ثبت وقایع حیاتی و شورای راهبردی جمعیت استان تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندار و با حضور شکراله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران، مقصودی‌فر مدیرکل ثبت احوال استان تهران و مدیران دستگاه‌های عضو شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه مدیرکل ثبت احوال استان تهران گزارشی از آمار ثبت وقایع چهارگانه؛ موالید، ادواج،طلاق و فوت طی ۱۰ ماهه امسال ارائه داد.

براساس گزارش ارائه شده؛ در ثبت موالید استان تهران در ۱۰ ماهه امسال ۹۳ درصد ولادتپ ها در مهلت قانون ۱۵ روز و ۹۵ درصد وقایع وفات در مهلت قانونی ۱۰ روز در استان به ثبت رسیده است.

براساس گزارش ارائه شده از سوی مدیرکل ثبت احوال استان تهران طی۱۰ ماهه سالجاری؛۴۷ هزار و ۳۹۶ واقعه فوت، ۶۸ هزار و۱۶۸  هزار واقعه ازدواج،۱۷۰هزار واقعه ولادت و ۳۰ هزار و۵۵۷ واقعه طلاق در استان تهران ثبت شده است.

مقصودی‌فر در ادامه با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال نرخ موالید استان تهران ۱۵.۲۴ در هزار است،گفت: نرخ موالید در شهرستان ری ۳۳  در هزار و در شهرتهران ۱۶/۳۹در هزار است.

در گزارش وی آمده است: آمار جنسی موالید در استان تهران نشان می‌دهد در مقابل هر۱۰۶  پسر ،۱۰۰دختر متولد می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان تهران با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال از هر ۱۷۰ هزار و ۷۷ واقعه ولادت ،۱۱۴ هزار و ۱۰۵ واقعه مربوط به شهر تهران است گفت: روزانه ۵۶۷ تولد در استان تهران و هر ساعت ۲۳ نوزاد در استان تهران متولد می‌شود.

براساس گزارش مدیرکل ثبت احوال استان تهران ثبت واقعه فوت در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳.۸ درصد افزایش داشته است و بیشترین علت مرگ و میر تا حدود ۴۴ درصد ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و علل دیگر فوت در استان به ترتیب ناشی از مشکلات دستگاه تنفسی، بیماری‌های عفونی وانگلی، انواع سرطان، حوادث و مشکلات گواشی است.

در گزارش ثبت احوال استان تهران آمده است: در۱۰ ماهه امسال به ازای هر ۲.۵ واقعه ازدواج یک واقعه طلاق ثبت شده است.

محمدحسین مقیمی استاندار تهران در این جلسه طی سخنانی گفت: ثبت و آمار وقایع حیاتی؛ ازدواج، فوت، طلاق و موالید در همه برنامه‌ریزی‌های کلان کمک می‌کند و این آمار در همه سیاستگذاری‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار داده می‌شود.

وی افزود: بهره‌مندی از آمار وقایع حیاتی برای برنامه‌ریزی‌های آتی نیز مؤثر است.

استاندار تهران با بیان اینکه استفاده از آمار وقایع حیاتی چهارگانه در هزینه درست سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مؤثر است، تصریح کرد: در حال حاضر شاهد وجود فضاهای خالی در دانشگاه‌ها و بخش‌های آموزشی هستیم و دلیل آن نبود برنامه‌ریزی متناسب با جمعیت جوانان و جذب دانشجویان است که آمار ثبت‌احوال در تقسیم امکانات در بخش‌های مختلف کمک می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.