گروه‌های دانشجویی این دانشگاه در چند ماه اخیر سعی کرده‌اند با استفاده از فضای مجازی، نامه‌های سرگشاده به مسئولین، حرکات نمادین و تجمعات دانشجویی، مسیر بیان این مطالبات را برای دانشجویان هموار کنند و نظراتشان را به گوش مدیران برسانند.

 

پراکندگی جغرایایی محل برگزاری کلاس‌ها، کیفیت نامطلوب سطح علمی برخی از استادان، به روز نبودن سرفصل‌های درسی، زمانبندی ناهمگون واحدهای درسی، کمبود امکانات تجهیزاتی و کارگاهی، کمبود فضای کارگاهی به منظور طی کردن مطلوب واحدهای عملی دانشگاه، کم‌توجهی به فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاهی، سرویس نامناسب ارائه شده به دانشجویان و عدم تأمین درخور امور رفاهی، بلاتکلیفی دانشجویان در کسب مهارت‌های حرفه‌ای به منظور جذب شدن در بازار کار به سبب ناکارآمدی برخی از واحدهای درسی غیرکاربردی، دانشجویان شهریه‌ای و... از جمله مسائلی است که مورد اعتراض دانشجویان است و ایشان پیگیر رفع آنها از مسئولان دانشگاه هستند.

 

پیش از این حرکات اعتراضی، دکتر غلامرضا اکرمی رییس دانشگاه هنر، بارها درخصوص رفع برخی مشکلات موجود در دانشگاه نشست‌هایی با دانشجویان داشته و ضمن بیان مواضع خود، در مورد انجام مطالبات به حق دانشجویی قول‌هایی داده بود؛ اما به نظر می‌رسد سرعت اجرای وعده‌ها و برنامه‌ها و کیفیت آن، دانشجویان پیگیر را راضی نکرده است.

رییس دانشگاه هنر معتقد است برخی از مطالبات دانشجویان به حق و مجموعه مدیریتی دانشگاه با جدیت در حال پیگیری این مطالبات است؛ اما برخی دیگر از موضوعات که بعضاً با برجسته سازی، سیاه‌نمایی و روش‌های غیر متعارف همراه است، عمدتاً از سر کم اطلاعی و ایجاد فضای هیجانی است و توسط تعداد محدودی از دانشجوها و اساتیدی اتفاق می‌افتد که مشکلات و مطالبه شخصی دارند و همه آنچه گفته می‌شود صحت ندارد.

بطور مثال، دکتر اکرمی در گفت‌وگویی با ایسنا، عنوان کرد که امیدوار است تا سال آینده و با حصول توافقات و برنامه‌ریزی‌ها و تامین بودجه، بسیاری از امور و مشکلات تجهیزاتی، ساختمانی و عمرانی دانشگاه مرتفع شود.

از طرفی رییس دانشگاه هنر البته، با اشاره به آیین نامه‌ها و قوانین بالادستی، برخی از خواسته‌های دانشجویان را به طور کامل نپذیرفته بود و قول بررسی بیشتر داده بود.

اکرمی می‌گوید: "قدر مسلم آنکه مدیریت دانشگاه از هرگونه شفاف سازی استقبال می‌کند و گاهی این نوع فعالیت‌های دانشجویی کمک می‌کند که به تاریکی‌ها نور تابیده شود و به حل موضوع کمک کند؛ اما همواره باید بین این مطالبات به حق و اغراض و مقاصد عده‌ای سودجو تفاوت قائل شد. دانشجویان ما جوانان پاک و دلسوزی هستند که بعضاً ممکن است به دلیل اطلاعات غلط و مغرضانه همان افراد سودجو تجمع و اعتراض کنند و زمانی که با واقعیت آشنا شوند، از این ماجراجویی‌ها دوری می‌کنند".

 

شفاف نبودن موضوعات و مسئولیت‌ها

از نظر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه هنر، شفاف نبودن موضوعات از جمله نحوه هزینه کرد بودجه و مسئولیت‌های افراد در بخش‌های مختلف دانشگاه، از پایه‌ای‌ترین مشکلات در این دانشگاه است که پیگیری مطالبات دانشجویان را به بن بست می‌رساند.

دانشجویان می‌پرسند بودجه دانشگاه دقیقاً صرف چه چیز می‌شود؟ انتظار دارند مدیران دانشگاه در این حد وظیفه خود را بدانند که از تمامی سازوکار دانشگاه هر ترم گزارشی را به شورای صنفی بدهند تا دانشجو از وضع خود آگاه باشد. همچنین باید به مشکلات عمرانی بیشتر بپردازند و آن را در روند طبیعی و درست خود بیاندازند. ایشان معتقدند «تا وقتی یک روابط عمومی پاسخگو و فعال در دانشگاه نباشد وضعیت همینگونه است».

فهیمه میرزاحسینی عضو هیات علمی و سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه هنر با موضوع شفاف‌سازی در دانشگاه موافقت کامل دارد. او می گوید: "اگر موضوعات و شرح وظایف و برنامه‌ها و واقعیات در دانشگاه هنر به طور شفاف مطرح شده و اطلاع رسانی گردد، قطعاً خیلی از مشکلات حل خواهد شد و انتظارات اقشار مختلف در دانشگاه معقول تر و متناسب‌تر می شود."

 

دانشجویان سنواتی!

تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر به دلایل مختلف نتوانسته‌اند تحصیل خود را در موعد مقرر و قانونی به اتمام برسانند در نتیجه باید بابت ادامه تحصیل خود شهریه پرداخت کنند. برخی از این دانشجویان انتظار دارند دانشگاه با ایشان همراهی و مسامحه بیشتری داشته باشد.

یکی از مسؤلان آموزشی دانشگاه در این خصوص می‌گوید: در این باب آیین نامه‌هایی  وجود دارد که بخشی از قوانین بالا دستی هستند و در همه دانشگاه‌ها رعایت می‌شوند که البته رییس دانشگاه قبلا مکاتبات را آغاز کرده تا بتوانند برای رشته هنر حداقل یک ترم سنوات اضافی را قانونی نمایند.

 

امور رفاهی همچون تغذیه و خوابگاه

امور رفاهی دانشجویی همچون کیفیت غذا و خدمات رستوران‌های دانشگاهی و امور خوابگاهی که جزو نیاز های اولیه و ضروری زندگی دانشجویی است، همواره مورد نظر و مطالبه دانشجویان همه دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه هنر بوده است. این موضوع نیز در بیانیه‌ها و سخنان دانشجویان این دانشگاه مطرح بوده است.

برای مثال در بیانیه شورای صنفی دانشگاه آمده «یک ترم است دانشجویان در ظروف یک بار مصرف ناهار می‌خورند». این موضوع تا کی ادامه دارد؟

بنا بر گفته یکی از مسئولان حوزه ریاست دانشگاه، مطالبات صنفی و رفاهی که دانشگاه هنر از حیث تغذیه دانشجویی و خوابگاه  همواره مورد تاکید بوده و سعی شده خدمات رفاهی در وضعیت خوبی قرارداشته باشد. ایشان معتقد است دانشگاه هنر از این نظر در بین دانشگاه‌های تهران رتبه خوبی دارد و در طی ۳ سال گذشته اعتراضی مشاهده نشده است. اخیرا هم هیئتی متشکل از رییس و مدیران دانشگاه از تمامی خوابگاه‌ها بازدید کردند و شورای صنفی آنان مطالبات اعتراضی در این حد نداشتند. البته این به معنای ضرورت پی‌گیری ارتقای وضع موجود نیست.

 

کمبود فضا و امکانات آموزشی

کمبود فضای آموزشی و کمبود پلاتوها، کمبود امکانات و تجهیزات و کار کردن با وسایل قدیمی در کارگاه‌ها در دانشگاه بخش دیگری از مطالبات دانشجویی دانشگاه هنر است. اقتضای رشته‌های هنری به ویژه هنرهای کاربردی، وجود کارگاه‌هایی به روز و با امکانات لازم برای کار و فعالیت دانشجویی و آموزشی است. با گذشت چند سال هنوز بخش‌های زیادی از مجموعه باغ ملی که در اختیار دانشگاه هنر قرار گرفته، بازسازی نشده و بلااستفاده مانده است. پراکندگی جغرافیایی دانشگاه هنر در چند نقطه از شهر تهران و کرج نیز مزید بر علت شده و باعث شده وقت و زمان زیادی از دانشجویان و استادان تلف شود.

دبیر سابق انجمن فرش دانشگاه هنر در این زمینه می‌گوید: فضای کارگاهی بسیار مهم است و اساساً در این فضاهاست که دانشجو می‌تواند به خلق اثر بپردازد. برای مثال رشته فرش بیشتر بر انجام فعالیت‌های کارگاهی و عملی متکی است و لذا باید فضاهای مناسبی برای آموزش مهارت‌های حوزه نقشه‌کشی، طراحی و سایر مقولات مرتبط با آن فراهم شود که در حال حاضر در وضع مطلوبی نیست.

یکی از مسولان فنی دانشگاه در همین رابطه می‌گوید: خواسته دانشجویان در مورد فضا به حق است اما نباید فراموش کرد که دانشگاه هنر علاوه بر وظایف سنگین آموزشی، میراث‌دار مجموعه تاریخی باغ ملی هم شده و باید همزمان کار مرمت هم انجام شود. همین موضوع باعث کندی کار بازسازی و بهره‌برداری از بناهای باغ ملی شده است.

رئیس دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر  نیز در این خصوص معتقد است باید بین نیازهای آموزشی دانشجویان رشته‌های مختلف در آموزش عالی کشور فرق گذاشت و براساس آن تقسیم بودجه در کشور انجام شود.

وی می‌گوید: برای مثال دانشجویی که در یک رشته علوم انسانی تحصیل می‌کند، مهم‌ترین تجهیزات مورد نیازش یک سایت و یک کتابخانه است، اما در یک رشته هنری تجهیزات، فضای کارگاهی و امکانات خیلی بیشتری نیاز هست. در نتیجه نمی‌شود سرانه دانشجوی علوم انسانی و هنر هر دو به یک مقدار و مثلا ۴۰ هزار تومان باشد!

 

برنامه‌های فرهنگی و فوق برنامه

برخی دیگر از اعتراض ها به کمبود بودجه فرهنگی و برنامه‌های فرهنگی مربوط می‌شود. حذف برخی از  جشنواره‌های دانشجویی، عدم حمایت مادی از نشریات دانشجوی، درگیر کردن دانشجویان برای گرفتن مجوز انجمن‌های مختلف علمی و دانشجویی و ...از جمله مواردی است که در بیانیه شورای صنفی دانشگاه هنر آمده است.

هر چند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر معتقد است فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه لازم است در کنار تحصیل علم با مشارکت فعال خود دانشجویان صورت بگیرد، اما ظاهراً محدودیت‌های مالی باعث شده کمیت و کیفیت این برنامه‌ها پاسخگوی نیازهای موجود نباشد.

یکی از مدیران فرهنگی دانشگاه در این زمینه می‌گوید: تقاضای اجرای برنامه‌های فرهنگی توسط دانشجویان زیاد است و بودجه محدود ما پاسخگوی این تقاضاها نیست. از طرفی دولت به ازای هر دانشجو در سنوات مجاز تحصیلی سرانه‌ای در نظر می‌گیرد و در قالب بودجه به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کند و بابت دانشجویان سنوات گذشته بودجه تعلق نمی‌گیرد در نتیجه دانشگاه ناچار است که با همان بودجه کل دانشگاه را اداره کند و این شامل هزینه‌های دانشجویان سنوات گذشته هم می‌شود. دانشگاه بعضاً مجبور می‌شود از دیگر فعالیت‌هایش به دلیل کمبود بودجه چشم پوشی کند.

 

انتصابات و تغییرات مدیریتی

هدفمندی و تناسب در تغییر معاونان و مدیران دانشگاه نیز در بین لابلای مطالبات دانشجویان به چشم می‌خورد. دکتر اکرمی در این خصوص می‌گوید: ممکن است عده‌ای با انتصاب فردی موافق نباشند؛ قرار نیست برای این انتصاب جنجال و حاشیه راه بیاندازند. مدیریت دانشگاه براساس تشخیص و اختیار طبیعی خود فردی را برای موضوعی انتخاب و انتصاب می کند، اگر قرار باشد مخالفان جارو جنجال راه بیاندازند که نمی شود کار را پیش برد.

وی ادامه می‌دهد: اخیرا تغییراتی در معاونت دانشجویی انجام شد که موجب شد برخی که منافعی در این زمینه داشته‌اند دانشجویان و کارکنان را به جوسازی تحریک کنند. این درست نیست.

اکرمی تصریح می‌کند: در این زمینه آمادگی دارم که در هر مکان و زمانی که لازم باشد، پاسخگو باشم؛ ولی شرط این است که مسائل صادقانه مطرح شوند.

میرزاحسینی سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه هنر نیز در این رابطه معتقد است برای اصلاحات و تغییرات مثبت در دانشگاه باید ایستادگی کرد و هزینه‌های لازم را پرداخت. وی با تایید برخی از مطالبات برحق دانشجویان تصریح می‌کند: متاسفانه برخی از همکاران در دانشگاه به وضع موجود عادت کرده‌اند و با هرگونه تغییر و اصلاح مخالف هستند و در برابر آن مقاومت می‌کنند و همین کار را قدری مشکل کرده و با حاشیه مواجه می‌کند. وی اما اعتقاد دارد باید ایستاد و تغییرات و اصلاحات لازم را در دانشگاه هنر ایجاد کرد.

دانشگاه هنر تهران بی‌تردید هنوز یکی از مراکز اصلی و موفق تحصیل و تدریس رشته‌های هنری است و در شرایط کنونی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و اگر به آنها رسیدگی نشود، پیامدهای نامطلوبی را برجای خواهد گذاشت.

دانشجوی دانشکده حفاظت و مرمت که در فضای کتابخانه این دانشگاه در حال مطالعه بود پیرامون این موضوع به اظهار نظر پرداخت و به خبرنگار ایسنا گفت: بحث طرح مسائل و مشکلاتی که جامعه دانشجویی با آن درگیر است یک مقوله است اما مقوله مهمتر پیگیری و به نتیجه رساندن آنهاست. دوستان تعامل و توافقی کردند تا مجموعه مسائلی که مطرح شده است در قالب بندهایی به منظور رفع، مکتوب شود اما آیا تضمینی برای اجرایی شدن آن وجود دارد؟

دانشجوی دیگری که در دانشکده مطالعات و مبانی نظری دانشگاه هنر مشغول تکمیل فرمی به منظور شرکت در یکی از همایش‌های انجمن علمی دانشگاه بود، پیرامون این مسئله به خبرنگار ایسنا گفت: دورادور از اتفاقی که افتاده است مطلع هستم اما در جریان نتیجه آن نیستم و اینکه اساساً آیا توافقی صورت گرفته و یا امید به حل مشکلات هست یا نه؟ باید منتظر بود!

دانشجوی دیگری از دانشکده سینما تأتر دانشگاه هنر معتقد است: باید به این وضعیتی که اکنون حاکم است خو گرفت و با آن سازگار شد. وی می‌گوید: همیشه دامنه اعتراضات تا همین جا پیش می‌رود و از اینجا به بعد است که همه‌چیز متوقف مانده و پیشرفتی صورت نمی‌گیرد، به نظر من مطالبات دانشجویان بحق است اما باید پیگیری صورت گیرد مبنی بر اینکه آنچه که مسئولان وعده می‌کنند محقق خواهد شد یا نه؛ اکنون آخر سال است و معلوم نیست در سال آینده چه اتفاقی می‌افتد و آیا همه چیز سر جای اول خود بازخواهد گشت یا خیر؟ به نظرم ما باید از سوی دانشجویان نماینده و فردی منتخب داشته باشیم که مرتب پیگیری تحقق خواست دانشجویان براساس قول مساعد مسئولان باشد.

بر اساس این گزارش در مجموع می‌توان گفت مواردی همچون شفاف نبودن موضوعات از جمله نحوه هزینه کرد بودجه و شرح وظایف مسئولین در بخش‌های مختلف دانشگاه، زمانبندی ناهمگون واحدهای درسی، کمبود امکانات تجهیزاتی و کارگاهی، کمبود فضای کارگاهی به منظور طی گردن مطلوب واحدهای عملی دانشگاه، کم‌توجهی به فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه دانشگاهی، سرویس نامناسب ارائه شده به دانشجویان و عدم تأمین درخور امور رفاهی، بلاتکلیفی دانشجویان در کسب مهارت‌های حرفه‌ای به منظور جذب شدن در بازار کار به سبب ناکارآمدی برخی از واحدهای درسی غیرکابردی، ورود دانشجویان شهریه‌ای و مشکلات دانشجویانی که تحصیل ایشان به درازا انجامیده و نتوانسته‌اند تحصیل خود را به پایان برسانند، از جمله مسائلی است که مورد اعتراض و مطالبه دانشجویان است و ایشان پیگیر رفع آنها از مسئولان دانشگاه هستند.

براساس اطلاع خبرنگار دفتر ایسنای دانشگاه هنر تاکنون چندین نشست بین دانشجویان با مدیران دانشگاه برگزار شده و موضوعات دسته‌بندی شده و حتی برای پیگیری‌ها تقسیم کار انجام شده است.

در مجموع باید منتظر بود و دید که آیا نتیجه این جلسات و پیگیری‌ها در نهایت، منجر به جلب رضایت دانشجویان خواهد شد یا خیر.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.