پرویز افشار، در پاسخ به پرسشی مبنی بر ورود و توزیع بذر شاهدانه‌های تراریخته به کشور گفت: همه شاهدانه‌ها اعتیادآوری ندارند. شاهدانه‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، نخست شاهدانه‌های صنعتی و دیگری شاهدانه‌های اعتیادآور هستند.

وی افزود: معمولا به لحاظ ژنوم، میزان تتراهیدروکارابینول یا ماده اعتیادآور موجود در شاهدانه‌هایی که در ایران وجود دارد بالا نیست.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه شاهدانه‌هایی از نوع آمریکایی وجود دارند که میزان تتراهیدروکارابینول آن بسیار بالاست و احتمالا منظور از تراریخته همین بذرهاست گفت: این نوع بذرهای شاهدانه معمولا از کشورهای خارجی در قالب بسته‌هایی به ایران ارسال و در برخی سایت‌ها نیز تبلیغاتی پیرامون آن انجام می‌شود.

افشار تاکید کرد: در سایت‌ها بر روی عدم اعتیاد آوری این شاهدانه‌ها و نحوه کاشت و برداشت آن مطالبی درج می شود. مردم آگاه باشند که این نوع تبلیغات کاملا دروغین و اغواگرانه است و هرگونه بذر شاهدانه که از خارج و به نیت بذر غذایی می‌آید مورد اعتماد نیست.

وی با بیان اینکه بذر شاهدانه خوراکی به عنوان ماده غذایی در کشور ما وجود دارد و قیمتش بسیار پایین است اظهار کرد: وقتی بذری از خارج و با قیمت گزاف بفروش می‌رسد، قطعا میزان تتراهیدروکارابینولش بسیار بالاست و هرچه قدر میزان آن بالاتر باشد اعتیادآوری اش بیشتر است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: اگر مردم با اینگونه موارد برخورد کردند بدانند دامی برای خود و عزیزانشان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.