رای الیوم گزارش داد، یک منبع سیاسی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که گروه "جیش‌الاسلام" از خود انعطاف‌پذیری نشان داده و بر سر شش موضوع که این منبع تنها به برخی از آن‌ها اشاره کرد، موافقت کرده است. نخستین موضوع مورد توافق ورود نیروهای روس به غوطه شرقی، ایجاد ایست‌های بازرسی و نقش‌های نظارتی مشترک با جیش الاسلام است، دومین موضوع نظارت روسیه بر روند ارسال کمک‌های بشردوستانه و یافتن راهکاری برای توزیع کمک‌هایی است که گروه‌های داخلی و شوراهای محلی روند توزیع آن را بر عهده دارند و سومین مورد توافق مربوط به  خروج بیماران و زخمی‌هایی است که وضعیت ناگواری دارند.

منبع مذکور همچنین اعلام کرد که جیش الاسلام آماده همکاری با مسؤولان روس برای نابودی جبهه النصره در غوطه شرقی یا انتقال آنها به ادلب است، زیرا که ترکیه به انتقال تعداد بیشتر نیروهای وابسته به جبهه النصره به شمال این کشور اعتراض کرده است.

محمد علوش، عضو کمیته سیاسی جیش الاسلام پیشتر تصریح کرده بود که مخالف آتش بس انسانی در غوطه شرقی که مسکو اعلام کرده نیست اما در عین حال خروج غیرنظامیان از این منطقه را رد می‌کند.

عضو هیئت سیاسی جیش الاسلام درخصوص اعلام آغاز اجرای آتش‌بس در غوطه شرقی از امروز ‌(سه‌شنبه) توسط سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: من با این آتش بس انسانی مخالف نیستم، اما خواهان اجرای کامل قطعنامه سازمان ملل هستم.

وی در خصوص پیشنهاد روسیه مبنی بر گشودن گذرگاه انسانی برای خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی گفت: این امر مکان ‌پذیر و پذیرفتنی نیست، چنین توافقی وجود ندارد و در متن قطعنامه بین‌المللی نیز چیزی از خروج غیرنظامیان نیامده است، اهالی این منطقه هرگز از وطنشان خارج نمی‌شوند و تنها زخمی شدگان به منظور معالجه و درمان از منطقه خارج می‌شوند.

وی همچنین خواستار مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل برای خروج امن نیروهای "هیئت تحریر الشام" (شامل نیروهای مسلح "جبهه النصره"، شاخه‌ القاعده در سوریه است) از غوطه شرقی شد.

علوش همچنین مدعی شد که هیچ یک از عناصر تحریر الشام در مناطق تحت سیطره "جیش الاسلام" نیستند.

این در حالی است که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که جیش الاسلام به دلیل همکاری‌اش با جبهه النصره در غوطه شرقی مشمول آتش بس نمی‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.