گیزمگ گزارش داد، شرکت اسپیس‌ایکس دو ماهواره اینترنتی آزمایشی موسوم به "استارلینک"(Starlink) را به فضا پرتاب کرد تا در آینده نه چندان دور با پرتاب چندین ماهواره دیگر از این نوع اینترنت پرسرعت جهانی را برای همه مردم سراسر دنیا به ارمغان آورد.

 

نمونه اولیه ماهواره اینترنتی شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در حالی به فضا پرتاب شد که این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ هزاران ماهواره از این نوع را در مدار زمین قرار دهد.

آخرین ماموریت پرتاب اسپیس‌ایکس برای ایجاد شبکه ارتباطی اینترنت که اینترنتی با سرعت مشابه فیبر نوری را در هر کجای دنیا فراهم خواهد کرد، با موفقیت انجام شد.

این دو ماهواره را موشک "فالکون9" از سکوی پرتاب "واندربرگ" واقع در کالیفرنیا به فضا برد. اولین قطعه موشک سه دقیقه بعد از پرتاب جدا شد اما برخلاف رویه معمول اسپیس‌ایکس، فرود آورده نشد، چرا که این پیشران دیگر از رده خارج شده بود.

پروژه "استارلینک" توسط اسپیس‌ایکس در ژانویه 2015 اعلام شد، درست همان وقتی که گوگل و شرکت "فیدلیتی"(Fidelity)، یک میلیارد دلار در شرکت فضایی خصوصی "الون ماسک" سرمایه‌گذاری کردند.

این شرکت پیشنهاد می‌کند که تعداد بسیار زیادی (به اندازه 12000) ماهواره ارتباطی کوچک در مدار زمین باشد. این ماهواره‌ها در باند مایکروویو طیف الکترومغناطیسی برای ارائه اینترنت پرسرعت با پهنای باند بالا در هر نقطه از جهان کار می‌کنند.

گفته می‌شود اسپیس‌ایکس قصد دارد 4425 ماهواره را تا سال 2024 در مدار 1200 کیلومتری زمین قرار دهد و سپس 7 هزار ماهواره دیگر را در مدار 340 کیلومتری قرار دهد تا اینترنتی با کیفیت مشابه فیبر نوری فراهم کند.

اسپیس‌ایکس باید تدبیری بیاندیشد تا این ماهواره‌ها پس از عمر مفیدشان از مدار خارج شوند و همچنین تبدیل به آشغال‌های فضایی غیر قابل مدیریت نشوند.

اسپیس‌ایکس تنها شرکتی نیست که به دنبال یک شبکه ارتباطی جهانی با کمترین زمان انتظار است، شرکت‌های دیگری نظیر "بوئینگ"، "فیسبوک"، "سامسونگ" و شرکتی موسوم به "وان وب"(OneWeb) نیز برنامه‌های مشابهی برای ارسال ماهواره‌های مدار پایین دارند.

با این حال، به دلیل تکنولوژی انعطاف پذیر راکت قابل استفاده مجدد اسپیس‌ایکس، به احتمال زیاد یکی از بهترین شانس‌ها در راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای خود با قیمت ارزان است.

"الون ماسک" گفت که دو ماهواره آزمایشی "استارلینک" به طور صحیح در مدار مستقر شده‌اند و با ایستگاه‌های زمینی ارتباط برقرار می‌کنند. تلاش بعدی در حدود یک ماه بعد خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.