«هنوز خبر شوک‌کننده سقوط هواپیمای آی‌تی‌آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان هضم نشده بود که محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در اطلاعیه‌ای از حضور جمعی از فعالان محیط زیست در این سانحه هوایی خبر داد: «حادثه تأسف‌بار سقوط هواپیما در مسیر یاسوج که منجر به جان‌باختن ده‌ها نفر از سرنشینان و کادر هدایت‌کننده هواپیما شد و جمعی از متخصصان متعهد و از خود گذشته محیط زیست و منابع طبیعی که در روزهای اخیر با حضور در مجلس از تلاشگران این عرصه و فعالیت‌های آنها مستندا دفاع کردند را به کام مرگ کشید، موجب تأسف و تأثر فراوان شد.»

اشاره تابش به حضور فعالان محیط زیست در مجلس به پیگیری‌های آنها در زمینه دستگیری همکاران خود به جرم جاسوسی مربوط بود.

۱۹ بهمن (۱۰ روز پیش از سانحه هوایی) پسر دکتر کاووس سیدامامی خبر داد که مأموران امنیتی در تماس تلفنی با مادر او خبر خودکشی سیدامامی را به خانواده آنها اطلاع دادند. تا آن زمان حتی خبری از بازداشت سیدامامی و برخی از همکاران محیط‌ زیستی او منتشر نشده بود. بعدتر مشخص شد که جمعی از فعالان محیط زیست در چهارم بهمن به جرم جاسوسی دستگیر شده بودند.

۱۰ روز بعد و در‌ حالی‌ که هنوز افکار عمومی و رسانه‌ها به دنبال یافتن ابهام‌های خود در زمینه دستگیری فعالان محیط زیست و درگذشت دکتر سیدامامی بودند، هواپیمای شرکت آسمان سقوط کرد و تعداد دیگری از فعالان محیط زیست جان خود را از دست دادند.

سایت تابناک هم جمعه، چهارم اسفند، در مطلبی از بازداشت «سه تن از فعالان حیات وحش ایران در یکی از شهرهای استان هرمزگان» خبر داد.  این سه نفر جزء آن هفت‌نفری هستند که از میان فعالان محیط زیست ایران هنوز در بازداشت به سر می‌برند و هم‌زمان با کاووس سیدامامی بازداشت شده بودند.

در‌ حالی‌ که با گذشت بیش از یک هفته از این سانحه هوایی هنوز جست‌وجوی اجساد جان‌باختگان ادامه دارد، کانال «عماریون» ادعا کرده که سقوط این هواپیما «دارای ابهام و رازآلود است. این کانال در نوشته‌ای با تیتر «این پرواز عمدا انجام شد، برای حذف فیزیکی جاسوسان محیط زیست»، مدعی شده «گر چه اجازه پرواز هواپیمای تهران - یاسوج که دارای نقص فنی محرز بوده بسیار دارای ابهام و رازآلود بود اما با پیگیری و بررسی سرنشین‌های این پرواز به ۱۶ مسافری برمی‌خوریم که همه با سیدامامی، جاسوس پرونده‌های محیط زیست به‌ نوعی ارتباط داشته و رد جای پایشان در این پرونده باقی مانده بود.»

عماریون در بندی دیگر نوشته: «البته جدای از این مطلب که چه کسانی در این موضوع و سقوط مقصر هستند و باید پیگیری شود، این است که هنگامی که مهره‌ای از سلسله جاسوسان گرفتار دستگاه امنیتی کشور می‌شود، برای جلوگیری از افشاشدن سر‌حلقه آنها غالبا پروژه حذف جاسوسان کلید می‌خورد.»

عماریون در نهایت با این مقدمه‌چینی‌ها نتیجه گرفته «سیدامامی باید در زندان خودکشی کند یا تظاهر به خودکشی نماید تا پیغام خود را توسط مرگش به سر‌حلقه و اربابانش بدهد. ۱۶ نفر از مراودان سیدامامی باید سرنشین هواپیمایی شوند که نقص فنی آن محرز بوده و دستور پرواز آن توسط مدیر‌عامل شرکت هواپیمایی آسمان صادر شود.»

عماریون در انتهای این نوشته تعریضی به مدیرعامل شرکت آسمان زد. گویی که تمام نوشتار به یک عبارت تسویه‌حساب این سایت با مدیرعامل کنونی شرکت آسمان است: «حسین اعلایی با آغاز کار دولت حسن روحانی، در ۱۹ آذر ۱۳۹۲ با حکم ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، مدیرعامل شرکت خدمات هوایی آسمان شد.»

حسین علایی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران پس از تشکیل آن در سال ۱۳۶۴ است.

خانواده فعالان محیط زیست بازداشت‌شده در تهران تاکنون با نمایندگان مجلس سه جلسه داشته‌اند. در این جلسه برخی مقام‌های مسئول از محیط زیست نیز حاضر بوده‌اند. مجلسی‌ها قول مساعد داده‌‌اند که پیگیر وضعیت بازداشتی‌های اخیر باشند. برخی از آنها تا به حال سه بار و برخی دو بار با خانواده در تماس بود‌ه‌اند. پیش‌بینی خانواده‌ها این است که فعالان محیط‌زیستی بازداشت‌ شده کماکان در سلول انفرادی به سر می‌برند. آنها هنوز در جریان خبر فوت کاووس سیدامامی قرار نگرفته‌اند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.