خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ریاض قصد دارد تا در آغاز ماه مارس ساخت دو راکتور نخست از ۱۶ راکتور خود را اعلام کند و مذاکرات با آمریکا درخصوص این مساله به منظور دستیابی به توافقی برای صادرات تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت این راکتورها در دست انجام است.

اِد مارکی، ‌سناتور دموکرات ماساچوست می‌گوید، هرگونه قرارداد "تقریبا به طور قطعی" یک توافق عدم اشاعه را می‌طلبد، توافقی که به نام "توافق ۱۲۳" شناخته می‌شود و برای جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای صورت می‌گیرد.

مارکی که یکی از اعضای کمیته رابط خارجی مجلس سنا است، در نامه‌ای به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و ریک پری، ‌وزیر نیرو نوشت: اقدامات گذشته آمریکا برای دستیابی به توافق ۱۲۳ با عربستان، به دلیل عدم پذیرش پایبندی به خودداری از هرگونه غنی‌سازی اورانیوم یا باز فراوری دوباره سوخت مصرفی از جانب این کشور - که اصطلاحا به آن "استاندارد طلایی" توافق ۱۲۳ می‌گویند- ناکام مانده است.

 مارکی می‌گوید، "عدم تمایل" عربستان به پایبندی به "استاندارد طلایی"  توافق ۱۲۳، " با توجه به اظهارات مقامات سعودی و اعضای خانواده سلطنتی این کشور مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای می‌تواند به همان اندازه که برای تولید برق استفاده می‌شود، در راستای اهداف ژئوپلیتیک هم از آن بهره برد"، امری نگران کننده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های آمریکایی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در اوایل ماه مارس در آمریکا با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دیدار می‌کند.

این دیدار به طور رسمی از جانب هیچ یک از دو کشور تایید نشده است.

روابط آمریکا و عربستان از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ گسترش یافته است.

مارکی همچنین در نامه خود به این دو مقام آمریکایی، از آنان درخواست کرد تا "انگیزه خود را برای مذاکرات جدید درخصوص توافق همکاری هسته‌ای میان عربستان و آمریکا" توضیح دهند.

وی در این نامه این سوال را مطرح کرد که آیا عربستان از دولت آمریکا درخواست کرده که این توافق را بدون استاندارد طلایی در نظر بگیرد یا اینکه دولت ترامپ به طور مستقل تصمیم به در نظر گرفتن چنین گزینه‌ای دارد یا خیر.

در اواسط ماه فوریه، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در حاشیه نشستی طی کنفرانس مونیخ اظهار کرد که اگر آمریکا از برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور حمایت نکند، عربستان برای دستیابی به این تکنولوژی به کشورهای دیگر روی خواهد آورد.

مارکی همچنین به وزیر نیروی آمریکا که با مقامات سعودی دیدار خواهد کرد، گفت که باید به او و سایر اعضای کمیته روابط خارجی در خصوص دیدارهای خود گزارش دهد و "دولت ترامپ نیز باید به طور جامع تر توضیح دهد که چرا در اقدام برای دستیابی توافق ۱۲۳ با عربستان، مصالحه را در نظر می‌گیرد."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.