آرتی گزارش داد،ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی با صدراعظم اتریش درباره شرایط غوطه شرقی در سوریه گفت: کانون کنونی بحران سوریه (غوطه شرقی) در نزدیکی دمشق است و گروه‌های تروریستی متعددی از آن به عنوان پایگاه استفاده کرده و از آن‌جا حملاتی را علیه پایتخت و سایر نقاط این کشور انجام می‌دهند. دمشق تا ۸۰ بار در روز از این منطقه محاصره شده هدف حمله قرار می‌گیرد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد سفارت کشورش در دمشق هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفته است. این ساختمان بارها در طول جنگ سوریه هدف قرار گرفته و آسیب دیده است. در ششم فوریه هیات تجاری روسیه هم در پایتخت سوریه هدف قرار گرفته شد. خوشبختانه این ساختمان خالی است،‌ اما غیر نظامیان در این حمله آسیب دیدند.

ولادیمیر پوتین در ادامه گفت: دست کم ما این مساله را در روسیه به خوبی می‌دانیم که خمپاره‌ها حتی در زمین سفارت روسیه می‌افتد و هیات تجاری هدف گرفته می‌شود،‌ اما آیا قرار است ما این وضعیت را تا همیشه تحمل کنیم؟

در ادامه سباستین کورتس، صدر اعظم اتریش از روسیه خواست تا از نفوذش بر دولت سوریه و شرایط در این کشور استفاده کند تا زمینه‌ اجرای یک راه حل دیپلماتیک برای بحران سوریه فراهم شود.

کورتس گفت: از روسیه درخواست می‌کنم، چرا که این کشور روی سوریه نفوذ دارد و مسئولیتی بر دوش آن قرار دارد. روسیه به عنوان یک ابرقدرت می‌تواند بر رژیم اسد و شرایط در سوریه نفوذ کند. بنابراین امید داریم همه طرف‌ها به پای میز مذاکره بازگردند و فورا به این جنگ خاتمه دهند.

در ادامه ولادیمیر پوتین گفت: شرایط در سوریه اکنون دشوار است و چشم انداز راه حل صلح آمیز به طرفین درگیر و تمایلات آن‌ها برای رسیدن به سازش و حفظ تمامیت ارضی و اتحاد این کشور بستگی دارد. نفوذ کشورهای منطقه‌ای و بازیگران بین‌المللی مهم اهمیت‌ فوق‌العاده‌ای دارد.

به گفته رهبر روسیه مسکو برای رسیدن به مذاکرات سیاسی  و تضمین تدوین قانون اساسی جدید سوریه تلاش خواهد کرد. روسیه برای تبدیل مناطق کاهش تنش در سوریه به مناطق همکاری میان دمشق و اپوزیسیون حرکت خواهد کرد.

از سوی دیگر مساله اوکراین هم حین این مذاکرات مورد بحث و رایزنی قرار گرفت و پوتین بار دیگر تاکید کرد: مسکو مخالفتی با صلحبانان بین‌المللی در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک ندارد.

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه در پاسخ پوتین درباره تخلیه غیر نظامیان از غوطه شرقی گفت: این مساله حدود یک ماه پیش از طرف رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مطرح شد.

او گفت: درخواست اول ما این بود که آن‌ها به ترکیه آورده شوند ولی مطلع شدیم که آن‌ها را به جنوب دمشق برده‌اند. آقای پوتین گفته است که آن‌ها به دمشق رفته‌اند.

به گفته ابراهیم کالین تخلیه غیر نظامیان از غوطه شرقی در تماس تلفنی پیشین اردوغان با رهبر روسیه مطرح شده بود.او گفت ترکیه آماده پذیرش غیر نظامیان نیازمند به مداوا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.