به نقل از برنامه سفیران، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای منحصر به فرد با سفرای کشورهای خارجی در جمهوری اسلامی ایران، در هفتمین قسمت این برنامه با آقای «رودریگو دی آزردو سانتوس» سفیر کشور برزیل در تهران به گفت‌وگو نشستیم.
 
مجری: اولین باری که به ایران آمدید چه زمانی بود؟
سفیر: نخست می‌خواهم تشکر کنم و خوش آمد بگویم به خاطر حضورتان در اینجا و این موقعیت بسیار خوبی است که بتوانیم در مورد ایران و برزیل با هم گفت و گو کنیم. در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار به ایران آمدم که همراه یک هیئت رسمی به ایران آمدیم و در آن زمان در ارتباط با روابط بانکی بین ایران و برزیل گفت و گو کردیم. بار دومی که به ایران آمدم در سال ۲۰۱۰ بود به همراه یک هیئت بلند پایه سیاسی همراه با رئیس جمهور وقت برزیل که همراه با رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور ترکیه در ارتباط با یافتن راه حل‌های دیپلماتیک برای مبحث انرژی هسته‌ای ایران در کنفرانس مربوط به هسته‌ای گفت و گو کردیم؛ چند دفعه بعد هم به ایران سفر کردم در هیئت‌های رسمی به ایران چندین بار سفر کرده ام بعد از سال ۲۰۱۰ که در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ این سفر‌ها صورت گرفت و قبل از اینکه سفیر باشم و همواره تلاش کردم که روابط بین ایران و برزیل را بهبود ببخشم.

مجری: کجا‌ها را در ایران گشته اید و دیده اید؟ کدام شهر‌ها را رفته اید؟
سفیر: من تنها ۱۲ ماه یعنی یک سال است که به عنوان سفیر به ایران آمده ام در این مدت شهر‌های متعددی را از جمله شیراز، اصفهان و یزد را بازدید کرده ام و برنامه بعدی من این است که از شهر بندرعباس هم دیداری داشته باشم و یکی از اهدافی که آنجا من دنبال می‌کنم در سفر‌های خودم. ایران کشور بسیار بزرگی است جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفری دارد، کشوری است که تنوع زیادی دارد، مردم گوناگونی در ایران زندگی می‌کنند یکی از کار‌هایی که به دنبال آن هستم این هست که در سفر‌هایی که دارم بتوانم ایران را بهتر بشناسم و از طرفی ظرفیت‌های همکاری بین ایران و برزیل را به خصوص در زمینه‌های اقتصادی با قسمت‌های مختلف و شهر‌های مختلفی که در ایران وجود دارد را بررسی کنم و بتوانم آن‌ها را بهبود ببخشم در راستای بهبود روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی.

مجری: شما آبادان را ندیده اید؟
سفیر: من به آبادان نرفته ام، ولی قطعا در برنامه‌های سفر من هست که خیلی مایل هستم که به شهر آبادان بروم و آنجا را از نزدیک ببینم.

مجری: از علاقه مردم آبادان نسبت به برزیل اطلاع دارید؟
سفیر: قطعا من خبر دارم از علاقه‌ای که وجود دارد و بسیار باعث افتخار من هست که این علاقه وجود دارد می‌دانم که یک تیم فوتبال آنجا هست که لباس‌هایی بسیار شبیه به لباس تیم ملی برزیل را به تن می‌کنند و هم چنین می‌دانم که در آبادان مردم پرچم کشور برزیل را هم گا‌ها با خودشان حمل می‌کنند و علاقه بسیار زیادی وجود دارد که باعث افتخار من هست و من ازش باخبر هستم و قطعا به آنجا سفر خواهم کرد و تلاش خواهم کرد که شناخت بهتری را از آنجا داشته باشم.

مجری: این علاقه به قدری هست که بعضا به طنز بعضی از مردم آبادان می‌گویند برزیل جزئی از خاک آبادان بوده این را هم شنیده اید؟
سفیر: من کاملا خبر دارم و بسیار متشکرم و مفتخرم از اینکه این شور و اشتیاق بین مردم آبادان برای برزیل وجود دارد و قطعا تلاش خواهم کرد که این عشق و علاقه هر چه بیشتر شود و به هر حال ما هم بسیار خوشحالیم حتی اگر آن‌ها به صورت طنز هم استفاده می‌کنند وقتی که علاقه خودشان را به کشور من بروز می‌دهند از طرفی ما هم از این مسئله خوشحالیم و چرا که نتوانیم ما قسمتی از وجود یکدیگر باشیم وقتی که بحث احساسات و عواطف انسانی مطرح هست.

مجری: پیشنهاد می‌کنم ما خیابانی در ایران به نام برزیل داریم فکر می‌کنم که بد نباشد با توجه به این علاقه خیابانی در برزیل به نام آبادان ثبت شود
سفیر: به نظرم ایده بسیار خوبی است ما تلاش می‌کنیم که در کشور خودمان هم در این زمینه صحبت کنیم و تشویق کنیم که چنین کاری صورت بگیرد هم چنین می‌توانیم این مسئله را مورد بررسی و دقت بیشتری قرار بدهیم وقتی من از آبادان دیدار کنم و بتوانم آنجا با فرماندار و شهردار آبادان در این زمینه گفت و گو کنم و این کار را خواهم کرد.

مجری: از برزیل برای ما بگویید و بفرمایید که برزیل به غیر از فوتبال به چه چیز‌هایی در دنیا معروف است؟
سفیر: البته می‌توانم بگویم که چیز‌های بسیار زیادی برزیل برای ارایه در کنار فوتبال دارد البته برزیل اولین چیزی که وقتی نامش را به ذهن افراد می‌آید بحث فوتبال است که خیلی هم خوب است در کنار آن بحث فرهنگ، شادمانی و جشن‌ها و کارناوال‌هایی هست و مراسم فرهنگی هست که مردم برزیل دارند، اما بهتر است بدانید که برزیل یک اقتصاد بسیار متنوع هم دارد البته خیلی‌ها معتقدند که یکی از بزرگترین بخش‌های اقتصاد برزیل بخش کشاورزی آن هست که البته این هم درست است ما رکورد‌های بسیار خوبی داریم کشور بسیار بزرگی داریم ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت داریم و در زمینه کشاورزی پیشرفت‌های بسیار زیادی داریم و یکی از کالا‌های اساسی ما محصولات کشاورزی هست در یک سال ما فقط در سال اخیر در سال جاری تنها یکی از آمار‌هایی که می‌توانم به شما بگویم این است که در کشور ما ۲۲۲ میلیون تن غلات در کشور برزیل تولید شده، اما این فقط تنها بخش اقتصاد برزیل نیست و برزیل دارای یک اقتصاد بسیار متنوع و گوناگونی هست. بهتر است اضافه کنم که در بخش انرژی، نفت، گاز هم برزیل بسیار کشور غنی هست اخیرا منابع جدیدی در کشور من کشف شده منابع بسیار غنی نفتی که در بخش فلات قاره در دریا کشف شده و از طرفی می‌توانیم بگوییم که منابع آبی بسیار غنی هم کشور برزیل دارا هست که جزئی از منابع طبیعی آن کشور به حساب می‌آید.

محصولات ایرانی کیفیت خوبی دارند
مجری: آیا وقت می‌کنید خودتان به خرید بروید؟

سفیر: بله البته من خودم بار‌ها به خرید رفته ام و معمولا با همسرم به خرید می‌رویم، به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های ایرانی می‌رویم و در آنجا جنس‌های متعدد و متنوعی وجود دارد به محصولات ایرانی خیلی علاقه دارم و خرید می‌کنم که کیفیت و قیمت خوبی دارند و به طور کلی برایم جالب است و بسیار از نحوه عرضه محصولات مختلف در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های ایران راضی هستم.

صادرات ایران به برزیل خیلی کم بوده است
مجری: سطح تعاملات بین دو کشور چه قدر است؟

سفیر: در سال‌های اخیر تعاملات بسیار خوبی بین ایران و برزیل به وجود آمده آماری که در سال ۲۰۱۷ هست نشان می‌دهد که ایران و برزیل چیزی حدود ۲.۶ دهم میلیارد دلار مبادلات تجاری با همدیگر داشته اند البته قسمت اعظمی از این رقم را صادرات کشور برزیل به ایران تشکیل می‌دهد و ما می‌بینیم که میزان صادرات ایران به کشور برزیل خیلی کم بوده و ما امیدواریم که ایران هم بتواند میزان صادرات خودش را به کشور برزیل بسیار گسترش و توسعه بدهد و آنچه مهم است این است که ما باید به دنبال روابط استراتژیک و راهبردی تری در زمینه اقتصاد با همدیگر باشیم به صورت این که بتوانیم برنامه ریزی‌های بلند مدتی را برنامه‌های اقتصادی خودمان بین ایران و برزیل داشته باشیم از طرفی باید به دنبال نسل دومی از روابط اقتصادی بین دو کشور باشیم و آن نسل دوم در حقیقت چیزی نیست به جز ارتقای روابط و انجام اجرای سرمایه گذاری‌های مشترک که می‌تواند روابط بین دو کشور را به لحاظ اقتصادی بیش از پیش مستحکم کند. برزیل بزرگترین شریک تجاری ایران در امریکای لاتین است، اگر بخواهیم در نظر بگیریم که کشور‌هایی که کشور‌های ثانویه هستند که از طریق آن‌ها هم کالا‌های برزیلی به غیر از آن کالا‌هایی که مستقیم به ایران صادر می‌شوند اگر ما کشور‌های ثانویه‌ای را در نظر بگیریم که کالا‌های برزیل را از طریق آن کشور‌ها به ایران صادر می‌شود می‌توانیم بگوییم که در حقیقت در خاورمیانه ایران هم بزرگترین شریک تجاری برزیل هست. 

مجری: درباره کالا‌های دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران آیا اطلاعی دارید؟ آیا زمینه‌ها برای صادرات این کالا‌ها فراهم شده است؟
سفیر: البته من اطلاع دارم و در این زمینه ما از همکاری‌های به خصوص در زمینه علمی و فناوری استقبال می‌کنیم به خصوص در زمینه بیوتکنولوژی، زمینه‌های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم که این زمینه‌ها را گسترش بدهیم هم چنین به دنبال خرید این کالا‌ها هستیم تعدادی از آن‌ها و هم چنین به دنبال این هستیم که همکاری‌های خودمان را توسعه بدهیم ما در حال حاضر یک کارگروه مشترک داریم که امسال این کارگروه در زمینه این که چگونه همکاری‌ها را توسعه بدهند در زمینه بیوتکنولوژی و هم چنین علوم اعصاب مذاکره کردیم، هم چنین تمایل داریم اتفاقی که می‌افتد این است که بین وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و وزارت بهداشت کشور برزیل دو یادداشت تفاهم همکاری در زمینه همکاری‌های مختلف دارویی، تولید واکسن و... امضا شده همان طور که می‌دانید کشور برزیل دارای بخش داروسازی قدرتمندی است و زمینه‌ها را برای همکاری مشترک بیشتر در این زمینه بررسی می‌کنیم.

مجری: یک سری بروشور با خودم در این مصاحبه آورده ام این‌ها محصولات دانش بنیانی هست که جوانان کشور جمهوری اسلامی ایران تولید کرده اند تجاری سازی شده و به مرحله تولید انبوه رسیده در حوزه صنعت پزشکی هست که می‌دانم در برزیل به این حوزه نیاز احساس می‌شود در حوزه محصولات نانو من خواهش می‌کنم در بعد از برنامه این‌ها را مطالعه کنید به غیر از محصولات جالبی همچون فرش، پسته، زعفران که اصولا به صورت معمول به کشور خودتان می‌برید از این محصولات هم بتوانید به کشورتان ببرید که تماما کالا‌های دانش بنیان جوانان جمهوری اسلامی ایران هستند
سفیر: در حال حاضر جالب است بدانید که همکاری‌هایی بین پارک‌های علمی فناوری پردیس‌های علم و فناوری کشور برزیل و کشور ایران شکل گرفته این همکاری‌ها در حال حاضر وجود دارد و ما می‌خواهیم از این شرکت‌های دانش بنیان ایرانی دعوت کنیم که به برزیل بیایند و در آن جا محصولات خودشان را در بازار برزیل ارایه بدهند.

ایران اقدامات بسیار مهمی در زمینه مبارزه با بحث تروریسم و قاچاق انجام داده است
مجری: یکی از دستاورد‌های برجام این بود که تحریم‌های بانکی باید از بین می‌رفت، اما در همین زمان در زمان خرید هواپیما و یک سری دیگر از تجهیزات بعد از خرید آن در زمان انتقال دلار به فروشنده بانک‌های شما از عواقب این کار و تهدید امریکا حرف می‌زنند بعد از برجام آیا رد پای نفوذ امریکا را روی بانک‌های برزیل شاهد هستیم این را چه طور تفسیر می‌کنید؟ بانک‌های شما تحت نظارت بانک مرکزی برزیل هستند و به صورت مشخص می‌خواستم بپرسم که این موضوع کارشکنی‌های دولت امریکا را می‌تواند به ذهن طرف ایرانی متبادر کند آیا این طور نیست؟

سفیر: برجام در زمینه حل و فصل مسئله هسته‌ای گام مهمی بود، بعد از برجام مشاهده کردیم که بسیاری از تحریم‌ها از جمله تحریم‌های بانکی برداشته شدند که این گام مهمی است، اما این گام یک گام کافی نیست تا بانکداری ایران را بتواند به طور کامل در روند عادی خودش و در روند نرمال خودش در مسیر نرمال خودش قرار بدهد گام‌های مهمی توسط بانک مرکزی ایران برداشته شده که در واقع در راستای پیروی از قوانین بانکداری بین المللی صورت گرفته است، هم چنین بانک مرکزی و مجلس ایران پارلمان ایران مصوبه‌هایی در زمینه این که بیایند خودشان را با قوانین و رویه‌های بین المللی هماهنگ کنند داشته اند به خصوص ایران اقدامات بسیار مهمی در زمینه مبارزه با بحث تروریسم و قاچاق در زمینه بخش بانکداری خودش انجام داده است و کار‌های بسیار خوبی را انجام داده است و هم چنین همکاری‌های بسیار خوبی بانک مرکزی ایران با بانک‌های مرکزی کشور‌های دیگر ارتباطات بسیار خوب و همکاری‌های بسیار خوبی را اقدام و راه اندازی کرده است. بانک‌های ما با بانک‌های بزرگ امریکایی روابط زیادی دارند و از خطوط اعتباری بانک‌های بزرگ امریکا در کشور برزیل استفاده می‌کنند که قوانینی دارند خطوط اعتباری و بانک‌هایی که خط اعتباری را باز می‌کنند گشایش می‌کنند برای بانک‌های برزیل قوانینی دارند که این قوانین می‌گوید با کشور‌هایی که تحت تحریم هستند آن بانک‌ها نباید همکاری کنند پس بانک‌ها در برزیل در این زمینه خیلی احساس امنیت نمی‌کنند و برای همین هست که خیلی محتاطانه گام‌های خودشان را در تنظیم روابط خودشان با کشور‌های تحت تحریم برمی دارند البته در آن قوانین وضع شده توسط بانک‌های گشایش کننده در امریکا نام کشور خاصی برده نشده، اما در آن قوانین به طور کل آورده شده در کشور‌هایی که از عبارت کشور‌هایی استفاده شده که تحت تحریم هستند البته ایران دیگر تحت تحریم هسته‌ای نیست، اما تحریم‌های دیگری بر علیه ایران وجود دارد بانک‌ها نمی‌خواهند که ریسک خودشان را بالا ببرند و در بخش تطابق و آن قسمت که مسئولیت تطابق قوانین را برعهده دارند آن بخش باعث می‌شود که برخورد محتاطانه در سیاست‌های بانک‌های برزیل برای کارکردن با بانک‌های ایرانی صورت بگیرد قبل از آمدن به ایران در سال ۲۰۱۶ با امریکایی‌ها قبل از اینکه با ایرانی‌ها گفت و گو‌های بسیار مهم تجاری را داشته باشیم در سال ۲۰۱۶ درست قبل از گفت و گو با ایرانی‌ها ما دیداری با مقامات امریکایی داشتیم البته مقاماتی بودند که در آخر دولت اوباما مسئولیت داشتند آن‌ها چیزی که گفتند این بود که مشکل خاصی برای روابط بانکداری با ایران وجود ندارد، اما دیدیم که در دولت بعدی این مسئله تغییر کرد و حساسیت‌ها زیاد شد و الان عملا می‌بینیم مشکلاتی وجود دارد برای همین هم هست که ما باید روی این مسئله کار کنیم و با احتیاط زیادی با همدیگر همکاری کنیم که ببینیم چه راهکار‌هایی را می‌توانیم استفاده کنیم که بشود روابط بانکداری و گشایش اعتبار بین دو کشور را انجام شود و همان طور که می‌دانید این حساسیت برای بخش بانکداری برزیل بسیار بالاست به خاطر اینکه بانک‌های برزیلی در حال حاضر برای مبادلات خودش و برای کار‌های فرایند‌های تجاری خودشان به طور کامل از دلار امریکا استفاده می‌کنند بنابراین این احتیاط را رعایت می‌کنند که با مشکلی در آینده مواجه نشوند.

مجری: این نشان دهنده نفوذ امریکایی‌ها و اعمال نظر آن‌ها بر سیستم بانکداری برزیل نیست؟ آیا این استقلال شما را دچار اشکال نمی‌کند؟ نظر شما در مورد پیمان پولی دو جانبه و حذف دلار از معاملات فی مابین جمهوری اسلامی ایران چیست؟
سفیر: تصمیم با بانک‌های خصوصی است البته این تاثیر در حقیقت تاثیر مستقیم بانک‌های غربی یا سیاست‌های غربی بر روی بانک‌های برزیل نیست بلکه روابط تجاری بین بانک‌های برزیل و بانک‌های امریکایی این گونه ایجاب می‌کند امریکایی‌ها در حال حاضر به نظر می‌رسد علاقه‌ای ندارند که این مسئله حل شود درست برعکس دولت پیشین امریکا که علاقه داشتند این مسائل حل شود این دولت جدید می‌بینیم علاقه‌ای به این مسئله ندارد، اما راه‌های دیگری وجود دارد که بانک‌ها بتوانند با همدیگر همکاری کنند به عنوان مثال ما تشویق می‌کنیم که بانک‌های ایرانی شعبی را در برزیل افتتاح و دایر کنند که از این طریق انتقال مالی را از طریق خود بانک‌های ایرانی به شعباتشان درون کشور ایران انتقال ارز داشته باشند و یکی از وسیله‌هایی است که این مسئله را می‌شود توسط آن حل کرد بانک‌های برزیلی هم همین طور که گفتم در حال حاضر در حال همکاری با بانک‌های ایرانی هستند گفت و گو‌ها بین دو بانک مرکزی ایران و برزیل انجام شده همان طور که می‌دانید ما در حال حاضر از ارز‌های محلی در تجارت مان با برخی از کشور‌ها از جمله با چین و آرژانتین انجام می‌دهیم و بانک‌های ما همین کار را به صورت مبادله ارز محلی بین دو کشور مبادلات پولی با حتی دلار را با کشور‌هایی مثل چین و آرژانتین انجام می‌دهند، اما می‌توانیم با همدیگر سر این مسئله تفاهم کنیم و از این تفاهم نامه در حقیقت به گونه‌ای باشد که از ارز ایرانی و ارز برزیلی در مبادلات پولی بین دو کشور استفاده شود، اما این تا حد زیادی بستگی به میزان تراز تجاری دو کشور دارد در حال حاضر آنچه که می‌بینیم این است که تراز تجاری بین دو کشور تا حد زیادی به سمت برزیل هست و از سمت ایران تراز بسیار پایین هست و این تراز باید قطعا از سمت ایرانی‌ها بهبود بیابد تا اینکه بشود در ارتباط با مسئله مبادله پولی بین ارز‌های بین کشور ایران و برزیل به طور مستقیم در موردش صحبت کرد البته این علاقه وجود دارد و ما تشویق می‌کنیم که ایران تراز خودش را بهبود ببخشد و در آن صورت می‌توانیم در مورد این مسئله صحبت و یا تفاهم کنیم که این کار را انجام بدهیم.

مجری: بورس‌ها آیینه تمای نمای اقتصاد هر کشوری هستند نظر شما در مورد اتصال بورس ایران به برزیل چیست؟ مذاکراتی با سازمان بورس اوراق بهادار ایران انجام شده است یا خیر؟
سفیر: من مطمئن هستم که طرف برزیلی بسیار مطرح کردن یک چنین ایده و چنین پیشنهادی برایش جالب خواهد بود ایده خوبی است همان طور که می‌دانید در سائوپائولو بزرگترین بورس امریکای لاتین قرار دارد و این بورس تحت استاندارد‌های بین المللی قوانین خودش را اجرا و کار می‌کند در سراسر دنیا را در حال انجام گرفتن هست بین بورس سائوپائولو و بسیاری از بورس‌ها در سرتاسر دنیا، در واقع برای ایده بسیار خوبی است تا بشود یک تابلوی مشترک بین بورس‌های سائاپائولو و تهران به وجود آورد آنچه مهم است این است که باید تلاش کنیم در این میان سرمایه گذاری‌های مشترک خودمان را گسترش بدهیم و به آن حد اعلی خودش برسانیم تا جایی که برای سرمایه گذاران صرف کند و هم چنین برای سهامداران تا بتوانند برای سودآوری کار‌های خودشان سهام را مشترکا با همدیگر خرید و فروش کنند و سهام بین صنایع و خدمات ارایه شده در ایران و برزیل بتواند مشترکا در روی تابلو‌های مشترک دو کشور خرید و فروش شود.

مجری: مایلم تکمیل بکنم در مورد این موضوع که شرکت‌های بورسی که در شئون مختلفی در بازار سرمایه حضور دارند صنایع سیمانی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع حوزه دارو، صنعت دارو و سایر صنایعی که در بازار سرمایه ما حضور دارند صنایع بانکی همه آن‌ها به دنبال ایجاد استاندارد‌های مالی بین المللی حسابداری که همان IFRS هست هستند و این زمینه را برای فهم بیشتر صورت‌های مالی فراهم می‌کند که سرمایه گذاران برزیلی راحت‌تر روی بخش خصوصی صنعت در جمهوری اسلامی ایران سرمایه گذاری کنند، بازار بورس مهمترین زمینه‌ای می‌تواند برای این باشد که جمهوری اسلامی ایران و برزیل به توسعه فعالیت‌های اقتصادی بین خودشان کمک کنند 
سفیر: البته این یک مسئله خیلی مهمی است و یک پیش شرط بسیار مهمی است که شما به آن اشاره کردید که در واقع منجر به این مسئله می‌شود که بورس ایران بتواند همکاری‌های خودش را با بورس کشور‌های دیگر گسترش بدهد در حال حاضر آنچه شاهدیم این است که بورس ایران و بانک مرکزی کار‌های خوبی در این زمینه دارند و میزان شفافیت و هم چنین ارتقای سیستم‌های حسابداری خودشان و تطابقش با استاندارد‌های جهانی را در زمره کار‌های خودشان قرار داده اند ایران اقدامات سودآوری برای بازار‌های مصرف کننده و مردم و ... در این قضیه به وجود آورده که خودش می‌تواند برای بازار‌های سرمایه غیر از ایران ایجاد جذابیت کند که بیایند و به همکاری‌های مشترک با بازار‌های بورس در ایران نگاهی داشته باشند.

واقعیت ایران با آنچه توسط رسانه‌‌ها ارائه می‌شود متفاوت است
مجری: به نظر شما رسانه‌های غربی آنچه که واقعیت‌های درون ایران را منتشر می‌کنند و یا آنچه در رسانه‌های خودشان منتشر می‌کنند با آنچه که در ایران به صورت واقعی در حال جریان هست متفاوت است؟

سفیر: البته تفاوت بسیار زیادی بین آنچه که واقعیت ایران هست و آن چهره‌ای که از ایران توسط رسانه‌ها ارائه می‌شود وجود دارد، اطلاعات کمی در مورد ایران هست و مردم بسیار کم در مورد ایران می‌دانند به خصوص در ارتباط با بحث غنای فرهنگی، علمی، فناوری، اجتماعی و ... در ایران وجود دارد متاسفانه خیلی از این‌ها در جهان انعکاس داده نمی‌شوند و مردم به خوبی نمی‌توانند از واقعیت آنچه که در ایران می‌گذرد مطلع شوند و به نظرم این مسئله وجود دارد.

در ایران احساس امنیت می‌کنم
مجری: در کشوری سفیر هستید و زندگی می‌کنید که اطراف آن پر از جنگ‌ها و درگیری هاست شما صلح، ثبات و امنیت را در جمهوری اسلامی ایران چه طور می‌بینید؟

سفیر: خیلی احساس امنیت در ایران می‌کنم شاید این سوال را به کرات در کشور خود من هم مردم از من پرسیده اند که شما در کشوری زندگی می‌کنید که دورتا دورش از ناامنی و عدم وجود امنیت احاطه شده است و این سوال از من زیاد پرسیده می‌شود و من این جواب را می‌دهم اینجا بسیار احساس امنیت زیادی می‌کنم حتی از خیلی از جا‌هایی که تا به حال بوده ام اینجا امنیت بیشتری دارد و ایران خیلی امن‌تر از بسیاری از شهر‌ها و جا‌هایی بوده که تا به حال من در آنجا حضور داشته ام در این کشور شما خشونت شهری ندارید، با مسائل ناامنی مواجه نیستید، این کشور به خوبی با تهدیداتی که از خارج به درون کشور هست به خوبی با این تهدیدات مقابله می‌کند و ایران در حقیقت کشوری بسیار سازنده و مثبت فعالیت‌های سازنده و مثبتی هم در همکاری‌های خودش با کشور‌های همسایه در زمینه حفظ و امنیت در منطقه خودش انجام می‌دهد. 

مجری: درباره صحبت‌های رئیس جمهور ایالات متحده امریکا آقای ترامپ می‌خواستم نظر شما را بدانم ایشان اخیرا صحبت‌هایی در مورد مردم ایران و دولت جمهوری اسلامی ایران کرده دیدگاه شما در مورد این صحبت‌ها چیست؟
سفیر: باید رجزخوانی را از حقیقت جدا کرد، سیاست خارجی با رجزخوانی تفاوت زیادی دارد، ایران تلاش می‌کند که از روش‌های صلح آمیز مشکلات و چالش‌های پیش روی خودش را حل کند، ایران در گفت و گو را در زمینه مسائل و مشکلاتی که با کشور‌های مختلف جهانی دارد باز گذاشته است و من توجهی به رجزخوانی‌ها نمی‌کنم به نظر من آنچه مهم است عملکرد یک کشور است که ایران عملکرد مهم و مثبتی دارد و در واقع ایران گفت و گو و حل کردن مسائل خودش از طریق گفت و گو را برای خودش به صورت یک قانون نهادینه کرده است.

مجری: ترامپ به صراحت اعلام کرده می‌خواهد از برجام خارج شود و هر بار آن را منوط به یک برنامه زمان بندی می‌کند و عملا از تهدید استفاده می‌کند با توجه به عدم پای بندی واشنگتن به معاهده‌های بین المللی آیا شما نگران نقض تعهدات بین برزیل و امریکا نیستید؟
سفیر: در بحث سیاست خارجی کشور ما بسیار اهمیت زیادی برای اساس چند جانبه گرایی در دیپلماسی و سیاست خارجی قائل است و ما در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای داریم ما از دولت‌هایی هستیم که به شدت به راه حل‌های صلح آمیز پایبند هستیم و اعتقاد داریم که مسائل و مشکلات باید از طریق گفت و گو‌های صلح آمیز حل شود برجام مثال بسیار خوبی است که به ما نشان می‌دهد که مسائل بنیادین و مشکلات بین کشور‌ها چه طور می‌تواند با احترام به قوانین متقابل احترام متقابل به قوانین بین الملل مورد حل و فصل قرار بگیرد و روابط سیاسی و تجاری بسیار دیرینه و با اصالت و قوی و خوبی با ایالات متحده امریکا داریم و ما نشانی از تغییر در روابط دو جانبه بین خودمان با ایالات متحده مشاهده نمی‌کنیم، اما در عرصه چند جانبه گرایی کشور برزیل نگرانی‌هایی هم دارد مثل توافق پاریس و برزیل در واقع دومین کشوری بود که آمد و به توافق پاریس احترام گذاشت و آن را امضا کرد، اما می‌بینیم که دولت امریکا این کار را نکرد و از توافق پاریس بیرون آمد البته اعتقادمان این است که دولت در ایالت متحده تلاش می‌کند که آنچه بهترین هست برای مردم کشور خودش را انجام بدهد، اما اگر چه ما امیدوار هستیم که امریکا بازنگری در این عملکرد بکند و رویکرد خودش نسبت به عهدنامه پاریس و ما هنوز حسن نیت کشور‌ها را براساس عامل مهمی برای ایجاد چند جانبه گرایی می‌دانیم و چند جانبه گرایی را برای سیاست خارجی خودمان و برای همه کشور‌ها مهم می‌دانیم.

برجام برای ایران به خوبی اجرا نشد
مجری: در صحبت‌های خودتان در مورد موارد بانکی به یک سری از اعمال نفوذ‌های امریکا اشاره کردید آیا این‌ها و موارد دیگری حاکی از نقض روح برجام توسط ایالات متحده امریکا نیست؟

سفیر: البته برجام برای ایران به خوبی اجرا نشد و ایران به تعهدات خودش به خوبی پای بند بوده از طریق سازمان انرژی اتمی خودش بار‌ها و بار‌ها این را چندین بار تاکنون اعلام و اثبات کرده سایر اعضا هم باید به این توافق هسته‌ای پایبند باشند و این مهم است و این نمونه خوبی است که باید مورد توجه قرار بگیرد اگر مسائل هسته‌ای دیگر کشور‌ها را مشاهده بکنیم به اهمیت این مسئله پی می‌بریم که برجام تا چه حد مهم هست که تمام طرفین تلاش کنند تمام تعهدات را در چارچوب برجام به خوبی اجرا کنند.

مجری: در صورت خروج ایالات متحده امریکا از برجام موضع دولت برزیل و به دنبال روابط راهبردی با جمهوری اسلامی ایران هستید در صورت خروج امریکا از برجام چه خواهید کرد؟
سفیر: نخست آنچه مهم است بگویم که تلاش‌های زیادی از طرف سایر اعضای عضو برجام صورت می‌گیرد که برجام به همین صورت حفظ شود آن‌ها تلاش می‌کنند برجام را حفظ کنند می‌دانید که در همه کنگره نه، ولی در بخشی از کنگره امریکا و حتی در برخی از اتاق‌های فکر غرب و در امریکا می‌بینیم که طرفداران برجام وجود دارند کسانی که معتقد هستند که برجام باید حفظ شود امیدوارم که این توافق به وضوح نشان بدهد به کسانی که هنوز با دیده شک به آن نگاه می‌کنند و آن‌ها را قانع کند که این توافق یک توافق خوب است و آژانس هم تلاش خودش را بیشتر برای قانع کردن افرادی که هنوز به دیده تردید به برجام نگاه می‌کنند به کار ببرد. بحث ثبات منطقه‌ای در چارچوب برجام مهم است و هم چنین ایران بار‌ها ثابت کرده که راه گفت و گو همیشه توسط ایران باز بوده گفت و گو کند هم با دیگران و هم با همسایه‌ها هم با کشور‌های مختلف در زمینه‌های مختلف و این بسیار مهم است. برزیل همیشه دوست خوب ایران بوده از سال ۱۹۰۳ روابط دیپلماتیک با ایران تاسیس کرده و در سال‌های اخیر این روابط بهبود یافته هم افزایش پیدا کرده است اگر یکی از طرفین برجام به نحوی به نوعی برجام را نقض کند یا از برجام صرف نظر کند به نظر نمی‌آید که این در روابط و دیدگاه و نگرش کشور برزیل نسبت به ایران تغییری ایجاد کند.

مجری: برزیل هم از تحریم‌های که بر علیه ایران انجام شده آیا لطمه‌ای دیده است؟
سفیر: بله، البته مشکلاتی برای برزیل بعد از اینکه تحریم‌ها بر علیه ایران اعمال شد به وجود آمده تجارت بین دو کشور مشکل شد و میزان تجارت بین ایران و برزیل کاهش پیدا کرد وقتی که ما می‌خواهیم روابط تجاری دو جانبه را اجرا کنیم می‌بینیم که تحریم‌ها ایجاد مشکل می‌کنند وقتی که سطح تجاری خوبی وجود دارد و می‌خواهیم افزایش بدهیم می‌بینیم که باز تحریم‌ها مشکل آفرین می‌شوند برجام و حفظش مهم است هر دو کشور به راه حل‌های دو جانبه‌ای دست پیدا کرده اند که برای حل مشکلات از آن‌ها استفاده می‌کنند همان طور که گفتم ما کشور دوست هستیم و دولت‌ها تمایل دارند که راه حل‌های دو جانبه‌ای را اعمال کنند برای اینکه بتوانند بر مشکل تحریم فائق بیایند، ولی این که در جواب سوال شما پاسخ این است بله کشور ما هم از این تحریم‌های ایران متضرر شده است.

نقش مهم ایران را در مبارزه با تروریسم
مجری: نظر شما در مورد فعالیت ایران درباره مبارزه با تروریسم چیست؟
 
سفیر: این تنها من نیستم بلکه کشور‌های منطقه هم نقش مهم ایران را در مبارزه با تروریسم مد نظر قرار می‌دهند تروریسم در دنیا مشکلات زیادی به وجود آورده البته ما به خاطر موقعیت مکانی کشورمان تا این لحظه خیلی مشکلی با این مسئله نداشتیم، اما در ارتباط با اقدامات سپاه در مورد مبارزه با تروریسم کار‌های مهمی صورت گرفته و ادامه این روند بسیار مهم است که این گروه‌ها نتوانند دو مرتبه سر در بیاورند و ایران پایبندی خودش را به اصولی که شامل همکاری با کشور‌های منطقه هست را بار‌ها نشان داده و این خیلی مهم است که از طریق مذاکره و گفت و گو با قدرت‌های بزرگ و کنشگران و از طریق بازیگران مختلف بتواند شرایطی در منطقه به وجود بیاورد کسانی که منافعی در این منطقه دارند مجددا مبادرت به کار‌هایی نکنند که باعث ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه شود.

مجری: هر چه می‌خواهید با مردم جمهوری اسلامی ایران صحبت کنید
سفیر:بسیار خوشحالم از این فرصتی که داده شد که صحبت کنم من همواره می‌گویم برزیل کشور دوست ایرانی‌ها بوده و همواره دوست با ایرانی‌ها خواهد بود ما تنها به دنبال گسترش روابط اقتصادی نیستیم بلکه به دنبال گسترش روابط همه جانبه هستیم در زمینه مسائل مربوط به تکنولوژی، مسائل مربوط به فرهنگ و... می‌توانیم توسعه داشته باشیم از طرفی من از شما دعوت می‌کنم که هر وقت می‌توانید از کشور برزیل دیدن کنید کشور برزیل بسیار کشور قشنگ و زیبایی هست مردم آن درست مثل مردم ایران بسیار میهمان نواز، خونگرم هستند و بسیار از شما استقبال خواهند کرد امیدواریم روابط دو کشور به خوبی ادامه پیدا کند و بتوانیم موفقیت آمیز باشیم.

در این برنامه با سفرای کشور‌های مختلف در تهران درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو می‌شود. تا کنون مصاحبه با سفرای روسیه، آفریقای‌جنوبی، ترکیه و جمهوری آذربایجان و مالزی در ایران پخش شده است.

برنامه «سفیران» ساعت ۲۲ بر روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.