پرویز افشار در حاشیه نشست دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با سازمان‌های مردم نهاد در پاسخ به پرسشی درباره عرضه تنباکوهای جدید حاوی مواد مخدر اظهار کرد: در آشفته بازار مواد مخدر سوداگران و پیاده نظام‌های آنها در فضای مجازی تلاش می‌کنند به روش‌های مختلفی مواد مخدر را تبلیغ کنند.

وی افزود: وقتی یک نفر تبلیغات کاذب و بازار مکاره‌ای درست می‌کند برای سود بردن است اما متاسفانه برخی به آن دامن می‌زنند و بزرگنمایی‌اش می‌کنند.

گزارشی از تنباکوهای حاوی مواد مخدر نداشتیم

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه اگر منظور از تنباکوهای حاوی شیشه است باید بگویم که شیشه در اثر حرارت مستقیم آتش خاصیت خودش را از دست می‌دهد و استحاله می‌شود، گفت: بنابراین چنین چیزی مصداق ندارد. اگر هم مواد دیگری به جز آمفتامین‌ها و محرک‌هایی چون شیشه به تنباکو اضافه شده باشد هنوز به تایید نرسیده؛ در واقع در ستاد مبارزه با مواد مخدر گزارشات اثبات شده‌ای از این دست ندارد. البته مسئولیت تنباکو با ستاد مبارزه با مواد مخدر نیست، بلکه متولی آن وزارت بهداشت و انجمن ملی دخانیات است. آنها اگر به مواردی بر خورد کنند که مخدر در تنباکو باشد به ما گزارش می‌دهند و ما وظیفه داریم بررسی کنیم.

افشار ادامه داد: ما نیز در فضای مجازی به این موضوع برخوردیم و از آنها که به این اخبار دامن می‌زنند خواستیم اگر مصادیق و مستنداتی دارند ارائه کنند. تا کنون سه آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، سازمان ملی استاندارد و ناجا نیز گزارش تایید شده‌ای مبنی بر وجود تنباکوهای حاوی مواد محرک و یا تنباکوی جنسی نداشته‌اند.

شناسایی سرشاخه ۲۶ ساله یکی از سایت‌های مبلغ کاشت شاهدانه

وی درباره برخورد با کانال‌های مبلغ مواد مخدر گفت: گهگاهی فعالیت برخی از این سایت‌ها و شبکه‌ها زیاد می‌شود و مدتی فعالیت‌شان کم می‌شود و با عناوین دیگری مجدد وارد می‌شوند. اغلب مردم و NGO ها به ما گزارشاتی در این باره ارائه می‌کنند و ما آنها را دسته بندی کرده و در اختیار پلیس فتا قرار می‌دهیم. سال گذشته ۲۴ مورد و امسال نیز تعدادی معرفی شده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه برخورد پلیس فتا با گردانندگان این سایت‌ها برخورد فوری نیست، اظهار کرد: علت این است که اینها یک سری ارتباطات و شاخ و برگ‌هایی دارند و پلیس برای مدتی آنها را رصد می‌کند تا بتواند شاخ و برگ هایشان را شناسایی کند. سال گذشته نهایتا پلیس به سرشاخه‌ای رسید که جوانی ۲۶ ساله بود. وی درباره چگونگی تهیه و کاشت بذر شاهدانه تبلیغاتی می‌کرد و واسطه‌هایی داشت که در پی این تبلیغات مشتریان‌شان افزایش پیدا می‌کرد.

برخورد با خوانندگانی که برای داروهای اعتیادآور می‌خوانند

وی همچنین اعلام کرد اخیرا در فضای مجازی شاهد موجی از خوانندگانی بودیم که برای ترامادول و زولپیدوم و داروهای اعتیاد آور دیگر ترانه خوانده بودند که با آنها هم برخورد مناسب صورت خواهد گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کشفیات مواد مخدر در سال جاری اشاره کرد و گفت: کشفیات ۱۱ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد رشد را نشان می‌دهد. البته نگرانی جدی ما برای سال آینده است. زیرا میزان کشت مواد مخدر در افغانستان از ۴۶۰۰ تن به ۹۰۰۰ تن افزایش پیدا خواهد کرد. سال آینده سال هوشیاری و بیداری عمومی ملت است.

افشار تاکید کرد: باید همه هوشیار باشیم و مداخلات فرهنگی، اطلاع رسانی و اقدامات پیشگیرانه به حداکثر برسد تا بتوانیم با این موج مقابله کنیم.

برخورد با قاچاقچیان بازار داروهای مخدر مستمر نیست

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر افزایش عرضه داروهای مخدر قاچاق در بازار سیاه اظهار کرد: نظارت بر دارو که معمولا در مناطقی چون ناصرخسرو به صورت غیرمجاز به فروش می‌رسد بر عهده وزارت بهداشت است. آنجا در سنوات گذشته به بازار مکاره‌ای تبدیل شده و بعضا به صورت مقطعی و ضربتی برخوردهایی با قاچاقچیان صورت می‌گیرد اما مستمر و ادامه دار نیست.

وی افزود: معتقدم اگر قرار است توزیع مواد شیمیایی و دارویی در آنجا صورت گیرد باید ساماندهی شده و مجوزدار شود زیرا فروش دارو در آنجا فقط محدود به داروهای غیرمجاز نیست و بعضا داروهای مورد نیاز مردم در قالب قاچاق عرضه می‌شود که اگر دقت در این زمینه صورت نگیرد ممکن است داروهای تاریخ انقضاء گذشته و دارای مشکل مخاطرات جانی برای مردم داشته باشد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه نقش ستاد در بازار سیاه دارو چون ناصرخسرو خیلی پررنگ نیست، ‌گفت: هر چند گهگاه گزارشاتی مبنی بر عرضه ترامادول و متادون و مانند آن به دست ما می‌رسد که به آن توجه کنیم، پلیس مواد مخدر در آنجا فعال است و برخوردهایی با مسببان آن انجام داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.