محمدعلی نجفی شهردار تهران در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلتیک غرب آسیا با بیان اینکه موضوع آب به یک مساله جهانی تبدیل شده و می‌شود هم در سطح منطقه‌ای مورد بحث قرار بگیرد هم در سطح ملی و شهری گفت: امروز آن‌طور که گفته می‌شود ۱۵۰ کشور با کمبود آب و تعدادی با بحران آب مواجه هستند. از یک طرف تحولات اسکان جمعیت در جوامع شهری و مصرف سرانه آب باعث شده کمبود منابع آب شیرین به چشم بخورد و به بروز چالش‌های بزرگی منجر شود.

شهردار تهران خاط نشان کرد: تغییر شرایط آب و هوایی و اقلیمی که در موازنه آب ایجاد تغییر کرده است و افزایش فضولات که منجر به آلودگی آب شده و مسائلی از این دست بحران‌های جهانی ایجاد کرده و تلاش جهانی برای بررسی موضوعات آب ناشی از این مسائل است. محیط زیست انسان در رابطه با کمبود یا آلودگی منابع آب تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است به بحران‌های تمدنی و امنیتی منجر شود. اگر به خوبی این مشکل حل نشود به زوال تمدن‌های مهم تاریخی منجر می‌شود.

نجفی با بیان اینکه امروز همه دنیا احساس می‌کنند منافع مشترکی در ارتباط با آب‌ها دارند، گفت : حدود ۳۰۰ پیمان بین‌المللی خاص و عام در این رابطه بین کشورها منعقد شده است. دیپلماسی آب نیاز به تخصص، تجربه و هنرمندی خاص خود دارد و می‌تواند منجر به تعامل بین‌المللی و تبدیل به جنگ احتمالی شود. در غرب آسیا به دلیل خشکی بخش زیادی از سرزمین و در خاورمیانه که ۹۰ درصد منابع آبی مشترک بین کشورهاست،‌ مساله اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

وی نکاتی درباره مساله آب در شهر تهران بیان کرد و گفت: ما با مشکلات حادی مواجه هستیم اگر یک مقدار با نگاه آینده پژوهی به مسائل تهران نگاه کنیم باید خیلی نگران تامین منابع آب در سال‌های آینده باشیم. همین الان میزان مصرف آب در تهران ۳ برابر توان اکولوژیک است. ما ۲۵۰ میلیون متر مکعب می‌توانیم استحصال کنیم در حالی که ۷۵۰ میلیون متر مکعب مصرف می‌کنیم. مساله نشست زمین و خطرات آن از همین استفاده بیش از حد آب‌های زیرزمینی نشات می‌گیرد. کیفیت آب تهران هم به یک چالش جدی تبدیل شده است. ما چه در مورد آب‌های سطحی چه زیر زمینی از لحاظ کیفیت با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم. در مورد ساماندهی دره فرحزاد که یکی از زیست بوم‌های زیبای شهر است یکی از مسائلی که مطرح بود آلودگی آب توسط برخی اماکن خصوصی، دولتی و نظامی  است. هدر رفت آب در شبکه انتقال آب نگران‌کننده است. بعضا برخی صحبت از هدررفت ۳۰ درصدی می‌کنند. ما اگر بخواهیم فکر اساسی کنیم باید در این بخش سرمایه‌گذاری کنیم.

نجفی گفت: ما کمتر به مردم واقعیات را انتقال می‌دهیم بخشی به دلیل روحیه پوپولیستی ماست که نمی‌خواهیم موارد منفی را منعکس کنیم ولی آن میزان از مصرف که منجر به هدررفت مصرف آب می‌شود در بالاترین نرم‌های بین‌المللی است. فرض کنید در شستن ظرف و استحمام از ابتدا آب باز است. ما به یک اصلاح نیاز داریم.  

وی گفت: از برنامه سوم توسعه صحبت از مدیریت یکپارچه شهری شده و هیچ وقت محقق نشده است. اگر این مساله در کوتاه‌مدت میسر نیست باید کمیته‌ای با اختیارات قانونی در ارتباط با موضوع آب شکل بگیرد. بی دلیل نبود که اجداد ما این همه نسبت به آب جدی بودند. اساس توسعه شهر را باید بر این بنیان قرار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.