«سرگئی لاوروف» بعد ازظهر روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت: در مورد تغییر مفاد برجام دیدگاه منفی داریم و معتقدیم که این توافق بین المللی باید بطور کامل اجرا شود.

وی با بیان اینکه بازبینی در برجام بسیار خطرناک است، اظهار داشت : اگر برخی تمایل دارند در این چارچوب مسائل دیگری مطرح شود، باید با مشارکت ایران اقدام کنند و این مساله نیز با توافق جمعی و نه اولتیماتوم حل شود.

وزیر خارجه روسیه سپس با توجه به موضع آمریکا در بازبینی مفاد برجام خاطرنشان کرد که آمریکا، روسیه را کشوری که قراردادها وامور بین المللی را بازبینی می کند، معرفی کرده است حال آنکه دیدیم در توافقی مثل موافقت نامه تغییرات اقلیمی پاریس، آمریکایی ها این گونه رفتار کردند.

وی در ادامه به فعالیت گروه کاری اتحادیه اروپا و آمریکا درخصوص برجام اشاره و خاطرنشان کرد که اطلاعات درباره جزییات این موضوع را از همتای فرانسوی خود خواهد گرفت.

مخالفت با ادعای نقش مخرب ایران در منطقه

وزیر خارجه روسیه درپاسخ به پرسش خبرنگاری که تلاش داشت نقش ایران درخاورمیانه را مخرب جلوه دهد و وزیر خارجه روسیه را نیز با خود همراه کند، گفت: باید بگویم این سوال نادرست است.

وی افزود: عوامل زیادی در بی ثبات شدن اوضاع منطقه نقش دارند؛ اول از همه تهاجم (آمریکا) به عراق بود که به فروپاشی حکومت این کشور منجر شد.

لاوروف ادامه داد: اقدام نظامی آمریکا و انگلیس(درعراق) بدون توجه به مخالفت های بین المللی آغاز شد و مسکو، برلین و پاریس آن را محکوم کردند.

وزیر خارجه روسیه گفت: سپس به لیبی حمله کردند که آن هم مخرب بود و منجر به فروپاشی حکومت این کشور شد و هم اکنون شاهد هستیم که تروریست ها از لیبی به مانند پایگاهی استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه مساله یمن نیز ایجاد شد، حال آنکه مساله فلسطین هم حل نشده مانده است، گفت: به این ترتیب نیروی بی ثبات کننده در منطقه بی شمار است؛ کسانی که می خواهند ایران را متهم و این کشور را وادار به صرف نظر کردن از منافع خود کنند، منصفانه عمل نمی کنند.

لاوروف گفت : کشورهایی مانند ایران، مصر و عربستان را نمی توان از حق مشروع خود برای روابط با خارج محروم کرد؛ اما روابط باید شفاف باشد.

وی افزود: روسیه برای این منظور تلاش می کند و پیشنهاد داده است تا پنج کشور عربی منطقه خلیج فارس با ایران مذاکره کنند و اعضای شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز در این گفت وگوها مشارکت داشته باشند چرا که به عقیده ما تنها از راه مذاکره می توان مشکلات را حل و فصل کرد.

لزوم فشار بر گروه های مسلح در سوریه برای رعایت آتش بس

وزیرخارجه روسیه درادامه برلزوم فشار بر گروه های مسلح تروریستی در سوریه برای رعایت آتش بس در منطقه غوطه شرقی و اجرای قطعنامه 2401 تاکید کرد.

وی افزود: گروه های مسلح مخالف دولت سوریه به گلوله باران مناطق دمشق از غوطه شرقی ادامه می دهند.

لاوروف افزود: روسیه پس از تصویب قطعنامه 2401 در شورای امنیت، منتظر توافق گروه های مسلح در سوریه نشد و با مشارکت دولت این کشور آتش بس پنج ساعته روزانه در سوریه اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: از طریق کریدورهای ایجاد شده، محموله های کمک های انسانی انتقال می یابد و ساکنان محلی نیز خارج می شوند، تاکنون در غوطه شرقی سه گروه مسلح، آتش بس را پذیرفته اند.

وزیر خارجه فرانسه: از برجام دفاع می کنیم

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در ادامه این نشست بر موضع این کشور در دفاع از برجام تاکید کرد و گفت: همان طور که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرده است، ما اجرای برجام را تضمین و از این توافق بین المللی دفاع می کنیم.

وزیرخارجه فرانسه افزود: در مورد خطر گسترش سلاح های هسته ای، شیمیایی و موشک های بالستیکی باید با این کشور مذاکره کرد و باید از این کشور پرسید که با موشک های بالستیکی می خواهد چکار کند.

لودریان گفت: درست است که ایران حق دارد تا با کشورهای دیگر بر اساس منافع ملی روابط خود را تنظیم کند اما اینکه پهباد خود را به اسراییل(رژیم صهیونیستی) ارسال می کند، در این مجموعه نمی گنجد.

وی افزود: برای این که این مسائل روشن شود باید با ایران مذاکره کرد و روز دوشنبه هفته آینده برای این منظور به ایران سفر می کنم.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.