این روزنامه روز دوشنبه نوشت: ایتالیا دروازه اصلی از سرگرفته شدن روابط سوریه با اروپایی ها و آب شدن یخ این روابط محسوب می شود.

روابط ایتالیا با سوریه از بیش از دو سال پیش با سفر &#۳۹;آلبرتو مانینتی&#۳۹; رئیس سازمان اطلاعات داخلی ایتالیا به دمشق پس از سفر &#۳۹;محمد دیب زیتون&#۳۹; مدیر سازمان اطلاعات کل سوریه به رم مجدد توسعه یافته است .

ایتالیا در آن زمان از طریق رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه به این کشور نزدیک شد و شرکای اروپایی خود را نیز در جریان این ارتباطات قرار داد. شرط آنها این بود که مسئول سوری نباید نامش در لیست سیاه (گروههای تروریستی ) باشد و مرکز اصلی ارتباط دو طرف در بیروت به واسطه &#۳۹;عباس ابراهیم&#۳۹; مدیر کل امنیت لبنان قرار داده شود.

پس از دیدار زیتون از رم روابط سوریه و ایتالیا کاهش یافته بود، اما با تحولات میدانی حاصل شده در سوریه، اروپایی ها تصمیم به ازسرگیری روابط با دمشق گرفتند و در دو ماه گذشته از طریق موضوعاتی همانند مبارزه با تروریسم و پناهجویان سوری، این روابط را فعال کرده اند.

در واکنش به این خواسته های اروپاییان، دولت دمشق نیز مساله محاصره اقتصادی سوریه و تحریم های اعمال شده از سوی اروپایی ها به این کشور در جدول کاری و بحث و گفت و گفت گوهای جدی این دیدارها و قرار دادن آنها در چارچوب ارتباطات سیاسی را مطرح کرد.

در همین راستا رم پیشنهاد کرد که باز شدن روابط سوریه با اتحادیه اروپا از طریق &#۳۹;فدریکا موگرینی&#۳۹; مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، صورت گیرد.

دمشق اما با این پیشنهاد مخالفت و اعلام کرد که &#۳۹;علی مملوک&#۳۹; مدیر دفتر امنیت ملی برای این مأموریت مناسب است، اما مملوک به دلیل اینکه نامش در لیست سیاه آمریکا قرار دارد، از سوی اروپایی مورد قبول واقع نشد. هفته ها مکاتبات میان دو طرف در این زمینه هیچ نتیجه ای در بر نداشت.

اما اخیرا &#۳۹;عباس ابراهیم&#۳۹; با مدیر اطلاعات ایتالیا در بیروت دیدار کرد و پرونده سوریه بند اصلی مذاکرات وی بود. سپس وی به رم رفت و در آنجا ایتالیایی‌ها موافقت کردند که مملوک فرستاده سوریه برای از سرگیری روابط با طرف اروپایی باشد.

پس از این توافق، رم برای ابراز حسن نیت خود یک فروند هواپیمای ویژه به منظور انتقال مسئول سوری به رم، به دمشق فرستاد. مملوک در رم با &#۳۹;مارکو مینیتی&#۳۹; وزیر کشور ایتالیا دیدار کرد. مسئولان ایتالیایی تاکید کردند که دمشق نتایج مثبتی در زمینه رفع محاصره اقتصادی کسب کرده است. مقامات سوری به ایتالیاییها وعده دادند که با شرکای اروپایی کار خواهند کرد، بخصوص با آلمان، زیرا انگلیس و فرانسه هرنوع همکاری با دمشق را غیر قابل پذیرش می دانند.

الاخبار افزود که فرانسه تنها از طریق نفر سوم یا یکی از همپیمانانش حاضر به ارتباط با دمشق است، اما آنها حاضر به نقش آفرینی در این مساله نیستند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.