«خبر تهدید عربستان توسط فیفا برای محافل خبری ایران بسیار شوکه‌کننده بود. خبری که بر خلاف همه آن چیزهایی بود که کارشناسان، روزنامه‌نگاران و دنبال‌کنندگان اخبار فوتبال ایران می‌دانستند. این که فیفا به خاطر تاخیر ۱۸ ساعتی یک پرواز عربستان را به اخراج از جام جهانی تهدید کند اصلا با آن چه تا امروز می‌دانستیم همخوانی نداشت.

نه تنها این خبر که در اصل اخباری که در چند ماه اخیر از کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا شنیده می‌شود، گیج‌کننده است. از یک سو و به دنبال اتفاقات سال ۱۳۹۴ مقابل سفارت عربستان، کنفدراسیون فوتبال آسیا در کمیته مسابقات رای به برگزاری دیدارهای ایران و عربستان در زمین سوم داده و حالا حدودا در روزهای دو سالگی همان حکم، عربستان در درخواستی مشابه با بلوک آهنین برخورد کرده است.

البته نویسنده قصد ندارد ماجرای بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان را با تنش‌های منطقه‌ای اعراب حوزه خلیج فارس مقایسه کند چون به هر حال به واسطه تبعات اصلا این دو ماجرا شبیه به هم نیستند اما قطع روابط دیپلماتیک و نداشتن سفارتخانه یکی از مشترکات پرونده ایران و قطر بود و به نظر می رسید که عربستان و امارات با لابی‌ای که دارند در هر جنگی از جمله این جنگ برنده هستند.

در اصل در تمام دو سال اخیر این طور توجیه شده بود که فدراسیون فوتبال ایران از همه توان خود برای بازگشت حق میزبانی استفاده کرده است و عربستان و امارات با در اختیار داشتن نیمی از اسپانسرهای اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا و البته لابی‌های قدرتمند از دادن حق ایران جلوگیری کرده اند.

مفاد رای کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد منازعه قطر - عربستان و امارات و تهدید بلافاصله ای AFC به اخراج باشگاه‌های این دو کشور از لیگ قهرمانان آسیا اولین فکت گیج کننده برای ایرانی‌ها بود و حالا تهدید رسمی عربستان به اخراج از جام‌ جهانی دومین خبر شوکه کننده است.

چرایی شوکه کننده بودن خبر فشار فیفا به عربستان را باید به تصورات و جو رسانه‌ای در مورد فدراسیون فوتبال مربوط دانست که به نظر می رسد خود فدراسیون با عدم تکذیب‌ و کمک به پمپاژ خبری مثبت در آن نقش بسیار پررنگی داشته است. به طور مثال گزارش‌ها و گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌های مختلف از ابتدای سال ۱۳۹۶ منتشر شد که خبر از پیروزی ایران می‌داد اما فدراسیون فوتبال هیج‌کدام از این اخبار را تکذیب نکرد و البته در روزهای پیروزی قطر برابر عربستان در کمیته مسابقات حتی تلاش شد پیروزی قطر به فدراسیون فوتبال ایران نسبت داده شود. همه خبرگزاری‌های رسمی بدون تکذیب مسئولان هم از پیروزی ایران نوشتند؛ در حالی که اصلا خبری مربوط به ایران در جریان نبوده است و همه چیز یک بازی رسانه ای بوده.

دو سال قبل و در روزهایی که کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه ایران جلسه داشت رییس فدراسیون فوتبال علی کفاشیان بود اما با صدور حکم، مهدی تاج به عنوان نایب رییس به یکی از منتقدان فدراسیون تبدیل شد که و اعلام کرد ایران باید این مسابقات را تحریم کند. این موضع مهدی تاج به نظر می‌رسید در روزهای ریاستش به یک راهبرد متفاوت در برابر کنفدراسیون فوتبال آسیا منجر شود.

البته کسی از فدراسیون فوتبال خودانزوایی را انتظار نداشت اما این انتظار می رفت که در دوره ریاست جدید اتفاقات تازه‌ای در مورد برگزاری لیگ قهرمانان آسیا میان نمایندگان ایران و عربستان رخ بدهد. انتظاراتی که با اخبار منتشر شده از داخل فدراسیون فوتبال هم‌خوانی کامل داشت. یعنی نه تنها تغییر رییس فدراسیون انتظارها را تغییر داده بود که مصاحبه ها و رفتار اعضای فدراسیون فوتبال هم همیشه در این مدت به این شکل بوده که متفاوت هستند و نتیجه‌ای متفاوت را هم کسب کرده‌اند.

دراین مدت وعده‌های زیادی در مورد مواجهه با عدم میزبانی ایران به مردم داده شد. حتی اخباری هم منتشر شد که دیگر امروز می‌شود به صحت و سقم‌اش شک کرد. این وعده‌ها را تیتر وار بخوانید. وعده‌هایی که دوباره تاکید می‌شود اگر منبع انتشارش فدراسیون فوتبال نبوده هیچ‌گاه توسط این نهاد تکذیب هم نشده.

- برگزاری جلسات با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حل مساله(سال ۹۵)

- شکایت به دادگاه CAS برای احقاق حقوق (سال ۹۵)

- گرفتن حکم از دادگاه عالی ورزش علیه فوتبال سیاسی عربستان (سال ۹۵)

- محکوم شدن کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرداخت غرامت برای بازی ایران در زمین سوم (سال ۹۵)

- لابی با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد پذیرفتن میزبانی ایران (سال ۹۶)

- توافقات پشت پرده با مسئولان قطری برای جلوگیری از فشار عربستان (سال ۹۶)  

- موفقیت در کمیته مسابقات برای گرفتن حق ایران (سال ۹۶)

- بازگشت قطعی میزبانی ایران مقابل عربستان و ...

اما آن چه در واقعیت رخ داد این بود که عربستان و امارات علیه قطر شکایت کرده بودند و بدون این که نامی از ایران برده شود عربستان و امارات شکست خوردند. در اصل چند ماهی موج خبری عجیب و غریب به نفع فدراسیون فوتبال درست شد که برنده پرونده‌ای سیاسی بوده‌اند اما نه تنها هیچ اتفاق نیافتاد که سه  واقعیت بسیار تلخ هم مشخص شد.

اول - همه اخبار موفقیت آمیز دروغ (امیدواریم غیر عمدی) بوده

دوم - باشگاه‌های ایرانی حق انتخاب کشورسوم را ندارند و باید در عمان بازی کنند

سوم - اخبار سال گذشته در مورد پرداخت غرامت AFC‌ به ایران به خاطر حکم سیاسی دروغ بوده  

همه این‌ها اما با توجیهاتی از قبیل قدرت پول عربستان و لابی زشت این کشور توسط مشاوران و نزدیکان فدراسیون فوتبال پاسخ داده شد و از آن جایی که همه تصوری غیر از این نسبت به عربستان نداشتند تقریبا جامعه موضعی علیه فدراسیون فوتبال در این مورد نگرفت.

اما گزارش‌های دقیق قطری وقتی روی میز اینفانتینو رییس فیفا رسید و وکلای این کشور اول در کنفدراسیون فوتبال آسیا و بعد در فیفا پیروز شدند و در هر دو نهاد عربستان را به حذف کامل تهدید کردند حالا همه شوکه شده اند که مگر می شود عربستان را هم این قدر تحت فشار گذاشت؟

جواب که قطعا بله است چون قطر این کار را کرده.

اما به جای بررسی این پرسش که «مگر می‌شود؟» بهتر است فدراسیون فوتبال توضیح بدهد که در این مدت چه کار کرده است؟

حتی شاید امروز انتشار نامه‌های اعتراض آمیز و صورت‌جلسه‌های برگزار شده برای رفع مشکل میزبانی ایران به کار بیاید. اگر ایران در این جلسات شرکت کرده، اگر به  CAS شکایت کرده اگر حکمی برای پرداخت غرامت گرفته امروز فدراسیون باید این‌ها را منتشر کند.

البته فدراسیون فوتبال پیش از این چند عکس از برگزاری جلساتی با مدیران باشگاه منتشر کرده و حتما جلسات مفیدی هم با وزارت امور خارجه داشته‌اند اما نه عکس و نه صورتجلسه ای که داخل ایران و با مسئولان ایرانی برگزار شده به کار نمی‌آید چون وزارت امور خارجه اگر بوده مشاور بوده و باشگاه‌ها هم حق‌شان را می‌خواسته‌اند.

اما توضیح دهنده فدراسیون است و باید نشان دهد در مجامع بین المللی برای دفاع از حق ایران برابر عربستان چه کار کرده که حتی یک خبر هم علیه رفتار سیاسی عربستان منتشر نشده. فدراسیون باید توضیح بدهد اگر در انتشار اخبار موفقیت‌آمیز در رسانه های‌ داخلی نقش نداشته، چرا خبر کذب موفقیت آمیز را در زمان درست تکذیب نکرده. چرا رییس و نایب رییس فدراسیون فوتبال ایران نمی‌دانسته‌اند یا نگفته‌اند که اصلا جلسه و شکایت و موضوع عربستان - امارات - قطر ربطی به ایران نداشته.

به هر حال ایران در کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا کرسی دارد و این عزیزان باید می‌دانسته‌اند که اصلا دستور جلسات ربطی به ایران ندارد و اگر عضو هم نداشتیم باز باید می‌دانستند. حالا دانش نایب رییس و رییس به کنار، سکوت شان در کنار اخبار موفقیت آمیز در کسب میزبانی به کنار، امید دادنشان در مصاحبه به کنار حالا وقتش است توضیح بدهند که خب در دوسال گذشته دقیقا چه کار کرده اند؟

اگر همان طور که آقای آصفی مشاور فدراسیون فوتبال پس از رای کمیته مسابقات به نفع قطر گفت زحمت‌های زیادی برای رفع محرومیت ایران کشیده شده الان وقتش است که فدراسیون از زحمات برون مرزی‌اش رونمایی کند.

قطر در دو پرونده مهم علیه عربستان پیروز شده. قطر البته بنیه مالی خوبی دارد، البته رییس کمیته مسابقات AFC است البته بین اسپورت را به عنوان حامی مالی کنفدراسیون فوتبال آسیا دارد اما قطر پیروز شده و ایران نه.

این بماند که فدراسیون فوتبال همچنان به خاطر ناتوانی‌اش در دفاع از حق ایران از مردم عذرخواهی نکرده. اما اگر در مدت اخیر مدعی انجام کار مفیدی است امروز باید از آن رونمایی کند، اگر در این دو سال  جلساتی با مسئولان AFC داشته‌اند، با فیفا مکاتبه کرده و به CAS شکایت کرده‌اند امروز وقتش است که مدارک را روی میز بگذارند. شاید اگر مدرکی داشتند با بررسی آنها مشخص شود چطور قطر توانست و ایران نتوانست. چطور دو سال است آن چه عربستانی‌ها می خواهند انجام و ایران از میزبانی محروم می شود؟»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.