نشست شورای امنیت سازمان ملل ابتدا قرار بود در ساعت ۱۰ صبح دوشنبه (به وقت نیویورک) برگزار شود، اما به دلیل اختلاف نظر روسیه با مفاد آن با تاخیر چندین ساعته مواجه شد؛ برخی اعضای شورا می خواستند با صدور قطعنامه ای رژیم تحریم یمن و همچنین ماموریت کارگروه کارشناسی یمن تمدید شود و ایران را به ناتوانی در جلوگیری از ارسال تسلیحات به یمن متهم کنند، این قطعنامه مورد نظر انگیس بود، اما طرفین نتوانستند به توافقی در این باره دست یابند و ناکام ماند. سپس پیش نویس قطعنامه روسیه در دستور قرار گرفت که صرفا تحریم تسلیحاتی یمن را تمدید می کرد و با اجماع ۱۵ عضو شورا تصویب شد.

«محمدجواد ظریف» که در دور جدید سفر به کشورهای اروپای شرقی به سر می برد، به مطرح کردن قطعنامه ضدایرانی در جلسه آن شب شورای امنیت سازمان ملل به شدت انتقاد کرد. وی در صوفیا پایتخت بلغارستان در جمع خبرنگاران به تلاش ناکام کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه‌ای ضدایرانی اشاره کرد و گفت:«آنچه که در شورای امنیت سازمان ملل رخ داد، نمایشی زشت و در راستای حمایت از کشور تجاوزگر به یمن بود».

وی این نمایش را«نشان‌دهنده عمق وقاحت» ایالات متحده آمریکا و برخی کشورها در همراهی با آن، عنوان کرد.

جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته بر یک راه حل در قالب یک طرح جامع گفت وگوی سیاسی برای برون رفت از بحران یمن تاکید کرده است.

«آتش بس، کمک های انساندوستانه، گفت وگو و حکومتی فراگیر (در یمن)» چارچوب طرحی است که ظریف در پیام توئیتری اخیر آن را «هنوز هم تنها راه حل» می داند. جدا از طرح ها و خیال پردازی های خام برخی کشورها در یمن «توهم پیروزی نظامی و اتهام زنی» نتیجه دیگری است که ظریف بر آن تاکید دارد.

این در حالی است که در پی تجاوزات عربستان و متحدانش به یمن، شاهد کشته شدن هزاران انسان بی‌گناه هستیم و طبق برخی آمار بیش از یک میلیون نفر در این کشور به وبا مبتلا شده اند.

تصویری که جهان آن شب از شورای امنیت شاهد بود، فرار رو به جلو و شکست چندین باره تلاش های آمریکا و انگلیس برای سرپوش گذاشتن بر سه سال همدستی‌ در جنایات جنگی عربستان و امارات در یمن بود، به طوری که «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: در یک سال گذشته دولت آمریکا چندین بار تلاش کرد پای ایران را مجددا به شورای امنیت باز کند و هر بار ناکام ماند و این نشان دیگری از انزوای آمریکایی ها در صحنه بین المللی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

البته سفیران کشورهای انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل متحد روز سه شنبه نیز بعد از ناکامی برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت، با صدور بیانیه ای مشترک ادعا کردند که تهران به قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت درخصوص یمن پایبند نبوده است.

اتهام ارسال تسلیحات از ایران به یمن در شرایطی مطرح می شود که این کشور در محاصره کامل قرار داشته و مردم آن در نبود راهی برای دریافت کمک های بشردوستانه، متحمل سختی های بسیاری هستند. غربی ها در شرایطی ایران را به حمایت تسلیحاتی از نیروهای مقاومت یمن متهم می‌کنند که سالیان طولانی است با فروش تسلیحات کشنده به عربستان سعودی، موجب در خون غلتیدن روزانه ده‌ها مرد، زن و کودک بی‌گناه یمنی شده‌اند.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه در همین رابطه خاطرنشان کرده است: «همگان و این کشورها[غربی] به خوبی می‌دانند با توجه به محاصره کامل مردم یمن که در قحطی و تنگناهای معیشتی و انواع بیماری های مزمن به سر می برند و در برابر بمباران روزانه سعودی و ائتلاف جنگ افروزان مقاومت کرده و حتی از دریافت مایحتاج اولیه زندگی و دارو نیز محروم شده اند، ادعای ارسال موشک به مردم یمن، سناریو پردازی کودکانه، ناشیانه و کذبی است که هرگز نمی تواند کمکی به تطهیر جنایات متجاوزین کند.»

**سفر ظریف به بالکان و اروپای شرقی

اواسط هفته ظریف عازم اروپای شرقی شد؛ بلگراد پایتخت بلغارستان، نخستین توقفگاه وزیر امور خارجه و هیات تجاری و اقتصادی همراه وی بود؛ ظریف در مدت اقامت دوروزه در بلگراد علاوه بر دیدار با «آنا برنابیچ» نخست وزیر جمهوری صربستان و «مایا گویکوویچ» رئیس مجلس صربستان، با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری و «ایویتسا داچیچ» معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری این کشور دیدار و درباره ابعاد مختلف روابط دو جانبه تهران - بلگراد تبادل نظر کرد.

ظریف در بلگراد گفت: «اینجانب حامل دعوت جناب آقای روحانی از رییس جمهوری صربستان برای دیدار از ایران هستم». وی همچنین از مردم این کشور دعوت کرد تا به ایران سفر کنند تا گرمی و مهمان نوازی مردم ایران را ببینند.

گسترش روابط گردشگری ایران و اروپا به ویژه کشورهای بالکان که دارای روابط تاریخی و فرهنگی دیرینه هم با ایران هستند می تواند بر رونق اقتصادی و روابط تجاری کشور تاثیر بسزایی داشته باشد؛ در همین چارچوب ظریف در دیدار همتای خود در صربستان با استقبال از لغو روادید میان اتباع ایران و صربستان گفت:«چنانچه پرواز مستقیمی میان دو کشور برقرار شود، روابط تجاری و مردمی افزایش چشمگیری خواهد یافت.»

وزیر امور خارجه همچنین در صربستان در همایش مشترک تجاری دو کشور با حضور سه تن از وزرای دولت صربستان، رئیس اتاق بازرگانی صربستان و بیش از ۷۰ شرکت بزرگ صربی و ایرانی شرکت و سخنرانی کرد.

حضور و سخنرانی در نشستی اختصاصی با تجار و کارآفرینان ایرانی و بررسی بیم ها و امیدها و چشم انداز تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در این کشور و حضور و گفت وگو با ایرانیان مقیم صربستان از برنامه های دکتر ظریف در مدت اقامت وی در بلگراد بود.

صوفیا پایتخت بلغارستان دومین مقصد سفر اروپایی ظریف بود؛ وی برنامه کاری خود را در صوفیا با دیدار«رومن رادف» رئیس جمهوری بلغارستان آغاز کرد؛ رادف در دیدار با ظریف به نقش مهم ایران در منطقه اشاره کرد و با ارج نهادن به نقش ایران در منطقه حساس و پر تنش خاورمیانه از تلاش برای ثبات سازی و صلح در منطقه حمایت کرد.

ظریف همچنین با «بویکو بوریسف» نخست وزیر و «ثوتا کارایانچوا» رئیس مجلس بلغارستان دیدار و در خصوص مسائل منطقه ای و لزوم مقابله با تروریسم و افراط گرایی در منطقه و جهان رایزنی و تبادل نظر کردند.‌

دیدار و گفت وگو با «امیل کارانیکولوف» وزیر اقتصاد از دیگر برنامه های کاری وزیر امور خارجه در صوفیه بود؛ همکاری های بانکی، کریدورهای ترانزیتی، مشکلات ورود کامیون های ایرانی، همکاری های گردشگری، تشکیل صندوق مشترک حمایت از بخش های خصوصی، تشکیل کمیته مشترک انرژی از مهمترین محورهای گفت وگوی دو مقام در این دیدار بود.

وزیران خارجه ایران و بلغارستان در صوفیه دو دور گفت و گو داشتند؛ محمدجواد ظریف و «کاترینا زاخاریئوا» توافقات انجام شده در دیدارها با مقامات بلغاری و راه های عملی ساختن آنها را محور اصلی گفت وگوهای خود قرار دادند.

حضور و سخنرانی در همایش مشترک با تجار و بازرگانان ایرانی و کشورهای یاد شده و دیدار با ایرانیان مقیم در این کشور از برنامه های دکتر ظریف در این دور از سفر به شرق اروپا است.

یک هیات بلند پایه سیاسی و همچنین یک هیات اقتصادی متشکل از تعدادی از بنگاه ها و کارآفرینان اقتصادی از بخش های خصوصی و دولتی، ظریف را در این سفر همراهی می کنند.

ظریف پس از بلغارستان عازم کرواسی و بوسنی شد و با همتایان خود و دیگر مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی و پارلمانی در این کشورها دیدار و پیرامون توسعه و تقویت روابط دو جانبه و مهمترین مسائل بین الملل گفت و گو کرد.

** دیپلماسی آب فراتر از مرزها

هفته گذشته همچنین «همایش ملی دیپلماسی آب و فرصتهای هیدروپلتیک در غرب آسیا» نیز در تهران برگزار شد؛ سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در این همایش از امضاء توافق در بخش کشت فراسرزمینی با یازده کشور سخن گفت و دلیل به بهره برداری نرسسیدن این توافق ها را و جود ناهماهنگی بین نهادها عنوان کرد.

به گفته عراقچی امروزه دیپلماسی سنتی آب های فرامرزی به دیپلماسی مدرن تر و حوزه های مهم تری تبدیل شده است، اما در نهایت باید مشخص کنیم که سهم هر کس در مقابله با بحران آب چه میزان است.

وی همچنین به فعالیت های دیپلماتیک وزارت امور خارجه در مساله آب و خشکسالی در منطقه اشاره کرد و گفت: با همسایگان درباره مدیریت آبی مشترک مشغول مذاکره هستیم، اما فراموش نکنیم غرب آسیا به سمت خشکسالی کامل پیش می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.