حسن روحانی که صبح امروز به همراه وزیر راه و شهرسازی به هرمزگان سفر کرده فاز سوم این بندر را رسما وارد مرحله دوم اجرایی خود کرد تا به این ترتیب سومین محور مهم توسعه‌ای بندر شهید رجایی وارد فاز اجرا شود، بندری که بناست با نهایی شدن طرح‌های توسعه‌محور خود به عنوان مهم‌ترین بندر اقتصادی منطقه با رقیبان حاشیه خلیج فارس رقابت کند.

این بندر در طول ماه‌هایی که از سال ۱۳۹۶ گذشته بیش از یک سوم از کل فرآیند صادرات و واردات ایران در میان مرزهای دریایی و زمینی کشور را در اختیار داشته و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با نهایی شدن کارها در فاز ۳ می‌تواند با ظرفیتی جدید به عنوان یکی از بنادر ایران اتصال به ریل را در کارنامه خود دارد گامی مهم در توسعه فعالیت‌های خود به ثبت برساند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که این فاز بناست سرمایه‌ گذاری ۸۶۰ میلیارد تومانی را در قالب یک برنامه سه ساله در خود جای دهد و در جریان آن توان عملیاتی این بندر افزایش یافته و ایران را در توسعه فعالیت‌های دریایی خود یاری کند.

به گفته راستاد در کنار فاز ۳ نهایی شدن قرارداد اپراتوری فازهای ۱ و ۲ شهید رجایی نیز طبق برنامه‌ریزی برای پنج سال به دو شرکت داخلی واگذار شد که می‌توان در راستای آن از کمک سرمایه‌ گذاران و شرکت‌های خارجی نیز در صورت نیاز بهره برد.

طبق اعلام مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی واگذاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی اهمیت زیادی دارد و از این‌رو تلاش شده در فازهای بندر شهید رجایی حضور این بخش پررنگ‌تر از گذشته باشد.

در کنار عملیاتی که امروز با حضور رئیس جمهوری کار آغاز آن نهایی می‌شود چند هفته قبل وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به این بندر قراردادهای اپراتوری فازهای ۱ و ۲ را نهایی کرد و فاز ۳ نیز رسما گامی مهم در عملیات اجرایی خود برداشت.

با بهره برداری از ظرفیت کامل بندر شهید رجایی پیش بینی می‌شود این بندر در کنار بندر چابهار به عنوان دو قطب مهم دریایی ایران فعالیت خود را برای رقابت با دیگر بنادر فعال در منطقه خلیج فارس گسترش دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.