رویترز گزارش داد، انتخاب آرمن سارکیسیان برای یک دوره هفت ساله ریاست جمهوری بدون مخالفت انجام می‌شود زیرا حزب حاکم جمهوری خواه با وجود اینکه او عضو هیچ حزبی نیست از این مقام حمایت می‌کند.

یکی از احزاب اپوزیسیون می‌گوید از او حمایت خواهد کرد در حالی که حزب دیگر نتوانسته آراء کافی برای معرفی نامزد خودش را جمع‌آوری کند.

ارمنستان در ۱۹۹۱ از شوروی جدا شد،‌ اما به لحاظ سرمایه گذاری و دریافت کمک به روسیه متکی باقی ماند. بسیاری از ارمنی‌ها دولت را به فساد و سوء مدیریت اقتصادی متهم می‌کنند.

به گفته تحلیلگران این کشور و برخی دیگر از جمهوری‌های استقلال یافته از شوروی و کشورهایی در شرق اروپا در حال دور شدن از دموکراسی مستقیم و حرکت به سوی رهبری مرکزی قدرتمند هستند.

سرژ سرکیسیان در سال ۲۰۰۸ در انتخابات به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و ماه ژانویه آرمن سارکیسیان را که نخست وزیر سابق ارمنستان بود برای جانشینی خودش انتخاب کرد. سارکیسیان ۶۴ ساله تاجر است و رئیس جمهوری ارمنستان تاکید دارد که انتخاب او به دلیل تجربه‌اش به عنوان دیپلمات و یک مدیر است. سارکیسیان سفیر ایروان در انگلیس هم بوده است.

سال ۲۰۱۵ طی رفراندومی انتخابات ریاست جمهوری با آراء مستقیم مردمی برداشته شد و طبق قانون رئیس‌جمهور با رای سه چهارم یا رای اکثریت پارلمان ارمنستان انتخاب می‌شود.

رای‌گیری در این خصوص امروز (پنجشنبه) یا جمعه انجام می‌شود. طبق قانون اساسی پست ریاست جمهوری عمدتا تشریفاتی است و قدرت به نخست وزیر و پارلمان منتقل می‌شود.

رئیس جمهوری ارمنستان با رد شایعات تاکید دارد که قانون اساسی جدید برای ادامه حضور او در قدرت نیست،‌ اما بسیاری از اعضای حزب حاکم تاکید دارند وی بهترین نامزد برای پست نخست وزیری است.

انتهای پیام

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.