تولد ورزش مهیج فوتبال را می‌توان در تاریخ ۲۶ اکتبر ۱۸۶۳ دانست. نمایندگان اصلی کالج‌ها و دانشگاه‌ها با حضور در جلسه‌های فریماسن آرمز یک برنامه برای این ورزش مقرر کردند.  فریماسن آرمز، کافه‌ای بود در مرکز لندن که اغلب برای جلسه‌های محلی و کنسرت‌های کوچک اجاره می‌شد. آنجا مکانی بود که نمایندگان کالج‌ها به دنبال ایجاد قانون واحدی بودند چون در هر محله قوانین متفاوت بود. یک موضوع اساسی وجود داشت. برخی معتقد بودند نباید از دست استفاده شود و گروهی دیگر موافق بودند. دسته اول تعدادشان بیشتر بود و اتحادیه فوتبال انگلیس را ایجاد کردند. همچنین نخستین قوانین را مقرر ساختند. در این قوانین نه محوطه جریمه وجود داشت، نه پنالتی، نه داور و نه دروازه‌بان اما استفاده از دست محدود شده بود.

قانون فوتبال در سال ۱۹۲۵ تغییر یافت و شبیه قوانین کنونی شد. گروهی که خواهان استفاده از دست بودند از پیوستن به اتحادیه فوتبال انگلیس خودداری کردند و چند سال بعد اتحادیه راگبی را در سال ۱۸۷۱ به وجود آوردند. در حقیقت این دو ورزش از یک ریشه مشترک به وجود آمده بودند که آن هارپاستوم (نوعی بازی با توپ) بود. رومی‌ها در دوران سلطه‌شان بر انگلیس این بازی را فراموش کردند و با گذشت زمان به جزیی از جنگ‌های روستاهای همسایه تبدیل شد. هارپاستوم بازی بود که سربازان رومی انجام می‌دادند تا روی فرم بمانند. این بازی شباهت زیادی به کالچو فلورنتینو بود که بعدها به عرصه آمد.

۱۰۰ سال بعد (۱۹۶۳) در ۲۶ اکتبر جشنی ترتیب داده شد و دیداری میان انگلیس و تیم منتخب جهان برگزار شد. آلفردو دی استفانو کاپیتان تیم منتخب جهان بود و در ترکیب یاشین (شوروی)، دالما سانتوس (برزیل)، پوپولار (چکسلواکی)، اشنلینگر (آلمان)، پلوسکال (چکسلواکی)، ماسوپوست (چکسلواکی)، کوپا (فرانسه)، لاو (اسکاتلند)، دی استفانو (آرژانتین-اسپانیا)، اوزه‌بیو (پرتغال) و خنتو (اسپانیا) حضور داشتند. در نیمه دوم ایساگیره (شیلی)، باکستر (اسکاتلند)، سیلر (آلمان) و فرانس پوشکاش (مجارستان-اسپانیا) به میدان رفتند. همان طور که دیده شد اسکاتلندی‌ها در تیم منتخب جهان حضور داشتند. میزبان از بازیکنان انگلیسی بهره می‌برد و در ترکیب بنکس، آرمفیلد، ویلسون، میلن، نورمن، مور، پین، گریوز، اسمیت، ایستمن و بابی چارلتون حضور داشتند. این تیم تعویضی انجام نداد. انگلیس با گل‌های پین و گریوز، ۲ بر یک پیروز شد و تک گل منتخب جهان را لاو به ثمر رساند.

۱۰ سال قبل از این دیدار (۱۹۵۳) یک بازی به منظور ۹۰ سالگی فوتبال بین دو تیم ذکر شده برگزار شد که در منتخب جهان، کوبالا و ناوارو مادریدی بازی کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.