هر چند مردان جبهه پایداری در انتخابات ۹۲ و ۹۶ نشان دادند که آبشان با سردار به یک جوی نخواهد رفت، اما این روزها گویا باید منتظر تغییر نظر پایداریچی های در قبال سردار باشیم چه آنکه یکی از اعضای پایداری در حمایت از موضع قالیباف در مورد نواصولگرایی و دوران شهرداریش سخن گفته است. برای درک رابطه پر تنش جبهه پایداری با قالیباف در برهه حساس انتخابات های گذشته، بهتر است تا نیم نگاهی به این رابطه پر پیچ و خم داشته باشیم.

 

سال ۹۲؛ پاستور و شهرداری دو مسیر مخالفت پایداری با قالیباف

سنگ بنای انتقادهای پایداری ها از سردار قالیباف نه در انتخابات 92 که سال ها پیش تر از آن گذاشته شد، چه آنکه از یک سو مردان پایداری برای بیرون کردن قالیباف از شهرداری تهران ابراز تمایل کردند و از سوی دیگر قد علم کردن سردار در برابر گزینه پایداری ها در انتخابات ریاست جمهوری، جواز تخریب قالیباف را برای تندروهای اصولگرا صادر کرده بود.

در انتخابات سال ۹۶ هم سعید جلیلی، رقیب قدیمی قالیباف، چهره ای بود که ابتدا با حمایت پایداری ها خارج از چارچوب جمنا قبای رقابت را برتن کرد اما با گذشت زمان، وقتی که پایداری ها با تغییر جهت ناگهانی رئیسی را به عنوان مرید خود معرفی کردند، سعید جلیلی هم از انتخابات پا پس کشید.

رفتن سعید جلیلی هم نتوانست بازی را به نفع قالیباف تمام کند، چه آنکه پایداری ها قصد نداشتند تا روی خوش به قالیباف نشان دهند و حتی گفته هایی از بدنه اصولگرایی نشان از اختلاف دنباله دار مردان تندرو اصولگرایی با سردار داشت.

 

و اما روی خوش پایداری به شهردار سابق تهران

حال که چند ماهی از سر و صداهای انتخاباتی گذشته است و اهالی پایداری در سکوت خاصی به سر می بردند، پالس هایی مبنی بر روی خوش مردان پایداری به شهردار سابق تهران دریافت می شود.

نصرالله پژمانفر چهره شناخته شده جبهه پایداری که روزگاری طرح «نواصولگرایی» از سوی قالیباف را بازی با کلمات میدانست، اخیرا در قامت حامی سردار سخن گفته و تلویحا از ایده نواصولگرایی اودفاع کرده است« به نظر من آقای قالیباف فرصت پیدا نکرد این حرف‌ها را بیان کند. هجمه‌هایی به ایشان شد، حرف‌هایی به ایشان زده شد و به نظر من ایشان بی‌منطق یک‌سری از حرف‌ها را بازگو نمی‌کنند و حتما برای این موضوع طرح و برنامه‌ای داشتند و دارند و امیدواریم تبیین کنند و شاید نقطه مفقوده و آن محوریت شکل گیرد.»

او حتی در این روند حمایتی خود از قالیباف، به مرور خاطرات پرداخت و از حمایت های جبهه پایداری برای شهردار شدن قالیباف در سال های قبل سخن به میان آورد:« مگر در شورای شهر گذشته اعضای نزدیک به جبهه پایداری براساس همان احساس وظیفه و میان کاندیداهای موجود برای شهرداری تهران آقای قالیباف را انتخاب نکردند؟»

این تغییر موضع چهره شناخته شده پایداری می تواند این گمان را در ذهن ایجاد میکند که گویا قرار است بعد از گذشت سال‌ها شکل جدیدی از رابطه در میان پایداری‌ها و سردار شکل بگیرد و شاید هم برخلاف گذشته، روزی مردان پایداری پشت سردار صف بکشند.

در این میان مواضع چند ماه اخیر قالیباف را شاید نتوان نادیده گرفت، او در ایام انتخابات و بعد از آن چهره یک اصولگرای تند و تیز را به خود گرفته و از آن مواضع اعتدالی قبلی خود دور شده است. شاید پایداری ها در حال پیوند زدن خود با قالیباف جدید هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.