شیخ محمد آل ثانی در این مصاحبه افزود: گفت وگوهای منطقه می بایست در چارچوب تمدنی و با احترام به حق حاکمیت و امنیت جمعی همه کشورها انجام گیرد نه متوسل شدن به برخی سیاست هایی که عربستان و امارات دنباله رو آن هستند.

وی تاکید کرد که تنش در روابط قطر و همسایگان تنها یکی از بحران های منطقه ما محسوب می شود لذا برای رسیدن به یک فهم مشترک ناچار به گفت وگو هستیم. گفت وگویی که می بایست شامل همه کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه شود و کشورهای کوچک و بزرگ در آن با هم دیده شوند.

وزیر امور خارجه قطر همچنین گفت: اگرچه بین ما و ایران اختلافاتی وجود دارد اما می بایست این مسائل شناسایی و برای حل آن از طریق گفت وگو اقدام کنیم.

وی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه بهره برداری از میدان گازی مشترک در خلیج فارس اشاره کرد و گفت به این همکاری ادامه می دهیم و کارها به خوبی پیش می رود.

محمد بن عبدالرحمن در ادامه به درخواست آمریکا از سران شورای همکاری خلیج فارس برای برگزاری نشست مشترک با دونالد ترامپ در واشنگتن اشاره کرد و یادآور شد: دوحه در این نشست شرکت خواهد کرد.

منابع آمریکایی روز شنبه اعلام کردند که این نشست در ماه های مارس و آوریل پیش رو در آمریکا برگزار خواهد شد.

وزیر امورخارجه قطر گفت که رکس تیلرسون وزیر امورخارجه آمریکا سه بار به منطقه سفر کرد و پیشنهادهایی برای حل تنش میان ما و همسایگان ارایه کرد و قطر تنها کشوری بود که به این طرح ها واکنش مثبت نشان داد.

وی احتمال برخورد نظامی در اختلاف میان قطر و همسایگانش را بعید دانست و گفت مطمئن هستیم که اوضاع در نهایت تحت کنترل است .

وزیر امورخارجه قطر تصریح کرد: کشورهای تحریم کننده قصد داشتند با فشار بر اقتصاد، دوحه را از پای درآورند اما اقتصاد ما در منطقه با رشد قابل توجهی همراه بود و توانستیم به تعهدات خود در زمینه انرژی عمل کنیم. بندر حمد طی ماه های آتی افتتاح می شود و ۲۷ درصد تجارت کشور از طریق این بندر انجام خواهد شد.

وی تلاش های قطر برای مبارزه با تروریسم را خوب ارزیابی کرد و گفت که به همین منظور در کنگره بین المللی پاریس که ما آوریل برگزار می شود در بالاترین سطح شرکت خواهیم کرد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را هم بستند.

قطر این اتهامات را همیشه رد کرده است.

وزیر امورخارجه قطرعامل اصلی تروریسم در منطقه را نبود انسجام اجتماعی در برخی کشورهای منطقه دانست و گفت برخی مردم گمان می کنند در حاشیه جامعه خود قرار دارند و همین عامل گرایش آنها به تفکرات رادیکالی را منجر می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.