دربی شماره ۸۶ از راه رسید تا قطب های فوتبال کشور هشتاد و ششمین تقابل تاریخی خود را هم تجربه کنند. استقلال و پرسپولیس در حالی برای این دیدار آماده می شوند که پیش از آن رتبه های اول و سوم جدول را در اختیار دارند. اما این در حالی است که استقلال هیچ شانسی حتی روی کاغذ برای قهرمانی ندارد. اما سرخ پوشان با قطعی کردن قهرمانی شان فاصله ای بسیار اندک دارد.

جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون بین المللی فوتبال تماشاگر و اتفاق ویژه این دیدار است.

* استقلال با یک محروم و کلی مصدوم

در حالی که پرسپولیس هیچ بازیکن محروم و مصدومی برای این بازی ندارد و برانکو می‌تواند از همه داشته‌هایش استفاده کند، دست شفر برای این بازی به اندازه برانکو باز نیست و چند بازیکن استقلال قادر به حضور در این دیدار نیستند.

از یک سو سید حسین حسینی رکورددار طولانی ترین دقایق گل نخوردن در تاریخ فوتبال ایران محروم است تا شفر به ناچار دروازه بان سوم و کم تجربه تیمش را بعنوان ذخیره سید مهدی رحمتی روی نیمکت بنشاند. به جز حسینی که از حضور در این دیدار محروم است، استقلالی ها چند بازیکن مصدم هم دارند که قادر به استفاده از آنها نیستند. پژمان منتظری و بهنام برزای را اضافه کنید به مهدی قائدی و لئوناردو پادوانی تا جمع مصدومان استقلال به ۴ و غایبان این تیم به عدد ۵ برسد.

* سرخابی ها بهترین تیم در خانه

دو تیم در حالی برای این دیدار آماده می شوند که در بازی های داخل خانه عملکرد بسیار مطلوبی داشته‌اند. استقلال و پرسپولیس هر کدام ۱۲ بار در خانه بازی کرده‌اند و با عملکردی مشابه صاحب ۷ پیروزی، ۴ مساوی و یک شکست هستند. تفاوت دو تیم تنها در تفاضل گل است. آبی پوشان با ۲۱ گل زده در خانه و ۴ گل خورده در مقایسه با پرسپولیس که ۱۶ گل زده و ۳ گل خورده آوراژ گل ضعیف تری نسبت به استقلال دارد. آبی پوشان به لطف تفاضل گل بهتر بهترین تیم در خانه و سرخ پوشان نیز دومین تیم خوب در مسابقات خانگی هستند.

این در حالی است که پرسپولیس در بازی‌های خارج از خانه عملکردی فوق العاده داشته و با کسب ۳۲ امتیاز از ۱۲ بازی قاطعانه در صدر جدول فرضی بازی‌های خارج از خانه قرار می‌گیرد و تیم استقلال با کسب تنها ۱۳ امتیاز خارج از خانه در رده هشتم این جدول جای دارد.

* عملکرد خوب در نیم فصل دوم

هیچ کدام از دو تیم استقلال و پرسپولیس صاحب بهترین عملکرد در نیم فصل دوم رقابت‌ها نیستند چرا که ذوب آهن در نیم فصل دوم بهترین نتایج را گرفته است. اما پرسپولیس و استقلال به ترتیب بعد از ذوب آهن عنوان دومین و سومین تیم در مرحله برگشت رقابت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

در حالی که ذوب آهن با جمع آوری ۲۲ امتیاز در مرحله برگشت بهترین تیم است، پرسپولیس با ۲۱ و استقلال با ۱۸ امتیاز در رده‌های دوم و سوم این جدول قرار می‌گیرند. آبی پوشان با ۲۰ گل زده در مرحله برگشت صاحب بهترین خط حمله هستند و سرخ پوشان با دریافت ۳ گل در ۹ بازی دور برگشت بهترین تیم در فاز دفاعی هستند. خط حمله پرسپولیس با ۱۴ گل زده بعد از استقلال و ذوب آهن سومین خط حمله قوی مرحله برگشت مسابقات  است و خط دفاعی آبی پوشان با ۴ گل خورده بعد از پرسپولیس صاحب دومین عملکرد خوب در نیم فصل دوم است.

در آمار کلی تیم پرسپولیس با ۴۱ گل زده دارای بهترین خط حمله و استقلال با ۳۱ گل زده دارای سومین خط حمله قوی این فصل  است. پرسپولیس با ۹ گل خورده و استقلال با ۱۳ گل خورده دارای اولین و دومین خط دفاعی قوی مسابقات هستند. پرسپولیس با ۱۶ و استقلال با ۱۴ کلین شیت دارای بیشترین تعداد کلین شیت هستند. ۱۵ کلین شیت سهم بیرانوند است و در استقلال هم حسینی با ۱۰ و رحمتی با ۴ کلین شیت سهامدار ۱۴ کلین شیت ثبت شده هستند. 

بهترین گلزن پرسپولیس علی علیپور با ۱۷ گل زده و بهترین گلزنان استقلال سرور جباروف و داریوش شجاعیان با ۴ گل زده هستند. در پرسپولیس محسن مسلمان با ۹ و وحید امیری با ۶ پاس گل بهترین عملکرد را از این نظر دارند و در استقلال داریوش شجاعیان با ۴ و فرشید اسماعیلی و علی قربانی با ۳ پاس گل بهترین پاسورهای این تیم هستند.

دیدار دو تیم استقلال و پرسپولیس از هفته بیست و پنجم رقابت های لیگ برتر از ساعت ۱۵:۴۵ فردا در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.