«جرمی کوربین» رهبر حزب اپوزیسیون بریتانیا در سخنرانی رویکرد حزب کارگر انگلیس درباره برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) بر این مساله تاکید می‌کند که خروج از اتحادیه اروپا به معنای این نیست که بریتانیا به سرنوشت بدی محکوم خواهد شد. 

به نوشته روزنامه تلگراف، رهبر حزب کارگر در سخنرانی حزبش تاکید می‌کند ریشه همه مشکلات این کشور در اتحادیه اروپا نیست و خروج از آن همه مشکلات را رفع نخواهد کرد. 

وی در سخنرانی امروز خود خاطر نشان می‌کند «افرادی هستند که خواهند گفت برگزیت بدبختی برای این کشور می‌آورد و برخی هستند که به شما خواهند گفت برگزیت سرزمین شیر و عسل خلق خواهد کرد... حزب محافظه‌کار کشور ما را از بین می‌برد و اولویت‌های آنان برای برگزیت، خطر افزایش آسیب‌ها را بیشتر می‌کند. اما من می‌دانم آنچه حزب کارگر می‌توانست برای این کشور انجام دهد و اولویت‌های ما برای مذاکرات برگزیت، موارد درست برای ایجاد کشوری است که برای اکثریت و نه برای عده معدودی، مناسب باشد».

این سخنان کوربین در حالی بیان می‌شوند که  بیش از ۸۰ چهره برجسته در حزب کارگر و از چهره‌های فراحزبی پارلمان بریتانیا به جرمی کوربین درباره خروج بریتانیا از بازار واحد اتحادیه اروپا بعد از برگزیتهشدار دادند. 

آبزرور نشریه آخر هفته‌های روزنامه گاردین به نامه‌ای دسترسی داشته که شامل امضای ۳۷ نماینده مجلس عوام، ۱۲ عضو مجلس اعیان و تعدادی از رهبران اتحادیه‌های مهم در این کشور بوده و از حزب کارگر خواستند دسترسی بریتانیا به بازار واحد اروپا را بعد از برگزیت حفظ کنند. 

در این نامه آمده است، تعدادی دیگر از اعضای پس‌نشین حزب محافظه‌کار نیز به این جنش ملحق شده و تاکید دارند باقی ماندن بریتانیا در بازار واحد اروپا و اتحادیه گمرکی حائز اهمیت است. 

در این نامه آمده است «به خاطر ساختن بریتانیای بهتر و محافظت از آنچه که حزب آنان برای محافظت از آن تاسیس شد، باید پیش از آن‌که خیلی دیر شود، از این فرصت استفاده کنیم».

مساله ماندن یا ترک بازار واحد اروپا و اتحادیه گمرکی به چالشی اساسی برای «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا تبدیل شده است. حامیان برگزیت تاکید دارند بریتانیا باید از بازار واحد و اتحادیه گمرکی خارج شود اما مخالفان برگزیت به شدت با این اقدام مخالفند.

اتحادیه اروپا یک ماه پیش از این به بریتانیا هشدار داده بود در صورت اتخاذ تصمیم برای خروج از اتحادیه گمرکی اروپا به ناچار با موانع تجاری مواجه خواهد شد اما برخی نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار خانم می را تهدید به برکناری از رهبری حزب و به تبع آن برکناری از سمت نخست وزیری بریتانیا کردند. 

از سوی دیگر سخنگوی برگزیت حزب شین فین جمهوری ایرلند هشدار داده بود اگر بریتانیا از اتحادیه گمرکی خارج شود، مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی وجود خواهد داشت و این به معنای دردسر تجاری میان دو ایرلند است. مسئله مرزی دو ایرلند نیز اختلافاتی را میان دو طرف ایجاد کرده است و لندن سعی دارد آمد و شد کالا را در این مرز مانند گذشته حفظ کند.

مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلندشمالی) سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا دادند و مذاکرات دو ساله خروج از مارس ۲۰۱۷ آغاز شد و تا مارس ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت. بعد از ان پیش‌بینی شده به مدت دو سال دوران پسابرگزیت در روابط میان لندن و بروکسل وجود داشته باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.