در معاملات امروز بورس ۸۸۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال در ۶۴ هزار و ۳۷۹ نوبت خرید و فروش شد و شاخص بورس در جایگاه ۹۸ هزار و ۸۰ واحدی ایستاد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد ۳۰ واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۶۳ واحد کاهش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، ۴۷ واحد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۱۱۱ واحد افت کرد.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۱۰۸ واحد پایین آمد، اما شاخص بازار دوم بورس ۲ واحد افزایش یافت.

گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه ۲۶۱ میلیون سهم به ارزش ۲۸۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه شیمیایی به ارزش ۱۳۳ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش ۱۱۷ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.

در رده چهارم، گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش ۸۴ میلیارد ریال جای گرفت.

گروه فراورده های نفتی با معاملاتی به ارزش ۷۷ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

در معاملات امروز اخابر (مخابرات)، خساپا، (سایپا)، کچاد(صنعتی و معدنی چادرملو)، فملی (ملی صنایع مس)، و خپارس (پارس خودرو) بیشترین نقش را در افت شاخص بازی کردند، در مقابل، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) و فخوز (فولاد خوزستان) با تاثیر مثبت، مانع افت بیشتر شاخص شدند.

**رشد شاخص بورس

شاخص فرابورس در معاملات امروز یک واحد بالا رفت و در جایگاه یک هزار و 94 واحدی قرار گرفت.

در معاملات امروز، 250 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 800 میلیارد ریال در 33 هزار نوبت معامله شد.

امروز مارون (پتروشیمی مارون)، شپاس (نفت پاسارگاد)و دماوند (تولید برق دماوند) از بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص برخوردار بودند و زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، هرمز (فولاد هرمزگان جنوب)، بکهنوج (تولید برق کهنوج) و کاسپین (داروسازی کاسپین) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.