آسوشیتدپرس گزارش داد، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی یکشنبه در آلبانی پس از سفر به مقدونیه در تور کشورهایی که مایل به الحاق به اتحادیه اروپا هستند، گفت ۲۰۲۵ سال ورود احتمالی برای همگی است و نه فقط کشورهای پیشتاز.

 

یونکر به خبرنگاران در تیرانا، پایتخت آلبانی گفت: بر خلاف آنچه ما همه جا می‌خوانیم، این کمیسیون و خودم نگفته‌ایم که صربستان و مونته‌نگرو لزوما در ۲۰۲۵ عضو اتحادیه اروپا خواهند شد. تاریخ ۲۰۲۵ برای همگی کشورهای نامزد باز است و تا حدی که یک کشور نامزد تا آن زمان، پیش از آن یا پس از آن بتوانند مولفه‌های لازم برای عضویت را محقق کنند، ما روندی را اتخاذ خواهیم کرد که تلاش‌های آنها از سوی اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شود.

 

ادی راما (Edi Rama) نخست‌وزیر آلبانی هم در این کنفرانس خبری گفت: ارزیابی قضات و دادستان‌ها اولین گام اصلاحات قضایی است که اتحادیه اروپا می‌گوید برای گشایش مذاکرات حیاتی است و اولین نتایج آن حاصل شده است.  

 

صربستان و مونته‌نگرو جزو کشورهای پیشتاز برای پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. آنها در حال مذاکره روی چند مبحث از موارد متعددی هستند که باید پیش از پیوستن مورد رسیدگی قرار بگیرند و اکنون تنها کار روی برخی از آنها به اتمام رسیده است. انتظار می‌رود آلبانی و مقدونیه برای آغاز مذارکرات پیوستن در ماه ژوئن چراغ سبز بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.