&#۳۹; حمید کارگر &#۳۹; روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری دوازدهمین المپیاد فرش دستبافت کشور در گفت و گو با خبرنگاران در عین حال افزود: نباید به این روند افزایشی دل خوش کنیم چون هنوز با وضعیت ایده آل فاصله زیادی داریم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: ۳۵۹ میلیون دلار فرش دستبافت ایران در سال ۱۳۹۵ به خارج از کشور صادر شده که این میزان صادرات نسبت به سال قبل آن ( ۱۳۹۴) ۲۱ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۵ ایران ۹۰ میلیون دلار یعنی بیش از رقم سال قبل از وقوع تحریم ها، صادرات فرش دستبافت داشت. 

کارگر تصریح کرد: صادرات فرش دستباف کشور در چند دهه گذشته به علت های مختلف با روند کاهشی مواجه بود.

وی وضعیت صادرات فرش دستبافت ایران پس از برجام را ملموس دانست و گفت: در سال ۲۰۱۰ با تحریم مستقیم آمریکا بر فرش دستباف ایران و ممنوعیت ورود هر تخته فرش دستبافت که مبدا آن ایران بود به آمریکا، صادرات فرش دستباف ایران تحت تاثیر قرار گرفت. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران از آمریکا به عنوان بزرگترین وارد کننده فرش دستبافت ایران نام برد و تصریح کرد: آمریکا در سال قبل از اعمال تحریم ها ۸۰ میلیون واردات فرش دستبافت داشت اما این رقم یک دفعه به صفر رسید و به مدد برجام از دی سال ۹۴ صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا از سرگرفته شد. 

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین با بیان اینکه نباید به بازار آمریکا برای صادرات فرش دستبافت بسنده کنیم، یادآور شد: دولت و فعالان صادرات حوزه فرش باید با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی، برگزاری نمایشگاه های برون مرزی و اعزام و پذیرش هیات های تجاری و با شیوه های مختلف و شناخت سلیقه و کشش بازار باید صادرت فرش دستباف ایران را بصورت جهشی افزایش دهند.

وی از فرش دستبافت ایران به عنوان هنر و صنعت قدیمی و میراث ماندگار ایران نام برد و گفت: این صنعت همیشه در صدر بوده است و اکنون نیز با وجود همه افت وخیزها و دشواری هایی که در فرایند تولید و تجارت وجود دارد در صدر کالاهای بازارهای جهانی قرار دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با هدف شرکت در دوازدهمین دوره المپیاد فرش دستبافت کشور به کاشان سفر کرده است.

دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور در بخش های دانش آموزی و دانشجویی با ۱۵۵ شرکت کننده از ۲۰ استان کشور در گرایش های طراحی، بافت، مرمت و رنگرزی از هشتم تا ۱۰ ماه جاری در دانشگاه کاشان برگزار شد. 

این المپیاد در بخش دانشجویی در چهار رشته رنگرزی، طراحی، بافت و مرمت و در بخش دانش آموزی در سه رشته رنگرزی، طراحی و بافت انجام شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.