تاس گزارش داد، سفارت مسکو در واشنگتن در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره شکست روند مذاکرات آستانه بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرد که آمریکا نباید تلاش‌های تهران، مسکو و آنکارا برای برقراری صلح در سوریه را نادیده بگیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت سازمان ملل که در ۲۴ فوریه به تصویب رسید، به تلاش‌های روسیه، ایران و ترکیه به عنوان کشورهای تضمین کننده روند آستانه اشاره دارد و تاکید می کند که این اقدامات منجر به کاهش خشونت به گونه‌ای شد که موجب یک آتش‌بس فراگیر در سوریه شود.

سفارت روسیه در ادامه بیانیه خود آورده است: ما تایید می‌کنیم که به همراه همتایان ایرانی و ترک خود به کار پر زحمت و سخت خود در این مسیر ادامه می دهیم و در حال فراهم کردن نشست بعدی در چارچوب مذاکرات آستانه در ماه مارس هستیم.

همچنین در این بیانیه آمده است: آمریکا از تصویب قطعنامه ۲۴۰۱ استقبال کرد. در این راستا ما اظهارات هیتر نائورت سخنگوی وزارت خارجه این کشور درباره شکست روند آستانه در ارتباط با وضعیت غوطه شرقی را مورد توجه قرار دادیم که در یک نشست خبری در ۲۲ فوریه بیان شد و در تناقض با موضع آمریکا در سازمان ملل است.

این در حالی است که تاکنون هیچ‌گاه پیش نیامده بود کسی درباره شکست مذاکرات ژنو (درباره سوریه) صحبت کند. هرچند این حقیقت وجود دارد که متاسفانه هیچ پیشرفت قابل توجهی در دستیابی به راه‌حل سیاسی برای سوریه از زمان آغاز این رایزنی‌ها حاصل نشده است.

مسکو در بیانیه خود آورده است: ما از شرکای آمریکایی خود می‌خواهیم اطلاعاتی را که در اختیارشان قرار گرفته به دقت بررسی و آن را با وضعیت واقعی کنونی در سوریه مقایسه کنند. ما از آن‌ها می‌خواهیم که تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایران، روسیه و ترکیه برای آشتی دادن سوری‌ها در چارچوب مذاکرات آستانه و به علاوه کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه که اخیرا در سوچی برگزار شد را مورد توجه قرار دهند.

سفارت روسیه در آمریکا در بخش پایانی بیانیه خود تصریح کرد: ما هرگز اهمیت فرآیند ژنو را زیر سوال نبرده‌ایم. ما همواره متعهد به الزامات بین‌المللی که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده است، بوده‌ایم. تمام آن چیزی که روسیه می‌خواهد پایان هرچه فوری عملیات مقابله با تروریسم در سوریه و کمک به برقراری صلح پایدار در این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.