حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در حاشیه دیدار با هیأت آمبود زمان ترکیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما با کشورهای همسایه خودمان از جمله ترکیه رفت و آمدهای زیادی داریم و در خصوص موضوعات مختلفی از جمله مسائل آمبودزمانی با ترکیه گفت‌وگو داریم و هر دو مسؤل در دو کشور از چند سال پیش در این زمینه تبادل اطلاعات داشته‌اند. 

وی تصریح کرد: قرار است پروتکل و توافق‌نامه‌هایی در آینده برای افزایش ارتباطات در رفع بعضی از مشکلات که ممکن است برای اتباع دو کشور پیش بیایید، منعقد شود.

حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای بیان داشت: همانطور که استحضار دارید در طول سال تعداد کثیری از مردم ما به دلایل مختلف به ترکیه مسافرت می‌کنند و با توجه به مسایل اقتصادی و امنیتی و منطقه‌ای نیاز به افزایش ارتباطات با مسؤلین احساس می‌شود و از طرفی این ارتباطات موجب می‌شود مسایل حقوقی با سهولت بیشتری به نفع دو کشور و به خصوص اتباع دو کشور حل و فصل شود. 

رئیس آمبودزمان ترکیه در ادامه گفت: ترکیه و ایران دو کشور دوست و برادر هستند؛ در ترکیه یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید "اگر در ایران یک نفر عطسه کند در ترکیه یک نفر سرما می‌خورد".

وی تصریح کرد: مقاومت و همکاری دو کشور در راستای تقویت مسایل سیاسی، اقتصادی فرهنگی و سایر زمینه‌ها به نفع آرامش و ثبات در منطقه خواهد شد.

رئیس آمبودزمان ترکیه افزود: در سال ۲۰۱۷  دو نیم میلیون نفر از ایران به ترکیه مسافرت داشتند، احتمالا این افراد با مشکلاتی در خصوص امور اداری و رویه‌های مختلف روبه رو شدند، شاید تجار ایرانی که به ترکیه آمدند با مسایلی روبه رو شده و یا تجار ترک نیز در ایران با مشکلاتی مواجه شدند؛ در نتیجه توافق نامه‌ای بین سازمان عمومی آمبودزمانی ترکیه و سازمان بازرسی کل کشور ایران امضا شده است.

وی متذکر شد: ما سعی خواهیم کرد که همراه و کمک شهروندان ایرانی باشیم که به ترکیه می‌آیند و سازمان بازرسی کل کشور ایران هم همیار و کمک هموطنان ترک خواهند بود که به ایران می‌آیند. 

رییس آمبودزمان ترکیه گفت: این دوستی و برادری ادامه خواهد داشت و همانطور که اشاره کردم اگر تقویت شود به نفع مردم و هر دو کشور خواهد بود و مجدداً از اژه‌ای به خاطر اینکه وقتشان را در اختیار ما قرار دادند، تشکر می‌کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.