی پس از چهار سال نیز این هفته در خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت و این فیلم به همراه فیلم «شاخ کرگدن» ساخته محسن محسنی نسب برای اهالی رسانه و هنرمندان در پردیس کورش اکران خصوصی شد.

دوشنبه و طبق روال همه هفته سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز از آغاز اکران سه فیلم «دعوت‌نامه»، «اشک نرگس» و «آن سوی ابرها» خبر داد که البته نمایش «آن سوی ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی که تمامی بازیگران آن هندی هستند نیز بیش از بیش مورد توجه قرار گرفت. 

خبری که البته فردای آن روز یعنی سه شنبه از سوی روابط عمومی فیلم رد شد چرا که محمدرضا صابری پخش کننده فیلم «آن سوی ابرها» اعلام کرد با وجود تلاش‌های صورت گرفته به دلیل آماده نشدن نسخه دوبله، این فیلم تا پایان سال ۹۶ اکران نمی شود.

اکران فیلم «عصبانی نیستم» نیز که حالا یکی از سوژهای همه هفته دوشنبه‌ها شده است این هفته درباره‌اش اعلام شد که بعد از انصراف فیلمیران برای پخش این فیلم، پخش کننده جدید پیدا شده و در حال مذاکره برای انجام امور اکران است.

روز سه شنبه اول اسفند ماه نیز همزمان با شهادت حضرت زهرا (س) سینماهای سراسر کشور به طور کامل تعطیل بود.

اما این هفته سینمای ایران در عرصه جهانی حضور پررنگی داشت و آثار مختلف کوتاه، بلند، مستند و داستانی سینمای ایران در جشنواره های مختلف حضور چشمگیری داشتند.

ابتدا جشنواره فیلم «ویسکانسین» آمریکا میزبان هفت فیلم بلند سینمایی و هفت فیلم کوتاه ایرانی شد که از جمله این آثار «کوپال»، «خواب تلخ»، «به دنیا آمدن»، «صندلی های سفید»، «بدون تاریخ، بدون امضا»، «خفه گی» و فیلم های کوتاه «پیشخدمت»، «نگاه»، «رویاهای آشپزخانه» ، «حیوان»، «تماشاچی»، «وقت ناهار» و «در باد می وزد» است.

همچنین هشت فیلم ایرانی از جمله «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی، «بلندی های بادگیر» ساخته شیرین اشتری، «چشم انداز خالی» به کارگردانی علی زارع قنات‌نوی به بخش‌های مختلف مسابقه سیزدهمین دوره جشنواره «انیمفست» آتن در یونان راه پیدا کرد.

حضور سازمان سینمایی حوزه هنری با ۷ فیلم در بازار برلین، نامزدی انیمیشن «آلفابت» از جشنواره بلژیک و موفقیت «پل خواب» ساخته اکتای براهنی در ونکوور کانادا دیگر اخبار موفقیت سینمای ایران در این هفته و در عرصه بین المللی است.

اما پایان بخش اخبار سینمای ایران در هفته آتی نیز برگزاری آیین اختتامیه بخش «تجلی اراده ملی» سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر است که امروز، سوم اسفندماه به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.