سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران گفت: هدف کسانی که این قطعنامه (درباره اوضاع غوطه شرقی و برقراری آتش بس در آن) را بدون توجه به اصلاحاتی که روسیه پیشنهاد کرده ارایه کرده اند این نیست که به ساکنان این منطقه کمک کنند بلکه توجه (جامعه جهانی) را از ضرورت آغاز گفت وگوهای ژنو و نتایج کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوریه به متهم کردن دولت سوریه و اجرای طرح «ب» شامل سرنگونی آن می خواهند منحرف کنند. 

خبرگزاری تاس به نقل از لاوروف نوشت: اگر استدلال های ما نادیده گرفته شود، راه دیگری نداریم جز اینکه فکر کنیم هدف مولفان پیش نویس قطعنامه، متهم کردن حکومت سوریه و حمایت از گروه های تروریستی است. 

وزیر خارجه روسیه گفت: آماده بررسی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس در سوریه هستیم اما این آتش بس نباید شامل گروه های تروریستی همچون داعش و جبهه النصره شود. 

وی ادامه داد: به مولفان قطعنامه فرمول مشخصی را پیشنهاد کردیم که بر اساس آن آتش بس نباید شامل داعش، جبهه النصره و گروه های همدست آنها باشد که به طور مرتب مناطق مسکونی دمشق را گلوله باران می کنند. 

لاوروف گفت: متاسفانه شرکای غربی با حذف گروه های تروریستی از نظام آتش بس موافق نیستند و به همین دلیل مقاصد آنها سوال برانگیز است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: شرکای غربی ما توجه زیادی به منطقه غوطه شرقی دارند؛ در طول دو سال اخیر از این منطقه نقاط مسکونی دمشق ازجمله بخش های مرکزی و نیز سفارت روسیه هدف قرار گرفته است. 

وی افزود: هر بار که این گونه حملات تروریستی صورت می گیرد و ما می دانیم که گروه جبهه النصره و گروه های افراط گرای همکار آن در پشت این اقدام ها قرار دارند، به شورای امنیت مراجعه می کنیم تا این حملات را ارزیابی کند و هر بار شرکای آمریکایی و اروپایی از واکنش طفره رفته اند و این رفتار مشکوک است.

لاوروف خاطرنشان کرد: مرکز روسی آشتی گروه های متخاصم در سوریه بارها به تروریست ها پیشنهاد داده است که با خانواده های خود از غوطه شرقی خارج شوند. 

وی افزود: جبهه النصره و گروه های همدست آن این پیشنهاد را رد کرده و همچنان به گلوله باران دمشق ادامه می دهند و از ساکنان غوطه شرقی به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. 

به گزارش رسانه ها، امروز پنجشنبه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی سوئد و کویت درباره برقراری آتش بس ۳۰ روزه در کل سوریه بررسی می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.