«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر توافق احزاب سنی برای استقرار نظامیان آمریکا برای نظارت بر انتخابات آینده عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: مساله‌ای که در اخبار و تحلیل‌های مطرح شده در مورد پرونده عراق و رویدادهای اتفاق افتاده در این کشور ارائه می‌شود به این سمت و سو رفته است که ایالات متحده نمی‌تواند قوای نظامی خود را در عراق افزایش داده یا اقدامات میدانی دیگری را مطرح کند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که قرارداد امنیتی بغداد - واشنگتن یک پیمان بین‌المللی به حساب می‌آید و از حیث حقوقی دارای وجاهت و ضمانت‌های اجرایی متعددی است. لذا اینکه گفته می‌شود ایالات متحده به زودی عراق را ترک خواهد کرد یا قوای خود را کاهش خواهد داد، تحلیل کاملاً نادرستی است.

وی ادامه داد: در ماه‌های آینده انتخابات پارلمانی در عراق برگزار خواهد شد و شاهد هستیم که وقایع میدانی و همچنین رفت و آمد مقام‌هاب سیاسی - امنیتی ایالات متحده به عراق افزایش پیدا کرده است و در اینجا چند موضوع قابل ذکر خواهد بود؛ نخست اینکه «حیدر العبادی» و شخصیت سیاسی او نشان داده که در امر هدایت عراق دارای ذکاوت و هوش بالایی است و از این جهت اوضاع را تا حد زیادی مدیریت خواهد کرد اما مساله بعدی سناریوی ایالات متحده برای کاهش نفوذ ایران در منطقه و عراق است. باید توجه داشت که نخست‌وزیر عراق دارای ارتباط‌های پنهان و آشکار زیادی با ایالات متحده و سایر کشورهای اروپایی است. از این جهت وی یک سیاست همه‌جانبه را در دستور کار قرار داده و نمی‌توان متصور بود که نفوذ آمریکا در عراق یا حضور نظامی این کشور در بغداد به صورت کامل قطع شده یا کاهش پیدا کند.

سیاست عمومی نخست‌وزیر عراق یک راهبرد چند وجهی است و باید توجه داشت که العبادی از سطح کلان و با نگاهی گسترده به منابع غربی - عربی عراق که متشکل از کشورهای اروپایی، آمریکا و اعراب منطقه است، نگاه می‌کند. چراکه اولاً انتخابات در پیش است و باید جامعه هدف خود را در داخل و خارج از عراق برای رای آوری با خود همراه کند و از سوی دیگر بهترین مهره برای ایالات متحده در وضعیت فعلی و آن هم در کشوری مانند عراق حیدرالعبادی خواهد بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه استراتژی آمریکا در عراق بسیار متفاوت‌ از سوریه خواهد بود گفت: راهبرد واشنگتن قبل و بعد از حیات داعش، ایجاد فاصله مشهود بین ایران و عراق بوده است. از این جهت به نظر می‌رسد اخباری که در مورد استقرار نظامیان آمریکا در مناطق سنی‌نشین عراق برای نظارت بر انتخابات آتی منتشر شده است تا حد زیادی صحت داشته باشد؛ چراکه العبادی به دنبال آن است که علاوه بر شیعیان عراق بتواند پایگاه رای‌آوری خود را در میان اهل تسنن پررنگ و برجسته کند و از جهتی دیگر، بحث قرارداد میان آمریکا و عراق است. نکته مهمی که باید در تحلیل‌ها به آن اشاره شود و متاسفانه به صورت یک جانبه مورد اشاره قرار می‌گیرد، مقایسه وضعیت آمریکا در سوریه و عراق است. باید توجه داشت که وضعیت آمریکا در عراق به هیچ وجه قابل مقایسه با سوریه نیست؛ چراکه تحولات سوریه روز به روز جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر می‌دهد و از این جهت عراق برای ایالات متحده یک هدف کاملاً مشخص است که تمامی راهبردها در آن قابلیت اجرایی دارد.

وی در پایان تصریح کرد: برخی معتقدند که واشنگتن منتظر است تا نتیجه انتخابات آینده عراق مشخص شود و پس از آن اقدام به موضع‌گیری در مورد پرونده اقلیم کردستان عراق کند اما واقعیت این است که این مساله در وضعیت فعلی از نظر آمریکا و بغداد تمام شده و آنها بحث خودمختاری سابق را در دستور کار قرار خواهند داد. از این جهت نمی‌توان منتظر بود تا اتفاق خاصی در اقلیم کردستان رخ دهد جز اینکه امتیازات گذشته را به اربیل اعطا کنند. لذا حضور نظامیان ایالات متحده در عراق و همچنین خط‌دهی سیاسی در این کشور در هفته‌های آینده‌ پررنگ‌تر خواهد شد. حتی ممکن است رسانه‌های عراقی در مورد معادلات نظامی با محوریت آمریکا در عراق تا حدودی سکوت کنند اما حضور آنها ادامه خواهد داشت و تنها ممکن است آرایش میدانی و تاکتیک‌ها از سوی واشنگتن تغییر پیدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.