آسوشیتدپرس گزارش داد، جلسه پرتنش شورای امنیت چهار روز پس از آنکه کشورهای عضو، قطعنامه‌ای برای اجرای آتش بس برای حداقل ۳۰ روز در سراسر سوریه با هدف ارسال کمک انسانی و تخلیه بیماران و مجروحان تصویب کردند، بیانگر  ناامیدی و خشم تمام طرف‌هاست.

مارک لوکاک، رئیس بخش کمک‌های انسانی سازمان ملل با درخواست از کشورهای شورای امنیت گفت: "چه زمانی قطعنامه شما اجرایی خواهد شد؟" جفری فلتمن، رئیس حوزه سیاسی سازمان ملل هم از تمام ۱۹۳ عضو این سازمان خواست تا از نفوذشان بر تمامی طرف‌ها استفاده کنند تا از اجرای آتش بس و توقف خصومت‌ها اطمینان حاصل کنند.

لوکاک گفت: محموله‌های کمک‌های انسانی آماده ارسال به ۱۰ منطقه محاصره شده و صعب الوصول است که شامل ۴۵ کامیون کمک برای ۹۰ هزار ساکن در منطقه دوما در غوطه شرقی است. او گفت: از  ۱۸ فوریه بیش از ۵۸۰ تن کشته شدند و بیش از ۱۰۰۰ تن حین حملات هوایی و زمینی در دمشق که حدود ۴۰۰ هزار سکنه دارد، مجروح شده‌اند.

لوکاک همچنین هشدار داد: ارسال کمک‌ها در مناطق بحران زده و برای میلیون‌ها فردی که در محاصره و مناطق صعب الوصول در سوریه حضور دارند، کلا متوقف شده است. او اعلام کرد: تا زمانی که این وضعیت تغییر نکند، شاهد آن خواهیم بود که تعداد بیشتری انسان از گرسنگی و بیماری بمیرند و از تعداد کشته شدگان حین بمباران‌ها پیشی بگیرند.

روسیه یک توقف انسانی ۵ ساعته روزانه اعلام کرده است از سه شنبه آغاز شد و اجازه خروج غیر نظامیان از غوطه شرقی را می‌دهد، اما حتی یک نفر غیر نظامی هم خارج نشده و هیچ کمک انسانی هم وارد نشده است. روسیه از اعضای شورای امنیت خواسته است تا از درخواست ولادیمیر پوتین که از تمامی کشورها خواسته است از عدم حمله گروه‌های مسلح به کریدورهای انسانی روسیه اطمینان حاصل کنند. درخواستی که با مخالفت آمریکا با حمایت سایر کشورهای غربی روبرو شده است، زیرا به گفته آنها، این بیانیه بازتاب درخواست‌های قطعنامه مذکور نیست.

رئیس بخش کمک‌های انسانی سازمان ملل بار دیگر گفت: ارزیابی صلیب سرخ نشان می‌دهد که ارسال کمک‌ها حین ۵ ساعت ممکن نیست و گاها یک روز تمام زمان می‌برد تا کامیون‌ها از ایست‌های بازرسی عبور کنند.

کلی کوریه، نماینده آمریکا در امور اقتصادی و اجتماعی با غیر واقعی خواندن توقف ۵ ساعته درگیری‌ها گفت: ما به توقف خصومت‌ها برای دست کم ۳۰ روز آن هم به صورت روزانه و کامل نیاز داریم. روسیه به این قطعنامه رای داده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.