بشار الجعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به رأی الیوم گفت که در متن اصلی قطعنامه تأکید شده که باید تمامی طرف‌های درگیر فورا به آتش‌بس انسانی و توقف خشونت در تمامی مناطق سوریه برای ۳۰ روز بعد از ۷۲ ساعت از تصویب قطعنامه پایبند باشند. در این متن هیچ اشاره‌ای به حملات گروه‌های تروریستی به دمشق نشده است که نشان می‌دهد هدف آن خدشه‌دار کردن چهره دولت سوریه و کارشکنی در عملیات نظامی ارتش سوریه و دادن فرصت به تروریست‌ها برای تقویت نیروی خود بود تا فشار بر دولت و ارش سوریه بیشتر شود به ویژه اینکه این مسئله همزمان با صحبت فشرده درباره به‌کارگیری سلاح شیمیایی مطرح شد.  

به گفته الجعفری در متن اصلی قطعنامه اشاره‌ای به مسئولیت کشورهای حامی تروریست‌ها برای اعمال نفوذ و فشار بر این گروه‌ها جهت پایان دادن به جنایت‌هایشان و تضمین پایبندی‌شان به آتش‌بس نشده بود. دولت سوریه خواهان کنار گذاشتن سلاح شده بود اما کسانی که این پیش‌نویس را ارائه کردند این مسائل را نایده گرفتند تا اینگونه نشان دهند که گروه‌های تروریستی وجود ندارد که غیرنظامیان را بکشند بلکه مخالفان میانه‌روی هستند که در برابر نقض ارتش سوریه درباره مناطق کاهش تنش در غوطه از خود دفاع می‌کنند.

الجعفری گفت: بر همین اساس مذاکرات برای تغییر متن اصلی شروع شد و تنها چند ساعت نبود بلکه مذاکرات ماراتونی شبانه‌روزی بود و چند روز ادامه داشت. با موعد پیشنهادی جلسه در روز جمعه روسیه موفق شد اصلاحات اصلی را در این پیش‌نویس انجام دهد از جمله اضافه کردن "مستثنی کردن داعش و النصره از آتش‌بس"، "تبدیل شروع آتش‌بس از ۷۲ ساعت بعد از تصویب به فوری" و تقدیم ضمانت‌هایی از کشورهای تأثیرگذار بر گروه‌های تروریستی.

وی گفت: به رغم فشارهای زیادی که بر هیئت روسیه وجود داشت و تنها به این هیئت محدود نشد بلکه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از وی خواستند به تسهیل تصویب قطعنامه کمک کند اما طرف روسی بر موضع خود پافشاری کرد. کشورهای غربی پیشنهاد دادند که واژه "تصمیم می‌گیرد" به واژه "می‌خواهد"  و واژه "فورا" به واژه "بدون تأخیر" تبدیل شود. هیئت روسیه روز جمعه باز هم بر عدم واقع‌بینانه بودن تحمیل آتش‌بس از سوی شورای امنیت بدون ورود طرف‌ها برای اجرای آن تأکید کرد.

وی گفت: پیشنهاد شد که برای دستیابی به راهکار و عدم تحریک روسیه به استفاده از وتو مشورت بیشتری صورت گیرد. تا اینکه شورای امنیت روز شنبه برای تصویب قطعنامه تشکیل جلسه دهد. اینگونه مذاکرات ادامه داشت.

جعفری گفت: ادعای هیئت‌های غربی درباره اینکه آن‌ها برای تصویب قطعنامه با زمان مسابقه می‌دهند به دلایل زیر ادعای کاذبی بود:

-بعد از گذشت هفت سال از جنگ در سوریه و اذعان بین المللی به اینکه سوریه از جنایت‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی رنج می‌برد قطعنامه‌ای که مطرح شده بود هیچ اشاره‌ای به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مبارزه با تروریسم نکرده بود.

-هیئت روسیه و سوریه طرف‌هایی بودند که خواهان نشست فوری در ۲۲ فوریه برای بررسی اوضاع غوطه شرقی وو حمله تروریست‌ها به دمشق شدند.(به این معنا که ما و روس‌ها از بررسی اوضاع غوطه شرقی فرار نکردیم)

-هیئت آمریکا از آغاز تلاش می‌کرد تا پیش‌نویس قعطنامه با ساختار اصلی بدون اصلاحات تصویب شود(با هدف تحریک امتیاز وتوی روسیه بعنی هدف سیاسی بود نه انسانی) اما نتوانست به این هدف برسد.

-هیئت‌های غربی دو روز از مذاکرات را با هیئت روسیه و در مسکو و حتی با پوتین گذراندند تا پیش‌نویس قطعنامه تصویب شود که اینجا نیز هدف سیاسی بود نه انسانی.

-هیئت‌های غربی بیشتر وقت را سر عبارت‌هایی تلف کردند به جای اینکه اصلاحات اصلی را انجام دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.