شبکه خبری ان دی تی وی گزارش داد، این رزمایش هشت روزه با نام &#۳۹;میلان&#۳۹; در نزدیکی سواحل جزایر اندامان و نیکوبار هند با توجه به افزایش فعالیت های نظامی چین در منطقه هند و اقیانوسیه برگزار خواهد شد.

مقامات هندی اعلام کردند مساله افزایش حضور نظامی چین در منطقه احتمالا در دیدار فرماندهان نیروهای دریایی کشور های شرکت کننده در رزمایش میلان نیز مطرح خواهد شد.

دی کی شرما سخنگوی نیروی دریای هند گفت: تعاملات در طول رزمایش میلان شامل به اشتراک گذاری دیدگاه ها و ایده ها در مورد رعایت قوانین دریایی و افزایش همکاری های منطقه ای برای مبارزه با فعالیت های غیر قانونی در دریا خواهند بود.

وی افزود: کشورهایی که در این رزمایش شرکت خواهند کرد شامل استرالیا، مالزی، مالدیو، موریس، میانمار، نیوزیلند، عمان و غیره می شوند.

شرما تصریح کرد: رزمایش میلان علاوه بر تقویت همکاری از طریق تمرینات دریایی و تعاملات حرفه ای، فرصتی برای کشور های شرکت کننده فراهم می کند تا روابط قویتری را در برخورد با چالش های امنیتی مختلف ایجاد کنند.

هند، آمریکا و چندین کشور دیگر از چندی پیش خواهان آزادی حمل و نقل دریایی در دریای جنوب چین شده اند.

در ماه نوامبر، هند، آمریکا، ژاپن و استرالیا با تشکیل یک ائتلاف چهارجانبه برای دست یافتن به سیاست واحد برای در امان نگاه داشتن مسیر های حساس منطقه هند و اقیانوسیه از نفوذ چین اقدام کردند.

اولین رزمایش میلان با شرکت تنها پنج کشور در سال ۱۹۹۵ برگزار شد. 

هدف از این رزمایش ایجاد یک زمینه موثر برای گفت و گو در مورد نگرانی های مشترک در منطقه اقیانوس هند و همکاری عمیق تر میان نیروهای دریایی دوست بود.

هند بر اساس سیاست اقدام به شرق خود قصد دارد روابط نظامی خود را به سرعت با کشور هایی مانند ژاپن و کشور های عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آسه آن از جمله سنگاپور، ویتنام، میانمار، تایلند، مالزی و اندونزی گسترش دهد.

نیروی دریایی هند مصمم است که با افزایش توان عملیاتی خود منطقه اقیانوس هند را به عنوان سومین اقیانوس بزرگ جهان را تحت کنترل خود داشته باشد.

این منطقه به دلیل عبور دو سوم نفت و نیمی از محموله های باری جهان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

هند این منطقه را به عنوان حیاط خلوت خود می داند و می خواهد به عنوان تنها ارائه دهنده امنیتی ارشد در این منطقه به رسمیت شناخته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.