ارتش میانمار در عملیاتی با استفاده از بولدوزر ده‌ها روستا در ایالت راخین را تخریب کرد.

براساس گزارش «گاردین»، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند میانمار با این اقدام شواهدی از جنایات عظیم علیه مسلمانان روهینگیا را از بین می‌برد.

تصاویر ماهواره‌ای که روز جمعه توسط شرکت «دیجیتال‌گلوب» منتشر شد نشان می‌دهد که روستاها و دهکده‌ها طی هفته‌های اخیر به طور کامل با خاک یکسان شده است.

یکی از زنان آواره روهینگیا که اخیرا به خانه خود سر زده بود گفت: در سال گذشته بیشتر خانه‌ها سوزانده شده بود اما اکنون همه چیز از بین رفته است، آنها با بولدوزرهای خود تمام خانه‌ها را تخریب کردند.

طبق این گزارش، با توجه به تصاویر ماهواره‌ای حداقل ۲۸ روستا از ماه دسامبر تا فوریه نابود شده است.

همچنین دیده‌بان حقوق بشر روز جمعه در تحلیلی مشابه اعلام کرد که حداقل 55 روستا تحت تاثیر این خشونت قرار گرفته‌ است.

یک مدیر دولتی در میانمار این اظهارات را رد کرد و گفت: ما از بولدوزرها برای پاکسازی و ساخت ساختمان‌های جدید استفاده می‌کنیم.

«کریس لیوا» که مسئولیت نظارت بر اوضاع روهینگیا را به عهده دارد، اظهار داشت: اگر همه چیز از بین رفته پس آنها چگونه محل زندگی خود را تشخیص دهند؟ فرهنگ، تاریخ، گذشته و حال آنها به طور کامل پاک شده است. این تصاویر به طور واضح نشان می‌دهد که مساجد، گورستان‌ها و خانه‌های آنها از بین رفته است.

یکی از کارشناسان دیده‌بان حقوق بشر گفت: همه چیز پاک شده و این موضوع بسیار مهم است زیرا این مناطق صحنه‌های جرم هستند. تاکنون تحقیقات قابل توجهی از این جنایات صورت نگرفته بنابراین این اقدام دور از عدالت است.

براساس این گزارش، از روز 25 آگوست پس از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از 700 هزار نفر از این افراد آواره شده و به بنگلادش گریخته‌اند.

مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حمله بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که گاه نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.