اسکای نیوز گزارش داد، درهای کلیسای «القیامه» در اعتراض به اقدامات اسرائیل علیه عبادتگاه‌های مسیحی، تا اطلاع ثانوی بسته شد و اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس قدس به نمایندگی از همه اسقف‌های کلیساهای قدس بسته شدن این کلیسا را اعلام کرد.

این اقدام به منظور مخالفت با تصمیم شهردار اسرائیلی قدس اتخاذ شد که اعلام کرد، می‌خواهد اموال کلیساهای مسیحی را به عنوان مالیات بر مستغلات مصادره کند، تا جایی که قرار است براساس طرح اسرائیل حدود ۱۵۰ میلیون دلار از ۸۸۲ ملک جمع‌آوری، قانون معافیت کلیساها از پرداخت مالیات لغو و کلیساهایی که از پرداخت آن سرپیچی می‌کنند، مصادره شوند.

روسای کلیساها در بیانیه‌ای تاکید کردند، طرح‌های شهردار اسرائیل تلاشی برای تضعیف حضور مسیحیان در قدس است و نسبت به بررسی طرح کمیته وزارتی وابسته به مقامات اشغالگر مبنی بر تحمیل مالیات بر کلیساها هشدار دادند که ممکن است از طریق آن خود کلیساها مصادره شوند.

پیشتر مقامات اسرائیل با هدف مجبور کردن کلیساها برای پرداخت مالیات به شهردار اسرائیلی این شهر دستور داده بودند همه حساب‌های بانکی کلیساهای قدس را بلوکه کنند.

در این راستا، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در پیام توئیتری خود خواستار احترام به ماهیت تاریخی و قانونی موجود در قدس شد و اقدامات اسرائیل را محکوم کرد که دارایی‌های کلیساها و دیرها را مورد هدف قرار می‌دهد.

الصفدی نوشت، کشورش با اقدامات اسرائیل که دارایی‌های کلیساها و دیرها را مورد هدف قرار می‌دهد و نیز تهدیدهای این رژیم نسبت به حضور مسیحیان در این شهر مقدس مخالف بوده و در کنار کلیساهای قدس است.

وزیر خارجه اردن بستن کلیسای القیامة را نشانی از خطرناک بودن تجاوزهای اسرائیل دانست که نیازمند اقدام بین‌المللی است تا اسرائیل را وادار به احترام به ماهیت تاریخی و قانونی موجود قدس کند.

همچنین محمد المومنی، وزیر اطلاع‌رسانی اردن و سخنگوی دولت اعلام کرد، اردن اقدامات سیستماتیک اسرائیل در تغییر ماهیت تاریخی و قانونی موجود در اماکن مقدس قدس شرقی از جمله املاک و اوقاف اسلامی و مسیحی را محکوم می‌کند.

المومنی در اظهارات رسمی اقدامات تشدید محدودیت کلیساها در قدس و آخرین آن اقدام شهردار این شهر اشغالی برای مصادره اموال کلیساها و حساب‌های بانکی به بهانه عدم پرداخت مالیات را محکوم کرد.

 

وی تاکید کرد، این اقدامات مغایر با قوانین بین‌المللی و انسانی و ماهیت تاریخی قدس از سال‌های پیش است.

 

المومنی گفت، کلیساها از پرداخت مالیات به مقامات مدنی موجود در قدس معاف هستند.

او از اسرائیل خواست تصمیم‌هایی که علیه کلیساها اتخاذ کرده، لغو کرده و براساس قوانین بین‌المللی به عنوان قدرت اشغالگر موجود در قدس شرقی به تعهداتش در قبال این کلیساها عمل کند.

از پیش از اینکه اسرائیل در سال ۱۹۶۷ قدس را به اشغال خود درآورد، قدس شرقی توسط اردن اداره می‌شد و اسرائیل که پیمان صلح را با اردن در سال ۱۹۹۴ امضا کرده نظارت این کشور بر مقدسات اسلامی قدس را به رسمیت شناخته است.

حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم حملات اسرائیل به کلیساها و مقدسات مسیحیان قدس و پرداخت مالیات از سوی کلیساهای این شهر را محکوم کرد.

عشراوی در بیانیه‌ای گفت، کلیساهای مسیحی قدس پیش از موجودیت اسرائیل در فلسطین وجود داشتند و بخشی از موجودیت فلسطین هستند و رژیم صهیونیستی با این اقدامات خطرناک خود آشکارا وضعیت حاکم بر کلیساها را نقض می‌کند.

وی افزود، قانونگذاری‌های اخیر اسرائیل در راستای رویکرد اسرائیل بر مهاجرت اجباری و پاکسازی نژادی با هدف محو موجودیت فلسطین و عزل قدس انجام می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.