رویترز روز پنجشنبه (۱۰ اسفندماه/۱ مارس) مدعی شده قدرت‌های اروپایی با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای برجام، گفت‌وگو با طرف‌های ایرانی درباره «نقش تهران در خاورمیانه» را آغاز کرده‌اند. 

 «دونالد ترامپ» روز ۲۲ دی‌ماه هنگام تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران طبق تعهدات کشورش در برجام به کشورهای اروپایی‌ ضرب‌‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در ۱۲۰ روز آینده، معایب این توافق هسته‌ای را «اصلاح کنند.»

او به کشورهای اروپایی هشدار داد در صورتی که این «معایب» را برطرف نکنند، این آخرین باری است که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را تمدید می‌کند. 

انگلیس، فرانسه و آلمان به عنوان کشورهای اروپایی طرف ایران در توافق برجام بعد از این تهدیدهای ترامپ گفت‌وگوهایی را با مقام‌های آمریکایی برای اصلاح این توافق آغاز کرده‌اند. 

خبرگزاری رویترز اکنون گزارش داده این سه کشور اروپایی، همراه با ایتالیا وارد گفت‌وگوهایی موازی با مقام‌های ایرانی درباره مسائل منطقه‌ای شده‌اند. 

به ادعای رویترز، مقام‌های ارشد دو طرف اولین نشست خود را ماه گذشته در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار و درباره «نقش ایران در درگیری‌های یمن» گفت‌وگو کرده‌اند. 

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی درباره دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر را رد کرده است.

آمریکا و انگلیس مهم‌ترین کشورهای تأمین‌کننده سلاح برای عربستان سعودی در جنگ این کشور علیه یمن بوده‌اند. 

عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، این کشور فقیر عربی را هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. 

این حملات به کشته شدن هزاران نفر از غیرنظامیان و گسترش فقر و بیکاری و آوارگی و بیماری‌های واگیردار در یمن منجر شده است. 

دو دیپلمات اروپایی و یک مقام ایرانی به رویترز گفته‌اند مقام‌های ایران، فرانسه، انگلیس، آلمان و ایتالیا قرار است بار دیگر در این ماه میلادی در ایتالیا با یکدیگر دیدار کنند. یک دیپلمات اروپایی دیگر دیدار طرفین در مونیخ را تأیید کرده است. 

این دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «ما در مونیخ، آنچه از آنها در یمن انتظار می‌رود را مشخص کردیم. آنها آشکارا گفتند که نقشی [در یمن] ندارند، اما ما برخی نتیجه‌گیری‌ها کردیم تا کار را با هم پیش ببریم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.