حمیدرضا دهقانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی درباره طرح رجیستری پرداخت و گفت: با مشمول رجیستری شدن برند سامسونگ و سایر برندهایی که هنوز اعلام نشده‌اند آمار واردات رسمی می‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی در پاسخ به شائبه‌هایی که درباره مشمول نشدن سامسونگ در طرح رجیستری مطرح می‌شود، تاکید کرد: اکنون دو مدل گوشی جدید این برند مشمول رجیستری شده است اما علت اینکه سامسونگ به صورت کامل مشمول طرح نشده، نرخ نفوذ بالای این گوشی نزد مصرف کننده است. نکته دیگر نیز تعداد گوشی‌های سامسونگی است که در کف بازار وجود دارد. بدین دلیل گوشی‌های پرچمدار سامسونگ که هنوز وارد کشور نشده است و در بازار نیز توزیع نشده مشمول طرح قرار گرفت.

سخنگوی رجیستری افزود: سامسونگ دو مدل جدید خود را دارای چنان ارزشی دانسته که مانند خودرو برای آنها شرایط پیش فروش در نظر گرفته است. در واقع شاید کمتر گوشی در دنیا باشد که بر روی آن تا این اندازه تبلیغات گسترده صورت گرفته باشد. این تبلیغات برای آن است که شرکت سازنده سهم بزرگی از بازار را برای این مدل‌ها در نظر گرفته است. به همین دلیل شرایطی مانند پیش خرید را برای این گوشی‌ها در نظر می‌گیرد، چرا که بازار آن را صد درصد سود محور دیده است.

بالابردن ریسک قاچاق برای مدل‌های جدید سامسونگ

دهقانی‌نیا همچنین اظهار کرد: در این میان اگر قرار باشد قاچاقچیان بازار موبایل هم براساس سودی که در این زمینه وجود دارد تصمیم به قاچاق این گوشی بگیرند مشکلات متعددی ایجاد خواهد شد. ما پیش از ورود این گوشی‌ها به ایران شفاف‌سازی کرده و اعلام کردیم دو گوشی «گلکسی اس۹»و «اس۹پلاس» هم مشمول رجیستری می‌شوند.

وی افزود: همان طور که پیش از این بارها اعلام کرده‌ایم افرادی که با طرح رجیستری همراه شوند قطعا سود آن را می‌برند اما قاچاقچیان بازار موبایل با اجرای این طرح متضرر خواهند شد. ممکن است برخی قاچاقچیان تصمیم به قاچاق مدل‌های جدیدسامسونگ به داخل کشور گرفته باشند اما برای آنها این دلهره وجود داشت آیا همچنان می‌توانند با شیوه ورود غیررسمی موبایل در بازار به سود برسند؟ ما نیز این امر را در ابتدای کار به صراحت اعلام کردیم و برای جلوگیری از منفعت قاچاقچیان برنامه ریزی‌های لازم را انجام دادیم.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که با این وجود همچنان سایر مدل‌های سامسونگ مشمول اجرای طرح رجیستری نشده و این موضوع شائباتی را ایجاد می‌کند، گفت: شاید اعلام این مطلب از سوی افرادی که بازار را شناخته و حواشی آن را می‌دانند خیلی درست نباشد.

وی در پاسخ به این سئوال که مگر این حواشی برای سایر برندها هم وجود نداشته، گفت: این حواشی در سایر برندها کمتر می‌شود چرا که به عنوان مثال برندی مانند آیفون نمایندگی رسمی در کشور ندارد.

دهقانی‌نیا همچنین اظهار کرد: سامسونگ هم سهم بسیار بزرگی را برای این دو مدل گوشی خود در نظر گرفته بود به گونه‌ای که حتی برای آن در فضا رونمایی گذاشت. افرادی که با بازار آشنایی دارند می‌دانند که معنی زیر طرح بردن یک گوشی پرچم دار چیست.

وی همچنین تاکید کرد: حال با مجموع شرایط اعمال شده اگر افراد به شیوه‌ی قاچاق نسبت به ورود این دو مدل گوشی اقدام کنند قطعا گوشی‌های آنها پس از ۳۰ روز غیرفعال خواهد شد.

مدیرکل فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که چرا همزمان با برندهای دیگر از اعمال رجیستری بر روی این دو مدل گوشی سامسونگ خبر داده نشد، گفت: کمیته فنی به طور دائم مسائل را بررسی کرده و تک تک فرآیندهای مرتبط با طرح را از نقطه نظر فنی و اجرایی موردبررسی قرار می‌دهد. در ارتباط با واردات پرچم‌دارها و نحوه مشمول طرح شدن آنها این کارگروه در حال بررسی بود و نظر آنها پیش از نشست اعلام برندهای مشمول رجیستری به دست ما نرسید، اما یک روز پس از اعلام برندهای جدیدبه محض این‌که نظر گروه فنی اعلام شدو به همراه تاکید و تائید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ما مساله را رسانه‌ای کردیم و اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دادیم.

توصیه‌هایی برای مردم

وی در پایان صحبت‌های خود نیز بار دیگر بر اطلاعات مربوط به نحوه اجرای رجیستری اشاره کرده و از مردم خواست حتما فرآیند استعلام اصالت و فعالسازی را برای خرید گوشیهای مشمول طرح شامل اپل، بک بری، موتورلا، گوگل پیکسل، اس ۹ و اس ۹ پلاس سامسونگ طی کنند.

نکته مهم در این خصوص این است که مردم بدانند فقط خودشان باید این فرآیند را طی کنند و هیچ هزینه ای بابت این موضوع نپردازند.

مطلب دیگر اخذ فاکتور و درج هر دو IMEI بر روی فاکتور است. مردم دقت داشته باشند تمام فرآیندها در طرح رجیستری از طریق کد دستوری #۷۷۷۷* میسر است و می توانند IMEIگوشی را با وارد کردن #۰۶#* احصاء کنند و سپس با IMEI روی جعبه و گوشی تطبیق دهند تا یکسان باشد.

در گام بعدی با دستور #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه اول استعلام اصالت و با انتخاب گزینه دوم فرآیند فعالسازی انجام می شود. این دو فرآیند بایستی در محل خرید طی شوند.

برای فعالسازی، خریدار IMEI استعلام شده را که مورد تائید بوده است، وارد کرده، شماره سیم کارتی را که می خواهد از آن سیم کارت  در گوشی استفاده کند وارد کرده و سپس کد شش رقمی فعالسازی را که روی جعبه گوشی است و یا پشت کارت گارانتی وارد می ‌کنند و پیامک «این گوشی با این مدل و شناسه IMEI در شبکه ثبت و فعال گردید.» دریافت می کنند و دقت می کنند که تمام پیامکهای طرح با سربرگ HAMTA صورت می پذیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.