حورا صدر، مدیر موسسه امام صدر در سخنانی در آیین رونمایی از مجموعه ۱۲ جلدی «گام به گام با امام» که در تالار قلم کتابخانه ملی برپاست، گفت: سلام بر همه کسانی که در طول چهار دهه گذشته ما را در پیگیری و نجات حق و حقیقت یاری رسانده‌اند و آزادی امام موسی صدر را که قضیه‌ای حق و حق انسانی است مطالبه کرده‌اند. سلام بر یار غایب این جمع امام موسی صدر که برای او و رونمایی از اندیشه و منظومه فکری و عملی او امروز و در این فضای علمی گرد آمده‌ایم.

 

وی گفت: گرد آمده‌ایم تا از مجموعه «گام به گام با امام» یعنی نتیجه تلاش ۱۰ ساله‌مان که گوشه‌ای است از دریای فعالیت‌های مخلصانه و خالصانه او رونمایی کنیم. سلام بر او که غیابش ما را گردهم آورده است و گذشت ۳۹ سال اسارت او پای تلاش ما را برای نجاتش سست نکرده و امید به بازگشت او را از ما نربوده است.

 

او با ابراز امیدواری در خصوص زنده بودن امام موسی صدر گفت: راستی چه دردی از این سخت‌تر و طاقت‌سوزتر که اسناد و مدارک نشانگر و گواه زنده بودن و زندانی بودن اوست و هیچ سند و مدرکی در رد این واقعیت نیست، اما او هنوز نجات نیافته و هنوز به جمع ما باز نگشته است. سخت‌تر آنکه هر از چند گاه دروغی و ادعایی باطل جریان‌ساز رسانه‌ها می‌شود و تیتر روزنامه‌ها.

 

وی افزود: امروز برای انسانی گرد آمده‌ایم که هر روز و در هر مناسبتی از خویش می‌پرسیم که برای آزادی او چه کرده‌ایم. این سوال به معنای نادیده گرفتن و نفی اقدامات متعدد و تلاش‌های سخت و پیگیری‌های طاقت فرسا نیست، بلکه بدین معناست که مجموعه کارهای متعدد و متنوع ما در حد موضوع پیچیده ربودن او و شان جایگاه او نبوده است؛ که اگر بود طول مدت غیابش به ۳۹ سال نمی‌رسید و ما هم‌اکنون از وجود چند بعدی او بهره می‌بردیم.

 

حورا صدر، افزود: در روز به روز و حادثه به حادثه این ۳۹ سال پر مخاطره و تاریخ ساز جای او خالی بوده است. جای او و تدبیر و عقلانیت و مدارا و گفت‌وگوی او خالی بوده است. در این ۳۹ سال هم خانواده و هم دوست‌داران او رنج‌ها کشیده‌اند و حسرت‌ها خورده‌اند، اما آیا رنج و افسوس او بیشتر نبوده است، او که از صحنه عمل خود و از مردم خود دور نگه داشته شده است.

 

رئیس موسسه امام صدر گفت: جلسه امروز ما برای رونمایی از نتیجه یک دهه تلاش موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر است. تلاشی که علیرغم تنگناها و امکانات محدود به همت همکاران سخت کوش و باوفای امام ببه ثمر رسیده است. تلاش بیش از ۵۰ نفر از اندیشمندان، مترجمان، ویراستاران، طراحان و مدیران و متخصصان عرصه ترجمه و تالیف و چاپ و نشر کتاب که نامشان در شناسنامه کتاب درج شده است؛ هستند یاران و همراهانی که در این اثر سهیم بوده‌اند ولی نامشان در هیچ جای کتاب نیامده است.

 

وی گفت: «گام به گام با امام» ترجمه مجموعه ۱۲ جلدی عربی «مسیرةالامام السید موسی صدر» است که به همت جنبش امل جمع آوری و تدوین شده و در سال ۲۰۰۰ رنگ انتشار به خود دیده است. این مجموعه در سال ۲۰۱۴ با افزودن مطالب تازه یافته و ویرایش جدید تجدید چاپ شد. مجموعه فارسی که امروز رونمایی می کنیم ترجمه ویراست دوم مجموعه عربی است با این تفاوت که سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های فارسی امام را نیز دربر دارد.

 

صدر گفت: با انتشار گام به گام با امام یکی از اهداف مهم موسسه تحقق یافته و مجموعه اندیشه و عمل امام در اختیار مخاطب فارسی قرار گرفته است و اینک منبع معتبر پژوهش و مطالعه برای محققان و دانشمندان و دغدغه داران عرصه دین و سیاست و اقتصاد و تاریخ و جامعه عرضه شده است.

 

وی تاکید کرد: اگر بر تحقیق و پژوهش تاکید می‌کنم از باب مقدس کردن شخصیت امام صدر و شخصیت پرستی نیست بلکه از باب بهره گرفتن از تجربه مدیریتی موفق در دوره‌ای پر التهاب و بحرانی در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی در تاریخ لبنان و منطقه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.