رئیس جمهوری روسیه روزگذشته (پنجشنبه) در پیام سالانه خود به مجمع فدرال پارلمان این کشور (شامل دومای روسیه و شورای فدراسیون) جزییات چهار نوع تسلیحات جدید این کشور شامل موشک های قاره پیما، بالدار و زیردریایی را با تصاویر ویدئویی و انیمیشن تشریح کرد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه معرفی تجهیزات نظامی روسیه که به گفته وی از زمین، هوا و دریا می توانند هر نقطه ای از جهان را نابود کنند، گفت: روسیه تسلیحات راهبردی بی نظیر در جهان دارد و موشک های قاره پیمای روسی از سد هر گونه سامانه پدافند موشکی عبور می کند و سامانه آمریکایی نیز در برابر آن ناتوان هستند.

** ژیرینفسکی: ما به کسی حمله نمی کنیم

ولادیمیر ژیرینفسکی رهبر حزب لیبرال دمکرات روسیه در مورد سخنان پوتین و پرده برداری از تسلیحات پیشرفته این کشور گفت: ما نمی گوییم که به کشوری می خواهیم حمله کنیم، اما همه باید بدانند که اگر خطری روسیه را تهدید کند، پیش از آن که به این کشور ضربه بزند، نابود خواهد شد.

ژیرینفسکی که نامزد حزب لیبرال انتخابات ریاست جمهوری روسیه است، در جمع خبرنگاران گفت: امروز از نظر تهاجمی تمام کره زمین در دسترس ما قرار دارد.

** پوشکوف: برتری نظامی بر ما ناممکن است

الکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا) نیز پس از سخنان پوتین به خبرنگاران گفت: رسانه های غربی اظهارات پوتین را در حالت تشنج و عصبانیت پخش خواهند کرد و سعی می کنند با تشریح تسلیحات نوین روسیه مردم آمریکا را بترسانند.

پوشکوف گفت: اما آمریکا باید بداند که اولا سیاست این کشور چه پیامدهایی به دنبال دارد، دوما اینکه باید این واقعیت را به یاد داشته باشد که روسیه به غرب صریحا اعلام کرده بود که برتری نظامی بر این کشور ناممکن است.

**سیوکو: پوتین ما را شگفت زده کرد

ویاچسلاو سیوکو معاون انجمن قهرمانان روسیه هم درباره این اقدام روسیه گفت: من حدس می زدم که ما از وسایل کافی برای پاسخ دادن به غرب برخورداریم تا در آرامش شرایط برای حفظ موجودیت خود را تامین کنیم.

وی در عین حال گفت که آنچه که در پیام سالانه پوتین شنیدم، خارج از تصور بود.

**زاتولین: هیچ کس بهتر از پوتین برای روسیه نیست

کنستانتین زاتولین معاون کمیسیون امور کشورهای همسود دومای روسیه هم گفته است که پیام پوتین صریح، قاطع و قانع کننده بود.

زاتولین گفت: چهار دوره نماینده مجلس دوما هستم و پیام های سالانه زیادی گوش کرده ام اما این پیام پوتین ثابت کرد که هیچکس در شرایط کنونی نمی تواند جایگزین وی در مقام ریاست جمهوری باشد.

** یک کارگردان سینما: دیگر می توانم در روسیه آسوده زندگی کنم

نیکیتا میخالکف کارگردان برجسته روس و رئیس سازمان سینماتوگرافی روسیه نیز گفت: سخنان ولادیمیر پوتین به من اجازه می دهد در روسیه آسوده زندگی کنم.

** قدیروف: پوتین راه ۱۰ ساله آینده روسیه را اعلام کرد

رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن هم که به فرزند روسیه مشهور شده است، گفت: پوتین برای ۱۰ سال آینده روسیه صحبت کرد و همه باید تلاش کنیم تا مردم روسیه زندگی بهتری داشته باشند.

** پسکوف: پوتین این طرح ها را کنترل می کرد

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز گفت که ولادیمیر پوتین طراحی تسلیحاتی را که روز پنجشنبه در مراسم اعلام پیام سالانه به پارلمان روسیه معرفی کرد تحت کنترل داشت.

وی افزود: این تسلیحات موشکی قادر به عبور از هر نوع پدافند موشکی و هوایی است.

**رئیس دومای روسیه: نیروی نظامی ما برتر از آمریکا است

«ویچسلاو والودین» رئیس دومای روسیه نیز در جمع خبرنگاران گفت: تسلیحات جدید روسیه قطعا بر سلاح های آمریکایی برتری دارند.

وی ادامه داد: موشک های بالستیکی و قاره پیمای جدید روسیه که روز پنجشنبه از آن پرده برداری شد، جهش جدی است، وجود این تسلیحات حاکی از آن است که روسیه نه فقط می تواند دشمنان را از حمله بازدارد بلکه در صورت مورد حمله قرار گرفتن، ضربه متقابل وارد کند.

وی افزود: ولادیمیر پوتین شخصا مراحل طراحی تسلیحات جدید را هماهنگ می کرد.

** وزیر دفاع: سامانه پدافند موشکی آمریکا بی ارزش است

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه هم درباره سلاح های جدید این کشور گفت: تسلیحات جدید روسیه که رئیس جمهوری در پیام سالانه خود به آن اشاره کرد، سامانه پدافند موشکی آمریکا را بی ارزش می کند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز در لهستان، رومانی و آلاسکا ایجاد می شود و قرار است در کره جنوبی و ژاپن هم احداث شود و در مجموع، سپر موشکی آمریکا بی ارزش و سوراخ است.

سرگئی شایگو گفت: نمی دانم آمریکا به چه علت این همه هزینه برای ایجاد سامانه پدافند موشکی می کند که توانی ندارد.

وی افزود: در پیام سالانه رئیس جمهوری روسیه، نکات مهم زیادی برای کشورهای غربی و نیز مقام های روسی بود.

ژنرال سرگئی سوروفکین فرمانده نیروی هوافضای روسیه هم گفت که موشک های جدید کینجال (خنجر) ویژه استفاده در هواپیماهای جنگی، امکانات نیروی هوافضای روسیه در پاسخ به تجاوزها را افزایش می دهد.

وی افزود: این موشک ها به همراه تسلیحات راهبردی دیگر، دشمنان بالقوه روسیه را از اقدامات ناسنجیده بازخواهد داشت.

سخنان پوتین در سالن نمایشگاه مانژ مسکو، چهاردهمین پیام سالانه وی در ۱۸ سال گذشته بود که در آن نزدیک به یک هزار تن از سران و نمایندگان مجلس دوما و شورای فدراسیون، اعضای دولت، رئیسان نهادهای حکومتی و رهبران مذهبی روسیه حضور داشتند.

طبق قانون اساسی روسیه، رییس جمهوری این کشور هر سال باید گزارشی از وضعیت روسیه و سوگیری سیاست داخلی و خارجی ارایه کند و مقام های روس نکات اعلام شده در آن را به عنوان دستورالعمل اجرا می کنند.

به گزارش ایرنا، خبرهای تسلیحاتی روسیه در حالی جهان و روسیه را شگفت زده کرده است که ۲۷ اسفندماه سال جاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه برگزار خواهد شد.

هشت نامزد برای کسب کرسی ریاست جمهوری روسیه با یکدیگر رقابت می کنند اما آمار پوتین در نظرسنجی ها حداقل ۱۰ برابر بیشتر از نفر دوم است.

به نظر می رسد با اظهارات روزگذشته ( پنجشنبه ) رئیس جمهوری فعلی روسیه، فاصله او با سایر نامزدها بیشتر هم شود.

اکثر نامزدهای انتخابات روسیه در مناظره های بعضا داغی که پوتین حاضر به شرکت در آن نشده است، اعلام می کنند که می دانند چه کسی رئیس جمهور روسیه خواهد شد اما برای شنیده شدن نظرهایشان پا در میدان انتخابات گذاشته اند.

اروپام**۳۹۱* ۱۳۴۶ * شبس*۱۴۸۸ **

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.