هاشمی که در مراسم افتتاح دومین مخزن آب اضطراری تهران سخنرانی می کرد گفت: فرهنگ غلطی در جامعه ما وجود دارد که یک موضوع همانقدر که سریع مطرح و بزرگ می شود به همان سرعت کوچک و فراموش می شود، دو ماه قبل موضوع زلزله مساله اصلی همه شهروندان و مسئولان و رسانه ها وافکار عمومی بود و امروز جز ده یا بیست مساله اصلی مطرح در جامعه نیز محسوب نمی شود آیا طی این مدت تغییری در احتمال خطر یا آسیب پذیری شهردر برابر زلزله رخ داده است؟

او افزود: نگاه ما به مدیریت بحران نباید یک نگاه تاکتیکی و کوتاه مدت باشد که در یک بازه زمانی محدود با انبوهی از تبلیغات، مصاحبه ها و جلسات به مساله بپردازیم وبعد تا وقوع بحران بعدی آن را فراموش کنیم یا دست کم ، از اولویت خارج کنیم.

هاشمی ادامه داد: مدیریت بحران، فرایندی دائمی است یعنی روند آماده سازی و کاهش آسیب پذیری در برابر وقوع بحرانها و از این نگاه نباید هیچگاه این فرایند متوقف یا معطل بشود.

رییس شورای شهر تهران گفت: در رابطه با نقش مدیریت جامع شهری در تسهیل وتقویت مدیریت بحران است، اگر ما نتوانیم بین اجزا مختلف خدمات شهری، یعنی آبرسانی، برق رسانی، انتقال گاز شهری، مخابرات، توزیع سوخت در پمپها بنزین وگاز ، کنترل ترافیک و اجزا دیگر یک هماهنگی مناسب ایجاد کنیم قطعا در مدیریت بحران و آماده سازی شهر در برابر سوانح موفقیت کامل نخواهیم داشت.

او افزود: طرح فاضلاب تهران که با پیگیری آیت الله هاشمی رفسنجانی و استفاده از منابع و کمکهای بین المللی آغاز شد امروزه به ثمر نشسته ودر حال تکمیل است اما چرخه های قبلی وبعدی آن ، نیاز به توجه ویژه دارد.

هاشمی گفت: اتلاف منابع در شبکه آبرسانی شهر، میزان قابل توجهی دارد و در صرفه جویی آب از الویت های بالا بشمار می آید. متوازن کردن نظام توزیع آب و منصفانه کردن قیمت آب ،بخصوص برای خانواده های متمول که استفاده بیشتری از آب می کنند وجهت مصارفی چون استخر، آبیاری فضای سبز و شستشو منازل وسیع خود از آب شهری استفاده می کنند ، می تواند منابع لازم برای اصلاح در سیستم آبرسانی شهر را فراهم کند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: احداث تصفیه خانه های مدرن که با فن آوری نانو، اقدام به گرفتن سختی آب و امکان استفاده فاضلاب وآبهای سطحی در کشاورزی و سایر مصارف صنعتی را فراهم می کنند نیز باید مورد توجه واقع شده و بتدریج بخشهای بیشتری از آب مصرفی شهر را به چرخ آب بازگرداند.

او افزود: فرهنگسازی جهت اصلاح الگوی مصرف نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در سالهای اخیر کمرنگ شده است وبا توجه به خطر خشکسالی باید جدی تر گرفته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.