برخی منابع خبری عربستانی روز شنبه به نقل از مجله فوکس آلمان نوشتند که فدارسیون جهانی فوتبال (فیفا ) قصد دارد با بازپس گیری میزبانی قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ آن را به آمریکا یا انگلیس واگذار کند.

رسانه‌های قطر اما این خبر را نه واقعی بلکه جعلی و ساخته و پرداخته «ذهن معیوب» افرادی مانند «ترکی آل الشیخ» وزیر امور ورزشی عربستان ارزیابی کردند.

روزنامه العرب در این خصوص نوشت؛ اولین بار شبکه خبری العربیه با انتشار هفت خبر فوری به نقل از منابع آلمانی این ادعای سراسر کذب و دروغ را مطرح کرد و سپس مانند همیشه اسکای نیوز عربی و وسایل ارتباط جمعی عربستان و امارات به آن دامن زدند.

به نوشته این روزنامه قطری در ادامه این سناریو شمار زیادی از فعالان سعودی در شبکه‌های اجتماعی و از جمله توئیتر اقدام به بازنشر این خبر به نقل از منابع آلمانی کرده و برای واقعی جلوه دادن آن مدعی شدند که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، از این فرصت پیش آمده برای کشورش به هیچ عنوان نخواهد گذشت.

العرب اضافه کرد؛ تب و تاب حاصل از این خبر ساعاتی بعد فروکش کرد چرا که با ترجمه دقیق مجله آلمانی معلوم شد که این مجله مطلب خود را به نقل از ترکی آل الشیخ که به وزیر ورزش عربستان معروف است، منتشر کرده و نوشته است؛ افراد نزدیک به وزیر سعودی به این مجله اطلاع دادند که فیفا در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن ممکن است در تابستان آینده میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ از قطر باز پس گرفته و به یکی از دو کشور آمریکا یا بریتانیا واگذار شود.

مجله آلمانی همچنین اضافه کرد؛ منابع سعودی مذکور به این مجله گفتند که این اقدام فیفا پس از آن صورت می‌گیرد که تحقیقات نشان داده، قطر برای کسب میزبانی جام جهانی فوتبال رشوه پرداخت کرده است .

به نوشته روزنامه العرب، ادعای مطرح در حالی رسانه‌ای شده که «جیوانی اینفانتینو» رییس فیفا چندی پیش از آمادگی کامل قطر برای برگزاری جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ خبر داده بود.

العرب اضافه کرد؛ بعد از آنکه سفیر قطر در آلمان در توئیتی نوشت که مجله آلمانی اعلام داشته مطالب خود را به نقل از منابع نزدیک به ترکی آل الشیخ نوشته، وزیر عربستانی در یک عقب نشینی آشکار، این‌چنین توئیت کرد؛ &#۳۹;بر خلاف آنچه برخی رسانه‌ها نوشته‌اند ما خواستار بازپس گیری میزبانی از « کشور برادر» قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ نیستم.&#۳۹;

از سوی دیگر رسانه‌های قطر روز یکشنبه به نقل از «عبدالرحمن بن حمد العطیه » دبیرکل سابق شورای همکاری خلیج فارس نوشتند؛ که میزبانی قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ قابل گفت‌وگو مناقشه نیست.

وی در سخنانی که مطبوعات قطر منتشر کردند، اظهار داشت: قطر سابقه میزبانی رویدادهای مهم ورزشی جهان از جمله جام‌جهانی هندبال در سال ۲۰۱۵ را در کارنامه خود دارد و آمادگی برای برگزاری جام جهانی را از مراکز معتبر بین المللی اخذ کرده است.

العطیه گفت: برگزاری جام جهانی نه تنها برای قطر که برای همه کشورهای عربی و اسلامی منطقه یک افتخار محسوب می‌شود.

بعد از آنکه عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶ ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند، رسانه‌های گروهی به ویژه در عربستان هر از گاهی اخباری با هدف خدشه وارد کردن به میزبانی قطر برای میزبانی بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ منتشر می‌کنند.

عربستان البته علاوه بر فعالیت‌های رسانه‌ای ضمن ملاقات با افراد تاثیرگذار در فیفا تلاش وسیعی برای لغو میزبانی قطر به عمل آورده که ظاهرا تاکنون موفق نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.